Det blev som väntat dubbelt BMW när årets STCC-serie avslutades inför 21 000 åskådare på Mantorp Park i går.
Rickard Göransson vann före Thed Björk.
STCC, SLUTSTÄLLNING
1. Rickard Göransson 169 p
2. Thed Björk 141
3. Johan Sturesson 117
-- Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga. Jag har nästan gråten i halsen, sa en märkbart tagen segrare .
Därmed lyckades Göransson med bedriften att vinna två år i rad. Något som bara Roberto Colciaglo och Janne "Flash" Nilsson lyckats med tidigare.
-- Därför finns det väl all anledning att satsa vidare på nästa säsong och att försöka bli den förste att vinna tre i rad.
Först en väldig dramatik och sedan ingen dramatik alls.
Så såg finaldagen av STCC ut.
För det var faktiskt riktigt nära att Göranssons dag slutat redan i den första kurvan i det första av två snabbrace över fem varv.
-- För en sekund trodde jag det också, sa han och skakade på huvudet. Men jag lyckades reda ut situationen och kunde ta mig vidare.
Efter bästa kvaltid stod han i pole position men tappade ordentligt i starten och var bara trea ner till första kurvan. Där fick han en rejäl tryckare av Thomas Eng-ström men lyckades på något vis hålla sig kvar på banan men tappade ytterligare placeringar. Engström hälsade på i sandfållan kurvan efter och blev stående.
Richard Göransson påbörjade sen en ordentlig upphämtning, plockade bil efter bil och slutade faktiskt tvåa efter stallkompisen Thed Björk och just före SMK Motalas Edvard Sandström.
Också det andra racet blev ordentligt dramatiskt. Göransson startade då från femte plats men efter en lysande start tog han sig upp till andra plats bakom Tommy Rustad.
På det tredje av fem varv körde han om också Rustad och plockade till sig tolv nya poäng i jakten på slutsegern.
Resulatet i snabbracen betydde att kampen om slutsegern skulle stå mellan stallkompisarna Göransson och Björk, med Göransson 16 poäng före.
Men den som hade hoppats på spänning och fight om segern blev ordentligt snuvad. Göransson tog från sin position längst fram enkelt starten före Björk och drog sen ifrån det övriga fältet ordentligt.
Det enda som skulle kunnat hota nu var ett fel på bilen.
-- När man sitter i en sån sits hörs ju alla ljud i bilen dubbelt så högt och jag var verkligen försiktig för att inte riskera något.
Han avslöjade efter finalen att en hel del dramatik föregick helgens tävlingar.
-- Jo, servostyrningen i min bil gick sönder på kvalet och vi hade ingen ny med oss. Därför fick vi ta styrväxeln från den standardbil som skulle fungera som segrarbil och köra de tre bästa på ärevarv. Så den har suttit i och fungerat hur bra som helst.
ºFör Helena Larsson från Ljungsbro som Corren skrev om häromdagen gick det sådär. I det första racet i Radicalklassen i lördags låg hon riktigt bra till när hon först blev påkörd och snurrade och sen fick bryta med en trasig drivaxel.
Därför fick hon starta på 21:a plats av de 23 som startade i gårdagens race och låg ett tag riktigt långt bak efter en svag start. Sakta men säkert körde hon om bil efter bil och slutade på en 13:e plats.
-- Jag är hyfsat nöjd med helgen men hade hoppats vara bland de tio bästa. I dag hade vi inte lyckats få till inställningarna av bilen ordentligt och jag hade dåligt grepp hela heatet.
ºRallyföraren Jimmy Joge, SMK Motala, har kört en del av tävlingarna i JTCC och visade upp sig på Mantorp i helgen.
I det första heatet blev han fyra och i går svarade han för en imponerande insats genom att klättra från en sjätte till tredje plats i ett riktigt händelserikt heat.
-- Tyvärr kostade det på lite för mycket när jag jagade och de sista varven hade jag nästan inga däck kvar. Annars kanske jag hade kunnat ta någon placering till.
ºSpeedwayvärldsmästaren Tony Rickardsson gjorde ett gästinhopp i Porsche Carrera cup och visade att han kan köra bil riktigt fort. Resultatet blev en sjunde och en nionde plats i den tuffa konkurrensen.