Vi skrev i höstas om Daniel Davidssons kniviga situation. Efter en fin sÀsong i elitserien höjde han sitt snitt till 1,411.
Det straffas Davidsson för nu, dÄ det höjda snittet gjorde att inget lag i högsta ligan ville kontraktera Motalasonen.
I oktober sade Davidsson sÄ hÀr:
"Jag var femma-sexa bland svenskarna i snittligan. Det kÀndes vÀldigt bra för mig i Är och jag vill verkligen bygga vidare pÄ det. Det har kÀnts bÀttre och bÀttre för varje Är sedan 2011"
"Det hĂ€r var första Ă„ret dĂ„ jag helt struntade i snittet och bara körde pĂ„ för fullt sĂ€songen ut. Det har hĂ€nt flera Ă„r tidigare att jag med sex omgĂ„ngar kvar har kollat och tĂ€nkt âshit, mitt snitt Ă€r för högtâ, och dĂ„ medvetet kört sĂ€mre pĂ„ slutet för att sĂ€nka mitt snitt och fĂ„ större chans till ett kontrakt"
"Att det Àr sÄ Àr givetvis inte bra. Men jag Àr tyvÀrr inte ensam om det".
Nu Àr det snart januari och Daniel Davidssons namn Äterfinns inte i nÄgon elitserietrupp.
â Hoppet finns ju alltid kvar lĂ€nge, men det var vĂ€ntat att det inte löste sig för mig. Jag Ă€r hĂ€rdad med sĂ„na hĂ€r situationer, sĂ€ger Daniel.
â Jag pratade lĂ€ngst med Dackarna, men det slutade med att de valde Hans Andersen. Jag hade kunnat ta en plats i Masarna, men det hade blivit oerhört svĂ„rt att fĂ„ en plats i startsjuan, de har Woffinden, LindbĂ€ck, Pawlicki, Sundström och Kim Nilsson dĂ€r.
Daniel Davidssons uteblivna kontrakt i elitserien stÀller till det pÄ flera hÄll.
â Jag pratade med Daugavpils i polska andraligan, men var Ă€rlig och sa som det var; att jag troligtvis inte skulle fĂ„ körning i elitserien vilket gör att jag inte fĂ„r in pengarna som behövs för att bygga upp organisationen som krĂ€vs för att kunna prestera utomlands. Det handlar om mekaniker och motorparken, sĂ€ger han.
â Nu har jag max 14 matcher i allsvenskan som jag ska köra. Det, jĂ€mfört med en full sĂ€song i elitserien, Ă€r en viss skillnad ekonomiskt kan jag sĂ€ga.
Davidsson Àr registrerad i det polska ligasystemet, men att han ska fÄ körning i nÄgon klubb Àr lÄngt ifrÄn sÀkert. Om han ens nu har resurser för det.
â Jag Ă€r 34 Ă„r, har tvĂ„ barn, villa. Jag har börjat kolla lite smĂ„tt pĂ„ andra jobb för att fĂ„ det att gĂ„ runt. Det mĂ„ste jag göra, sĂ€ger Daniel Davidsson.
Daniel Àr den enda etablerade svenska föraren som i skrivande stund stÄr utan kontrakt i elitserien.
â Och sĂ„ undrar folk varför vissa svenska förare inte blir bĂ€ttre? Det finns ett enkelt svar pĂ„ det.
Hoppet stÄr nu till att nÄgot lag i elitserien förÀndrar, antingen pÄ grund av skador eller svag form pÄ förare, vilket kan öppna upp för Daniel.
â Det hade varit mycket bĂ€ttre att ha klart med allt i det hĂ€r skedet, nu vet jag inte vad jag kan förvĂ€nta mig. Det har tidigare varit ett transferfönster tvĂ„ veckor innan serien drar igĂ„ng. Jag har inte sett nĂ„got om det Ă€nnu. Vi fĂ„r se vad som hĂ€nder.
I moderklubben Piraterna, som tar nya tag i allsvenskan, har dock Davidsson en gjuten plats â och blir en nyckelförare.
â Det ska bli vĂ€ldigt roligt. Som det ser ut nu Ă€r det full fokus och satsning pĂ„ Piraterna som gĂ€ller. Laget ser intressant ut, avslutar Daniel Davidsson.