Få lag oroar i speedway-Sverige

Piraternas lagedare: "Tio lag skulle göra det mer attraktivt".

Foto: Jeppe Gustafsson

Speedway2015-05-04 14:27

För första gången på 32 år består elitserien i speedway endast av sju lag.

En rättning av munnen efter den minskande matsäcken, då lagen brottas med ekonomiska problem och de svenska förarna är få?

Eller ett steg åt helt fel håll?

– Jag vill att det ska vara tio lag inom några år, säger Vetlandas lagledare Fredrik Staaf.

Vargarna drog sig ur, nedflyttade Västervik fick chansen att vara kvar men tackade nej och Masarna avböjde en friplats. När bara Lejonen tillkommer från allsvenskan blir elitserien 2015 en haltande sjulagsserie.

På tisdagskvällen är det premiär, men bara med tre möten då ett lag står över varje omgång. I år åker ingen ur, de fyra bästa går till semifinal – men för tre klubbar är det färdigåkt i slutet av augusti.

Inte sedan 1983 har elitserien, som så sent som 2010 hade tio klubbar, haft så få lag.

Inte alls bra, tycker flera inblandade.

Vill se tio lag

Fredrik Staaf och Stefan Andersson Skill, lagledare för Vetlanda respektive Piraterna, är två som vill se tio lag framöver.

– Hur vi gör det och hur vi tar oss dit – det är inte min uppgift att kläcka den idén, men vi ska ditåt. Sporten skulle må mycket bättre av att synas mer och vara på fler ställen, säger Staaf.

– Nu måste vi bearbeta och hoppas att det blir lite stabilare ekonomi nedåt så att lag kan ta klivet upp. Tio lag skulle göra det mer attraktivt för media och sponsorer, säger Andersson Skill.

Flera klubbar har haft ekonomiska problem. Getingarna, Hammarby och Valsarna är några exempel på konkurser under 2000-talet.

Men att det är ett incitament till att ha färre än tio lag i elitserien tycker inte Fredrik Staaf.

– Vi har ett så bra system med snitt, där vi enkelt kan reglera kostnaderna. Och med fler lag ökar intäkterna.

Han jämför med Polen.

– De gick från tio till åtta och det enda som hänt är att ekonomin har blivit sämre i ännu fler klubbar.

Få förare

Ekonomin är en sak. Till yttermera visso är återväxten inom svensk speedway allt annat än god. På elitseriens upptaktsträff kunde juniorlandslagets förbundskapten Anders Fröjd, även lagledare för Lejonen, räkna upp samtliga svenska förare födda mellan 1994 och 1996. Vilket inte berodde på att Fröjd har ett osedvanligt gott minne.

Det finns inte ens 200 förare i Sverige – samtliga ålderskategorier inräknade. Då varje lag måste ha med minst tre svenska förare i varje match går det att fråga sig om det finns utrymme för fler än åtta lag.

Fredrik Staaf tror det.

– Fler lag kommer att generera ett större intresse, och det kommer göra att fler förare kommer fram.

Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet, Svemo, tror på en utökning nästa år.

– Vår målsättning är givetvis att det ska vara minst åtta lag i elitserien 2016, säger Tony Olsson, koordinator för förbundets trackracingsektion. (TT)

Premiäromgången Antalet lag i elitserien i speedway

På tisdagskvällen är det premiär för årets elitseriespeedway. Då det är sju lag står ett lag över varje omgång, i premiären är det Piraterna som gör det.

Matcherna:

Indianerna–Dackarna.

Lejonen–Rospiggarna.

Vetlanda–Smederna.

1948 bildades en svensk speedwayliga. Division 1, även känd som allsvenskan, var namnet på den hösta serien fram till 1982 då elitserien bildades. Det första året bestod elitserien av sex lag, men 1983 utökades serien till sju lag och året efter till åtta. 1996 genomfördes en ny utökning, till nio lag, och från 1997 till och med 2010 innehöll elitserien tio lag.

Därefter har det skett en minskning.

2011, då Rospiggarna självmant drog sig ur, blev det nio lag. 2012 skars det ner till åtta. Och från och med i år har elitserien alltså krympt ytterligare, till sju lag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!