I den tyngsta klassen (WRC) var det i går bara fem bilar anmälda.
Jari Saarinen från MSK Kvarnvingarna, som tog brons i fjol, är en av dem som väljer att avstå:
- Det finns ett missnöje bland förarna hur arrangörerna av SM skött sig. Beviset syns i startlistan.
Han fortsätter:
- Jag tycker att SM ska vara det finaste vi har i landet, där ska de bästa förarna åka och kriga om medaljer. Men Svenska Rallyt Event AB, som sköter hela SM-serien, har kört det här ner i botten.
Saarinen menar att det finns många orsaker till förarnas missnöje.
- Det värsta är egentligen att ingen lyssnat på oss förare. Deras inställning har varit att de bestämmer och att det sen är upp till oss om vi vill åka.
Tidigare, när Svenska Bilsportsförbundet skötte SM via ett utskott, fanns en förargrupp som hade täta kontakter med utskottet.
- Det fungerade jättebra, men sen Svenska Rallyt tog över har de skuffats åt sidan.
Ett annat kritiserat beslut är att från och med andra deltävlingen i SM, Sydsvenska Rallyt i maj, gäller regeln om att alla förare måste åka på likadana däck från Pirelli.
- Vi tvingas betala mer för däcken än vi någonsin gjort, berättar Jari Saarinen. Det betyder en kostnad på cirka 30 000 kronor, bara i däck för varje tävling.
Dessutom måste alla förare starta tävlingarna på helt nya däck. Begagnade däck får inte användas igen, i nästa tävling.
- Det är helt åt helsike!
Saarinen menar att åtminstone hälften av de däck en förare använder i en tävling är begagnade.
- Det går inte att få ihop ekonomin annars. Det är fortfarande så att den vanligaste sponsringen för förare på den här nivån ligger i däck och bensin från något lokalt företag. Det har inte arrangörerna förstått.
Saarinen lägger nu helt undan planerna på SM-serien. Kanske kommer han att starta i någon enskild tävling, men annars lägger han sina pengar på att istället försöka vinna Supercupen.
En cup som en månad före första deltävlingen, Hälsingrallyt, redan har 106 förare i startlistan. Mer än dubbelt så många som SM.
- Om inget görs med SM tror jag att Supercupen är på väg att gå om SM som den tävling med störst status. Tyvärr
Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, kommer att åka tävlingen. Men han gör det under stor protest.
- Så är det. Jag är väldigt sugen på att köra tävling på de fina vägarna i Värmland men jag är samtidigt väldigt kritisk till hela upplägget kring SM.
Han fortsätter:
- Och om Svenska Rallyt vidhåller sitt beslut om enhetsdäck tror jag att SM kommer att urholkas ännu mer när den regeln träder i kraft. Då blir det inte ens 40 startande.