Ska man verkligen köra rally utan publik?

Förarnas och kartlÀsarnas oro inför ett publikfritt SM-rally i Linköping var lÄngt ifrÄn obefogad. SjÀlv fick jag se en hemsk olycka som kunde slutat riktigt illa.

Peter Calén, sportreporter, Àr tveksam till att rally ska köras utan publik, med tanke pÄ sÀkerheten.

Peter Calén, sportreporter, Àr tveksam till att rally ska köras utan publik, med tanke pÄ sÀkerheten.

Foto: Corren

Rally2020-09-05 19:03
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Titta pÄ bilden igen sÄ förstÄr ni vad jag menar.

Daniel Andersson och kartlÀsaren Lisa Jonasson gjorde en hemsk vurpa och rullade drygt fem varv i luften innan de till slut stannade pÄ sidan.

DÀr stod jag. Och nÄgra till.

Jag hade tagit mig ut till specialstrÀcka 2, hamnade dÀr tillsammans med nÄgra andra frÄn media och en handfull personer som redan gjort sin funktionÀrsinsats och som nu var ute i skogen för att följa tÀvlingen.

Och tur var vÀl det.

Samtidigt som man kan konstatera att det inte var en slump att de stod just dĂ€r. Det hĂ€r var personer med stor rutin frĂ„n rally och som visste att hĂ€r, just hĂ€r, fanns en risk att det skulle hĂ€nda saker. 

Det tog inte lÄng stund innan hemmafavoriten Albin Nordh missade en sten, slog i den och i hög fart la sig pÄ sidan och gled ett 50-tal meter.

Personerna som stod intill mig sprang fram, kollade att Albin och hans kartlÀsare var okej, vippade sen rÀtt bilen sÄ att de kunde starta igen och köra vidare.

Den andra incidenten blev Àn vÀrre. Daniel Andersson missbedömde helt en liten svag svÀng i hög fart, flög ett 20-tal meter innan bilen började rulla.

Varv pÄ varv.

Ni ser sjÀlva den dramatiska bilden hÀr intill.

NÀr de till slut landat pÄ sidan sprang nÄgra personer fram till bilen för att förvissa sig om att förare och kartlÀsare var okej. Samtidigt sprang tvÄ andra upp till krönet innan för att varna bakomvarande bilar.

Jag vill inte tÀnka pÄ vad som kunde ha hÀnt om inte det hÀr gÀnget stÄtt dÀr de stod.

PÄ den hÀr biten av strÀckan fanns ingen funktionÀr. Inte pÄ flera hundra meter Ät nÄgot hÄll. En bil stod parkerad pÄ tillfartsvÀgen för att förhindra att nÄgon tog sig förbi med bil.

Men ingen funktionÀr.

Med tanke pÄ deltagarnas oro för sÀkerheten pÄ publikfria vÀgar behöver jag kanske inte sÀga mer Àn sÄ.

Jag tror att sporten fĂ„tt lĂ€ra sig en sak. 

Utan publik inget rally. Det Àr helt enkelt för farligt.

Tycker jag.

TyvÀrr finns ocksÄ risken att ESR, med tio raka Är, försvinner nu. TÀvlingsledningen med Stefan Taleman i spetsen har gjort ett strÄlande jobb med tÀvlingen Är efter Är och alltid fÄtt lovord frÄn deltagarna.

SÄ ocksÄ i Är.

Men nu blir det inget ESR 2021. Inte heller 2022 eftersom SM-veckan kommer till Linköping dÄ, med rally pÄ schemat, och att man inte vill att det ska krocka.

DÀrför kan det bli aktuellt först 2023. Orkar man hÄlla ut sÄ lÀnge?