Nu har förbundet något att fundera på

Nu har Svenska bilsportsförbundet fått något att fundera över. Men jag är rädd för att man sticker huvudet i sanden och låtsas som ingenting hänt.

RALLY2011-02-16 12:48

De nya Super 2000-bilarna kom till Sverige i fjol när Pelle Sääv tog in en Skoda Fabia. Redan då höjdes det röster mot beslutet att bilarna skulle åka i den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen, men eftersom Sääv tog tid på sig för att lära in bilen och inte direkt gjorde några resultat mer än segern i Sydsvenska Rallyt, och slutade på en blygsam placering i SM, var det ingen som brydde sin nämnvärt åt att protestera.

Men nu, när Pontus Tidemand dök upp som gubben ur lådan och slog övriga i klassen med runt två minuter i Svenska rallyt, kommer snacket igång på allvar. Två minuter i ett rally är en evighet. Och jag vill påstå att Tidemand, som bara fullföljde en SM-tävling i fjol, då i en Grupp N-bil, och där blev fyra, nästan en minut efter Sääv, inte är en chaufför som slår de andra med två minuter.

Nä, självklart är hans bil, som är fabriksbyggd för att tävla i rally, så mycket bättre än de andra, som i grunden är standardbilar som byggts om till rallybilar med alla de restriktioner som följer, att det inte blir en tävling på lika villkor. I VM-tävlingarna är de här bilmodellerna uppdelade på två olika klasser, SWRC och PWRC, och det skiljer oftast flera minuter i sluttiderna till Super 2000-bilarnas fördel.

Och det sägs att Tidemand jämfört sin nya bil med den Subaru han också har hemma i garaget, på en sträcka över en kilometer. Super 2000-bilen var där fyra (!) sekunder snabbare.

Tänk på vad det gör på en mil.

Det borde vara bevis nog och här har förbundet ett angenämt problem att lösa. Men så länge bilarna i SM inte är fler än två lär inget hända. Tyvärr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!