Corren fick åtta minuters pratstund med 23-åringen.
Vi befinner oss i en bilhall i utkanten av Örebro. MarcusEricsson ska få en bil av Renault att ha vid sina få besök i Sverige. Annars kommer han ha hela världen som arbetsfält när han blir den förste svensken i F1 på 23 år.
Haussen kring hans person har varit enorm sen det blev känt att han fått en plats i Caterhams stall. Alla vill prata med honom, överallt. Därför är tiden vi får ytterst begränsad.
Vi börjar dock med att påminna honom om en händelse för ett antal år sen.
Vi har hört en historia från gokartserien i Mattias Anderssons hall i Linköping. Minns du den?
– Nja, jag vet att jag varit där och kört, men ...
Du var med i ett lag här ifrån Örebrotrakten.
– Jaja, vi vann va? Gjorde vi inte det?
Nja, inte riktigt. Vi hörde att du körde sista passet i ert lag när ni var på väg mot segern?
– Ja, var det så att jag blev omkörd? Jo, men det stämmer nog, det var nån jäkel som körde om mig. Var det på sista varvet?
Ja, vi tror det.
– Vad var det för kille? Det måste ha varit någon superstjärna?
Vi tror att han är plåtslagare i Linköping.
– Kanske skulle han kört formel 1 i stället, haha. Nu när du säger det kommer jag ihåg det. Jag har tryckt bort det där ur minnet, för det var rätt snöpligt.
Hur som helst, det har varit en enorm uppståndelse sen det här blev klart. Hade du räknat med det?
– Jag förstod väl att det skulle bli rätt mycket, men inte den hype som det blivit. Det har varit totalt kaos varjedag jag har varit i Sverige och jag skulle kunna gjort ännu fler uppdrag om det funnits tid, men det har inte gått att trycka in.
– Samtidigt är det jättekul, det visar vilket intresse det finns för motorsport i Sverige. Förhoppningsvis kan det ge mer uppmärksamhet till sporten och hjälpa andra unga talanger att komma fram.
För du har ju inte vunnit något än, bara testat bilen ett fåtal varv en gång?
– Ja, det är det som är grejen. En del vill hylla mig på alla möjliga sätt och det får man försöka hålla ner så gott det går. Visst, det är jättestort att komma till formel 1, men nu gäller det för mig att visa att jag är värd platsen.
– När jag vunnit mitt första race, då kan vi börja hylla på riktigt, skrattar han.
Vad är det som har tagit dig till den här sitsen?
– Hårt jobb och bra människor runt omkring med Eje Elgh och Kenny Bräck i förstahand. De två har lärt mig otroligt mycket. Sen måste jag ju ha en bra talang också.
Det sägs att det är fler som kommer ut i rymden än som får köra formel 1?
– Jag har också hört det. Att få köra F1 är extremt ovanligt och det känns faktiskt lite overkligt fortfarande att jag ska stå där på startlinjen i premiären.
Vilken är den vanligaste frågan du fått på sistone?
– Det måste nog vara hur det ska bli att köra mot Räikkönen, Alonso, Vettel och de grabbarna.
Vad svarar du?
– Det kommer förstås vara en speciell känsla, flera av dem har varit ens förebilder och nu ska man köra mot dom. Å andra sidan har jag mött kanske hälften av killarna i startfältet, och slagit en del av dom, så när vi väl sitter i bilarna tänker man inte så mycket på vilka som är med.
Hur ser en vanlig dag ut?
– Jag är i teamets bas utanför London, jag kör mycketi simulatorn och har möte med ingenjörerna för att sätta mig in i alla olika system. Det blir också mycket fysträning och mental träning. Jag försöker att inte lämna något åt slumpen.
När är nästa test i bilen?
– Den här veckan, i Bahrain. Det är två gånger fyra dagars test kvar totalt och jag kommer få köra tre eller fyra dagar av dem.
Räcker det?
– Vi har inte så mycket val. För ett par år sen hade nya förare kört tusentals varv i bilarna innan premiären, nu får man bara ett visst antal dagar. Det är tufft och mycket att lära, men det är bara att gilla läget.
Vilken är din favoritbana i serien?
– Det ska bli otroligt kul att köra F1 på Suzuka i Japan. Jag åkte en säsong i formel 3 i Japan och den banan är grym.
Vår tid med Sveriges nya F1-stjärna har gått. Nästa tidning står på och trampar utanför dörren, Marcus ska vidare mot nya uppdrag när den här aktiviteten är över.
Om knappt två månader är det premiär, i Australien.
Då får vi ett första svar på hur Marcus i sin gröna bil klarar sig mot världens snabbaste förare.