– Jag har varit med i många år men har aldrig varit med om färdigsprutade spår i slutet av december. Det är här unikt, säger Linköpings Skidklubbs ordförande Mikael Åsberg när Sporten möter upp honom i ett vintrigt Hackefors.
– Idag har vi bara startrakan kvar att spåra. Det ligger en stor hög med snö där men den tänkte vi nog använda till lite reparationer av banan när det blir varmare, flikar LSK:s spåransvarige Ulf Nilsson in.
Totalt har LSK redan fått till en 2,1 kilometer lång bana. En bana som används flitigt av Linköpingsborna.
– Riktigt bra spårat! Det ska du skriva! Jävligt bra, ropar en glad skidåkare som passerar genom vinterlandskapet.
Under tiden Sporten är på plats kring spåren är det en strid ström av åkare som stakar förbi, unga och gamla, nybörjare och väldigt rutinerade. Enligt Åsberg är det centrala läget av Åbysäcken en viktig framgångsfaktor för just den mixen.
– Det här är så centralt och tillgängligt. Vi i Linköping ska vara otroligt stolta över det. Hit behöver man inte ta bilen och det är extra roligt att se många studenter som tar sig hit med buss. Jag tror att vi nästintill är bäst i södra Sverige med att ha så många invånare inom en radie på ett par kilometer.
Med alla nivåer på plats kan man också tro att det kan bli lite snäva och otäcka omåkningar i spåren. Icke!
– Det är en väldigt tillåtande stämning. Många är så glada att det finns så pass bra spår och så tidigt. Det gör att både liten och stor, eliten och vi, kan samsas väldigt bra här, säger en av LSK:s åkare, Emma Busk Winquist.
– Sen när Vasaloppet nu fyller hundra år är det nog extra många som vill ta chansen och åka. Men det är bara trevligt, fortsätter Busk Winquist.
Ulf Nilsson instämmer.
– Det är så härligt med en så pass strid ström av barn och ungdomar här. Det är det jag brinner mest för, att se de som är här och testar att åka skidor och hittar glädjen i det. Det ger mig nästan mer än att själv åka.
Hur lång tid tar det att spåra?
– Ungefär två timmar. Vi brukar köra sent på kvällen så att spåren hinner att frysa till. Ofta är belysningen på till klockan tio och är det många ute i spåret så gör vi det efter dess, annars kan jag ibland smygstarta runt klockan åtta.
Att ha spåren igång såhär pass tidigt ger, utöver skidglädje, en hel del pengar in till LSK-kassan. Pengar som används flitigt.
– Med spåravgifter och liknande får vi förutsättningar att investera i anläggningen och vår ungdomsverksamhet. För ungdomarna är det viktigt att ha snö såhär tidigt. Ju mer snötid desto bättre står vi oss i konkurrensen mot andra klubbar härnere, säger Åsberg.
– Nu kan ungdomarna träna här och vi slipper åka upp till Orsa och Idre för jämnan.
Förra året kunde LSK även spåra på Landeryds GK, Linköpings GK och Korpvallarna. Den planen finns i år med, men det dröjer.
– Vi i LSK har ansvar för att spåra där. Men det krävs en hel del snö, runt 20 centimeter, för att kunna ta fram skotrarna och spårkälkarna. Så det är en bit bort, men det kommer, säger Nilsson.
Åsberg flikar in.
– Vi har precis bestämt sträckningarna för Landerydsbanan. Det blir på den södra delen i år.
Till dess, gott om plats finns på den två kilometer långa banan i Hackefors. För Vasaloppsåkarna kan nämnas att 45 varv motsvarar sträckan Sälen till Mora.