â Man vill ju vara kvar och reda ut situationen, sĂ€ger han inför kvĂ€llens derby mot Piraterna pĂ„ Dunteberget.
Det har pratats mycket illa om Indianerna i speedway-Sverige efter att klubben i vinter, bland annat pÄ grund av obetalda förarlöner, varit nÀra konkurs. Men Indianerna kom ÀndÄ till start i elitserien till slut.
â Det som hĂ€nt oss har hĂ€nt i mĂ„nga klubbar. Finns vĂ€l flera olika orsaker, men jag vill inte hĂ€nga ut nĂ„gon, sĂ€ger Peter Johansson.
De ekonomiska problemen har satt sina spÄr. En rad stjÀrnförare Àr borta frÄn Kumlaklubben och till sin lagbudget fick Peter Johansson 1,7 miljoner kronor mindre Àn föregÄende Är.
â Styrelsen har satt en budget och den ska vi hĂ„lla. Det gĂ€ller ju att publiken kommer tillbaka bland annat. Men sportsligt har vi ju blivit nedskrivna sĂ„ det kanske tar ett tag att visa vad vi kan.
Indianerna ska till slutspel Àven i Är, med ett mindre namnkunnigt lag. Tjecken Vaclav Milik, EM-tvÄa i fjol, Àr skadad, men ÀndÄ blev det seger senast mot Rospiggarna hemma. Indianerna kan köra fort ÀndÄ.
â Vi vet att vi Ă€r ett bra lag, men dĂ„ krĂ€vs det att vi jobbar tillsammans. Vi har inga individuella stjĂ€rnor, utan det Ă€r laget före jaget som gĂ€ller.
Hur Àr du som ledare?
â Lugn och metodisk. Den eldigare, som driver pĂ„, Ă€r vĂ„r andre ledare Kaj Salonen, sĂ€ger Peter Johansson.
Han Ă€r ingen motorsportkille frĂ„n början egentligen, Peter Johansson. Han vĂ€xte upp pĂ„ Ăvre Holm och spelade ishockey och fotboll i Maif i ungdomsĂ„ren. Ăven musik tog upp mycket tid med spel pĂ„ bĂ„de blĂ„sinstrument och bas.
â Jag funderar pĂ„ att ta upp musiken igen. Jag skriver lĂ„tar ihop med kompisar, vi spelar lite irlĂ€ndsk-inspirerad pop, sĂ€ger han.
Peter Johansson körde aldrig speedway, men vÀxte upp tio minuter frÄn Duntis dÀr Börje Ring och Magnus Woss brakade pÄ i Piraternas division 1-lag. Det var nÀr pappa Björn tog med honom pÄ en NM-final i Linköping pÄ 90-talet som han fastnade för sporten. DÄ var Kumla nÀrmaste elitseriearena och han började följa Indianerna. Som blev laget i hans hjÀrta.
Han har fortsatt Äka pÄ alla Indianernas hemmamatcher, Àven sedan Piraterna gick upp i elitserien till sÀsongen 2004.
â Ja, man slutar ju inte hĂ„lla pĂ„ ett lag för att ett annat gĂ„r upp. Indianerna har varit mitt lag sedan Henka Gustafssons dagar, sĂ€ger han.
I Indianerna har Peter gjort mycket, bland annat gjort klubbens hemsida, varit assisterande lagledare i nÄgra Är och hjÀlpt till med kontraktsskrivningar med förare.
Han har varit lÄngt mer Àn bara en supporter.
Peters mamma Maria, som Àr frÄn Polen frÄn början, har Àven hjÀlpt till hos Indianerna som tolk pÄ polska.
Nu Àr Peter Johansson alltsÄ den som leder det nya Indianerna 2.0.
Hur kÀnns det inför derbyt nu?
â Det Ă€r inte sĂ„ stora kĂ€nslor för mig, mer Ă€n att man kan fĂ„ möta folk i publiken som man möter pĂ„ Ica. Annars, förutom att jag kan gĂ„ till matchen, Ă€r bortamatch i Motala detsamma som att Ă„ka till Hallstavik eller Vetlanda. Men det Ă€r en jĂ€ttetuff match. VĂ„rt lag har som mĂ„l att vinna hemmamatcherna och sedan köra bra borta och sĂ„ kanske fĂ„ med oss bonuspoĂ€ngen, sĂ€ger lagledaren.
Indianerna har nÄgra ungdomar i verksamheten, det finns en som heter Jonathan Gran som kommit upp i division 1-laget i 500 kubik, men annars Àr det skralt med ÄtervÀxten. Finns bara enstaka ungdomar. Precis som i Piraterna. Trots att orterna har elitseriespeedway lockar inte sporten familjerna att ge barnen chansen.
Peter Johansson ser flera orsaker till att speedwayen har svÄrt att locka ungdomar. Dels Àr steget till 500 vÀldigt stort, dels saknas viljan hos mÄnga unga att ta nÄgra Är dÀr man inte tjÀnar pengar pÄ sporten, dels kan inte tillrÀckligt mÄnga tÀvlingstillfÀllen erbjudas, och dels krÀver det mycket av förÀldrarna i form av bÄde pengar och mc-kunnande.
â I Polen tar klubbarna och dess akademier mycket större ansvar och tar hand om de talanger som finns. Det gör att de fĂ„r fram fler förare. I Sverige hĂ€nger det mesta pĂ„ förĂ€ldrarna, menar Peter Johansson.
Indianernas lag mot Piraterna: 1. Piotr Protasiewicz, 2. Viktor Palovaara, 3. Adrian Miedzinski, 4. Nikolai Klindt, 5. Kenneth Bjerre, 6. Bjarne Pedersen, 7. Ludvig Lindgren.