– Han var mc-förbundets första stora grabb. På 60-talet var Varg-Olle lika stor som Abba blev senare, säger Rolf Sundberg, kompis och tidigare stark man på Svemo.

– Man har ju vuxit upp med konceptet Varg-Olle som alltid funnits där i mc-sporten, säger Dakarstjärnan Annie Seel.

Dokumentärfilmen görs av Owe Eriksson, känd röst från Radiosporten förr. Filmteamet har redan hållit på ett år och det handlar om 20 inspelningsdagar, varav tio har genomförts.

Artikelbild

| Filbyternas eldsjälar Benny Johansson, Håkan Andersson och Lars Johansson var stolta över att Linköpings motorstadion på onsdagen blev inspelningsplats för filmen om Varg-Olle.

– Det blir en 45 minuter lång film som vi hoppas ska visas på SVT nästa år, berättar Owe Eriksson.

Det har spelats in en hel del i Norrköping där Varg-Olle var en särskilt stor profil, alla år han körde för Vargarna. Men nu den här veckan togs Linköpings motorstadion Sviestad i besittning, VM-arenan från 1990-talet. Hos Filbyterna har Varg-Olle tre år i rad, 2016-2018, arrangerat sladdskola på somrarna och nu var det den aktiviteten som skulle spelas in.

En av eleverna spelades av ingen mindre än Annie Seel som kört Dakarrallyt på både motorcykel och i bil och blivit Dakarmästare.

– Det ska bli spännande att testa speedway, Olle har försökt få med mig länge, säger Annie Seel som känner igen sig i Varg-Olle i äventyrandet och envisheten som behövs för att lyckas med sina mål.

Artikelbild

| Dakarstjärnan Annie Seel var med som elev på onsdagens inspelning av filmen om speedwaylegendaren Varg-Olle Nygren.

Varg-Olle Nygren fyller 90 år i november och då utlovar Rolf Sundberg en riktig fest för honom.

Nygren, som bott utanför London sedan 1964, kan sammanfatta ett långt motorsportliv med många strängar på sin lyra.

Han vann första SM:et i speedway på Stockholms stadion 1949. Han körde totalt sju VM-finaler i sporten och blev världsmästare i par och i lag. Men utöver det gjorde han mycket annat. Han vann nio SM i roadracing, var med i lag-VM i motocross och körde isracing, klassiska Isle of man och Formel 1.

– Det kunde vara 10 000 här i Linköping när Filbyterna mötte Vargarna. Tillsammans med Ove Fundin från Tranås och Rune Sörmander från Nässjö var han den störste speedwayåkaren på 50-talet, berättar Håkan Andersson i Filbyterna.

Varför blev han så stor?

– Han körde alla discipliner och var alltid lätt-tillgänglig. Det stod alltid om honom i tidningarna. Han var som en popidol. Fördelaktigt utseende och populär bland damerna, menar Håkan Andersson.

– Jag var ingen Svensson, jag hade åsikter, menar Varg-Olle själv.

Varg-Olle Nygren följer själv svensk speedway i dag, men är besviken. För få lag, för få klubbar och för få förare. Det finns ingen stor förare längre efter Anders Michanek och Tony Rickardsson.

– Det är inget drag i federationen, man vill bara ha in licenser. Man måste få fram nya förare, unga grabbar måste få lära sig åka. Svensk speedway borde vara bättre, det är ingen större uppståndelse, tycker Varg-Olle Nygren.