Göransson trivs på Mantorp

Mantorp är en bana för BMW. Och för Richard Göransson. På söndagen tog han sin femte raka seger på banan.

Foto:

RACING/MANTORP2007-05-20 00:00

1) Richard Göransson, BMW

2) Fredrik Ekblom, BMW

3) Thed Björk, Audi

-- Vad ska jag säga? Jag trivs här.

Undra på det.

Seger i finalracen både 2004 och 2005, seger i båda tävlingarna i fjol och i dag var han helt överlägsen och drygt åtta sekunder före Fredrik Ekblom i mål.

-- Bilen har gått helt perfekt och jag gjorde inga misstag. Då är vi så här snabba. Sen gillar jag den här banan, det här härligt snabba ingångar på kurvorna och det går att pusha ordentligt i loppen.

Årets första poäng

Efter två race utan poäng fick fjolårstvåan Richard Göransson i går en framgång som säkerligen är viktig både för honom och för hela teamet.

-- Det här betyder mycket mer än bara att vi tog in åtta poäng på ledaren Robert Dahlgren. Det var väldigt viktigt för självförtroendet.

Efter ett kval där han körde till sig andra bästa tiden efter tyske Frank Stippler kunde han redan i starten på racet ta sig förbi och segla fram till en ohotad seger.

En start som förresten blev väldigt dramatisk med flera bilar inblandade i en krasch.

-- Upprinnelsen till det var att Stippler drog sig väldigt långt ut till höger så jag nästan åkte ute på gräsmattan, berättar Göransson. Men jag lyckades ta mig förbi och kunde sen få fritt spår.

Stippler fick ett straff för det och var efteråt ordentligt förbaskad på domarna.

-- Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att jag blir straffad för att jag kör mitt på banan. Det är otroligt, sa han och ruskade på huvudet.

Mattias också en vinnare

Bakom vinnaren, på femte plats, fanns kanske den störste segraren i loppet: Hemmaföraren Mattias Andersson från Linköpings MS.

-- Så himla skönt. Vi har känt att vi kommit närmare de andra för varje race och nu fick vi våra första poäng för i år. Det var skitkul!

Men ändå fanns det detaljer han inte var riktigt nöjd med.

-- Kanske skulle vi gjort stoppet två varv tidigare. Nu hade jag kalla däck och kunde inte hålla Robin Rudholm och David Björk mig när jag kom ut igen efter depåstoppet.

På slutet var det förresten riktigt nära att han tappat någon placering till eller till och med tvingats bryta. För andra halvan av loppet lät det hemskt mycket om bilen.

-- Jag tror att avgassystemet gått rakt av och det betyder att vi tappade effekt på rakorna. Så jag var glad att det inte var några fler varv den här tävlingen.

Mattias startade efter kvalet på tionde plats och kunde i den kaotiska starten tjäna flera placeringar.

-- Jag fick en lucka i mitten som jag kunde gå emellan. Jag fick en bil i sidan men lyckades hålla mig rakt fram och igenom kaoset utan att åka av.

Nya poäng om två veckor?

Nu tog teamet sina första poäng för året och tangerade också sin bästa placering med en femteplats.

-- Vi var trea en gång men det var precis i början av STCC när konkurrensen inte var lika stor. Därför känns den här framgången som extra rolig.

Nu tar han sikte mot nästa mål.

-- Drömmen är att få vara på pallen någon gång det här året.

Kanske redan om två veckor i Karlskoga?

* Från övriga klasser kan rapporteras att Edward Sandström, tävlandes för SMK Motala, var helt överlägsen i sin nya klass Porsche Carrera cup. Seger i båda racen gör att han närmar sig ledande Cralle Lindholm i serien.

-- Vi har haft en strulig början på säsongen och det här var precis vad hela teamet behövde.

Lika överlägsen var Jimmy Lindström i motorcyklarnas kungaklass, Pro Superbike. Ny seger och 25 sköna poäng gör att han rycker i sammandraget.

I klassen Radical gick det inget vidare för Roger Andersson, Linköpings MS. Det blev bara sex varv i det första racet och åtta varv i det andra innan han tvingades bryta.

Per Staaf jr, också LMS, hade en något bättre dag. Han fick också bryta det första racet men blev sjua i det andra, 12 sekunder efter segrande Andreas Ebbesson, Hyllinge MS.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!