– Det vore en dröm, absolut. Men tyvärr handlar det som i all motorsport om ekonomi och om att få rätt kontakter.

För meriter har han så det räcker. Sen han började med den här sporten 2012 har han hunnit med ett guld och två silver i SM. För några veckor sen vann han den första deltävlingen i årets SM, som gick på Mantorp, men väljer ändå att kliva av serien.

– Det är rätt många av de bästa som tagit uppehåll i år, av olika anledningar. Då blir inte konkurrensen här hemma på den nivå jag önskar mig.

Artikelbild

| Ungefär 700 hk utvecklar den Toyotamotor som sitter i Johan Anderssons bil.

Premiär i Danmark

Då riktades blickarna istället mot Scandinavian Power Drift Series. Ett mästerskap med tre deltävlingar, först i Danmark, sen i Norge och med final på Mantorp park under Gatebil i slutet av september.

– Vad jag såg nu är det drygt 50 bilar i startfältet. Det ska bli jättekul att mäta sig mot förare från andra länder.

För de som inte vet vad Drifting är ber vi Johan förklara:

Artikelbild

| Däcken är den stora kostnaden för en driftingförare. Ungefär 1 500 kr/styck kostar tävlingsdäcken.

– Tävlingen börjar med kval där man på egen hand ska åka genom olika zoner på banan där man ska hålla konstant sladd. Man ska helt enkelt hålla sladd på ett speciellt sätt på en förutbestämd bana, i så hög hastighet som möjligt.

På banan finns bland annat så kallade innerzoner och ytterzoner. I en innerzon ska man ligga så nära kanten med fronten, på sladd, som möjligt. I en ytterzon ska bakdelen på bilen vara så nära kanten det går.

Artikelbild

– Och så får man poäng i tre olika delar; hur vi klarar att hålla linjen, vilken hastighet vi håller och så är det en domare som bedömer helheten.

Tätt efter

Artikelbild

Efter kvalet går de bästa vidare till en utslagning där man åker efter varandra, i två omgångar. Först är man "lead-car" och den andre följer tätt efter, sen byter man.

– Då kör man banan igen och har ungefär samma bedömningsgrader. Men det gäller att ligga så nära den andre som det går, det ger bra poäng.

Artikelbild

Drifting har för många en negativ klang och man förknippar det med att unga killar på en parkeringsplats håller på att sladda runt. Det är ett missförstånd som Johan är van vid.

– Det är ju visserligen en bus-sport från början, så är det. Men att köra drifting på tävling jämfört med att sladda lite på en parkering, då media ofta kallar det för drifting, är två helt olika saker. Det går inte att jämföra på något sätt.

– Jag har fått många förfrågningar om att göra uppvisningar på mindre event och så, men undviker det eftersom jag inte vill ha stämpeln att man håller på och buskör. Det vi sysslar med är en sport med extrema bilar och då ska man vara på en riktig tävlingsbana.

Siktar mot USA

Efter flera säsonger i SM lämnar han nu Sverige och ska försöka göra resultat i den skandinaviska serien. Men, som sagt, den stora drömmen är att komma till landet där sporten är som störst, USA.

– Formula Drift heter serien. Där är sporten väldigt stor, där är förarna stjärnor. Det är liksom det som gäller om man vill sikta högt i den här sporten. Men steget dit är väldigt stort, både ekonomiskt och sportsligt. Men någon dag kanske, vem vet.