Sporten når honom när han fått komma hem från Vrinnevisjukhuset dit han kördes efter olyckan i söndags.
Det har varit dagar med gipskrage, röntgen, mycket smärtstillande och vila.
Efter kraschen kände han mest smärta i bäckenet och smalbenet. Men det var alltså ryggen som skadades allvarligast.
– Det är kotorna T9, T10 och T11, mitt i ryggen. Som tur är ska de kunna självläka, berättar den 21-årige föraren från Vikbolandet som kör för Linköpings MS.
Jesper kände sig snabbast på banan och jagade ledaren på tider som tangerade banrekordet i SM-deltävlingen i helgen.
Tätgruppen skulle varva några förare, när en av de blåflaggade gjorde en plötslig manöver och bytte spår.
– Jag hann inte reagera. Jag fick bara väja, annars hade jag kört rätt in i honom, berättar Jesper om utgången av bergskurvan.
I en hastighet på runt 130 kilometer i timman flög han av och upp i luften.
– Det blev väldigt tokigt. Jag landade rakt ned i asfalten, på baksidan och på ländryggen.
Den här smällen var allvarligare än nyckelben, handled och axel som han skadat tidigare.
Nu väntar tio veckors sjukskrivning utan att belasta ryggen.
– Planen är att jag ska försöka röra mig så mycket det går för att hålla igång blodcirkulationen. Jag ska ut och gå med kryckor.
Han hoppas även få en magnetröntgen för att upptäcka eventuella mjukdelsskador.
Och kanske även en axeloperation för det trasiga ligamentet från träningen inför SM-premiären i Anderstorp.
– Jag vill ju bara läka ihop och börja köra igen. Vid de andra skadorna har det gått att börja åka efter halva tiden. Ryggen är lite viktigare.
SM-deltävlingen i Karlskoga kommer han att missa, liksom tävlingen i Belgien som ingår i det tyska mästerskapet.
Till SM-racet i Falkenberg i augusti räknar han med att vara återställd.
Vid sidan av skadan och den kraschade Zuzukin funderar Jesper över sportens regler.
– Det finns en rekommendation att inte byta spår för att köra om när man fått blå flagg. Att bryta mot sånt borde medföra någon bestraffning. Jag ska besöka Svemo (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) och diskutera med dem.
För att få motorcykeln åkbar igen krävs många mektimmar i garaget.
– Motorn var hel i alla fall. Med lite tur är det inte så farligt med ramen och det andra.
Några tankar på att ge upp sin sport efter kraschen har han inte.
– Nej, man vill ju inte sluta säsongen med en krasch. Det var synd att det hände när det gick så fruktansvärt bra. Vi visste precis vad vi ville jobba vidare på med körning och inställningar. Det är inte ofta man har känslan att vara snabbast på banan, säger Jesper Hubner.