Efter två raka segrar i inledningen av årets STCC så leder Robert Dahlgren klart med sin gröna Volvo. Det är honom alla vill åt, som alla vill slå.
- Men det är bara positivt. Hellre det än att jaga själv.
Nu drar STCC-cirkusen in i Östergötland och på Mantorp Park på söndag avgörs det tredje racet av elva.
Ett race som nog faktisk ingen förväntar sig att Robert ska vinna.
- Om vi vinner i helgen med de förutsättningar vi har, då kan vi ta pokalen och plocka med oss den hem. Då kommer ingen att slå oss i sommar, säger han och skrattar.
Läget är nämligen det att Robert dels har en extra vikt i bilen på 60 kilo efter två vunna race, men dessutom ett straff från förra tävlingen på Ring Knutstorp att avtjäna.
- Domarna var väl överens om straffet men jag är inte överens med dem, säger han och ler.
Efter en incident med Tobias Tegelby på vägen fram till seger bestraffas Robert med att denna tävling flyttas bak fem placeringar efter kvalet.
Det betyder att om han kvalar snabbast får han ända starta som sjätte bil. Och skulle han kvala som exempelvis femma blir hans startplats den elfte.
- Därför kommer kvalet att bli oerhört viktigt för oss. Att starta sexa eller elva är en oerhört stor skillnad och för oss kanske loppet avgörs redan på kvalet.
Vägen till ett perfekt kval gick bland annat över ett test i går. Alla team fanns på plats och Robert var väldigt nöjd efter förmiddagens körning, trots att man var en halv sekund efter Fredrik Ekblom.
- Visserligen, men allting känns väldigt bra och bilen är perfekt.
Något som tillstyrks av teamets ingenjör Per Blomberg sen han gått igenom alla data från bilen.
- Robert kör fortare än någonsin på den här banan så det finns inte så mycket att fundera över.
Just bilens data spelar en viktig roll i dagens racing. Ingenjörerna har en nästan lika viktig roll som förarna för att teamet ska få framgång.
Robert Dahlgren säger så här:
- Det är nu, under de första två racen, som vi ser frukten av vad killarna gjort under vintern. Vi har på olika sätt försökt hitta de ultimata inställningarna via testsimulatorer och annat och så här dags är det bara små detaljer att justera.
Teamet har också tränat mycket på det sen i fjol obligatoriska depåstoppet och senast, på Knutstorp, satte Volvos team nytt rekord, 8,90 sekunder.
Roberts del i den framgången är liten, säger han själv.
- Ja, egentligen kan jag bara göra fel. Mitt jobb är, kan man säga, en avancerad form av fickparkering. Jag måste stå rätt och helt still för att grabbarna ska kunna göra sitt jobb så bra som möjligt.
Att vara heltidsanställd förare inom STCC kräver förstås mycket tid och engagemang även utanför själva tävlingarna. För Roberts del handlar det om allt från besök hos Volvohandlare till gokartkvällar och andra företagsarrangemang.
Men då och då försöker han vara hemma i Skellefteå och träffa gamla vänner.
- Jag ska faktiskt upp nästa helg när en barndomskompis ska döpa sitt barn, berättar han.
Det går förstås inte att undvika att fråga vad du tycker om Skellefteås senaste nyförvärv, Mikael Renberg?
- Det blir bra. Vi tappar en profil (Magnus Wernblom) men får en annan. Han kommer att betyda mycket för laget.
Robert Dahlgren är en av många kända personer som är engagerade i den nystartade mustaschkampen. Han berättar att han fick sin första gokart och sin första motorcrosscykel av sin farfar som sen följde honom under hela hans karriär tills han för tre år sen gick bort i prostatacancer.
Då föddes Roberts engagemang för sjukdomen.
- Det är först när det kommer en riktigt nära som man förstår hur allvarligt och vanligt detta är. Jag lärde mig väldigt mycket om sjukdomen och tog sen kontakt med Cancerfonden för att se vad jag kunde göra för att få in mer pengar till forskning.
Nu utmanar han också sina konkurrenter inom STCC att odla mustasch under maj månad. STCC-fans kan sedan rösta på sin favoritmustasch.
- Vi slåss på banan, nu vill jag också att vi ska slåss för att samla in pengar till cancerforskning.
Fotnot: Mattias Andersson från Linköping tog tillfället i akt och testade så mycket han orkade i sin Alfa Romeo i går. Det blev 68 varv i bilen och hans bästa varv räckte till en 11:e plats, 0,8 sekunder bakom Fredrik Ekblom.