Alkolås i myndighetsbilar Rover firar med ny coupé ...

Nykterhet. Regeringen vill att nio myndigheter installerar alkolås i sina fordon för att förhindra rattfylleri. Installationen ska ske efter hand som myndigheten införskaffar nya fordon.Konceptbil. Brittiska Rover firar 100 år med att introducera en ny konceptbil -- Rover 75 Coupé. Många anser att Rover under dessa år byggt några av världens absolut vackraste bilar. Rover P4, P5 coupé, Rover 2000 och Rover SD1 är några exempel. Den nya coupén är baserad på Rover 75 och domineras interiört av ljust skinn och inslag av ädelträ.MC. Engelska Triumph var länge en symbol för hela den europeiska motorcykelkulturen. Knuttar och rebeller körde Triumph och Norton i en tid när Harley-Davidson var polisens och ordningsmaktens val. Men i början av 70-talet tvärdog britternas totala dominans och japanerna tog helt över.BIL. På det glada 60-talet var lilla MGB GT en omåttligt populär bil. Totalt sett hann 125 621 stycken MGB GT rulla ut under åren 1965 till 1980. Därav 2 591 med V8-motor. Nu har dagens MG-tekniker gjort en liknande operation genom att förvandla MG TF till en MG GT. Hjärtat är en 2,5-liters V6-motor på 200 hk som accelererar från stillastående till 100 km/tim på 6 sekunder och har en toppfart på 233 km/tim. Till skillnad från MG TF är MG GT en täckt sportbil. Än så länge är MG GT bara på konceptstadiet.SÄKERHET. Aktiva nackskydd blir allt vanligare på våra bilar. Inte minst sedan Folksam införde försäkringsrabatt på denna nya teknik. Nu kan japanska Subaru därför dra nytta av sitt samarbete med svens-ka Saab.2004-12-17 00:00

Alla fordon, egna och leasade, ska ha sådan teknik senast år 2010. Vägverket får också i uppdrag att aktivt verka för ett brett införande av alkolås i fordon för statens övriga myndigheter.

De myndigheter som är först ut är bland annat VTI i Linköping och Luftfartsverket och Sjöfartsverket i Norrköping.

20 år senare köptes det slumrande varumärket Triumph av byggmagnaten John Bloor. Och sen dess har Triumph blivit en allt större aktör för varje år. Nu storsatsar Triumph med full kraft på att vinna nya kunder. Men riktigt stora vill man inte bli.

-- Allt för stora volymer kan göra att vi tappar det vi har, och inte får något nytt bättre istället. Kan vi tjäna pengar på att leverera rätt produkt till rätt kund, så är det vad vi ska göra, menar Tue Mantoni.

Det amerikanska försäkringsbolagens testinstitut IIHS har testat 73 olika stolar och nackskydd och konstaterat att bara åtta av dessa fick godkänt. Däribland Subaru Impreza, som ju är samma bil som Saab 9-2X och därför har fått tillgång till de svenska stolarna.

Vilket man med viss förtjusning nu påpekar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!