– Det finns inga planer på att avsluta den nu och det har jag inte fått någon rekommendation om att göra heller, säger Reine Lundqvist, sportgrensansvarig för rally på Östergötlands Bilsportsförbund och medlem i RS-seriens organisationskommitté.

Närmast i serien väntar Himmelstalundssprinten som arrangeras av Norrköpings MK den 19 april.

– Det är ju klart att man får ju andra tankar som arrangör när någon sånt här händer, men Himmelstalundssprinten kommer köras som planerat, säger Reine Lundqvist.

Artikelbild

SKÄNNINGE 140413 Dagen efter den svåra rallyolyckan i Skänningeknixen. Foto: Åke karlsson, Corren

Hur jobbar ni med säkerheten i nuläget?

– Det enda arrangörerna kan göra är att informera publiken och rekommendera var man bör stå. Vi informerar genom program och skyltar, vi har föråkare som kollar att allt ser säkert ut. Ett problem är att publiken är rörlig, folk flyttar på sig för att man vill se vissa bilar till exempel, det är svårt att ha koll på precis alla hela tiden. Vi jobbar ju emot allemansrätten, säger Reine Lundqvist.

Från tidigare tävlingar finns ett antal videor som Corren tagit del av som visar hur publik står i just skarpa kurvor när bilarna kommer flygande.

– Vi brukar alltid rekommendera att de står på säkra platser, till exempel vid raksträckor, och dessa brukar vi märka ut på kartor. Men vi kan som sagt inte förbjuda dem för att stå i kurvorna. Sen har kanske publiken också en övertro på hur väl förarna kan hantera sina fordon.

Artikelbild

Hur kan ni undvika att en liknande olycka inträffar igen?

– Man försöker ju alltid att förutsäga hur folk ska röra sig, vi har ju arrangerat tävlingarna i flera år och vet ungefär var folk brukar stå. Klart att man skulle kunna använda säkerhetsvakter och väktare som kan handla på ett helt annat mandat, men det blir en kostnad som arrangörerna inte klarar av. Vi brukar ha ungefär 300 funktionärer på plats under ett distriktsmästerskap, varav 250 arbetar enbart med säkerhet. Att ha en ambulans på plats ambulans kostar till exempel 10 000 kronor per dag, det är helt klart en kostnadsfråga för arrangörerna.

Enligt Reine Lundqvist har Rallyförbundet har påbörjat en egen utredning och planerar att komma med besked via rallyutskottet om hur man ska arbeta med framtida tävlingar, men ett sådant besked tror han kan ta flera veckor.