På ett möte i förra veckan fick de inblandade i Filbyterna beskedetav huvudstyrelsen i LMS. Speedwaysektionen har i många gått dåligtekonomiskt och nu har de andra sektionerna tröttnat på att hållaFilbyterna flytande.
-- Jag beundrar de som håller på med speedwayen i stan, de brinnerverkligen för sin grej och är stora entusiaster. Men de är för dåligapå att jaga sponsorer. I många år har jag hört att det ska fixas mensedan har allt fallit platt. I år har de andra sektionerna sagt ifrånordentligt, säger Curt-Christer Gustafsson.
Johanna Lindqvist, eldsjäl i Filbyterna säger:
-- Jag förstår styrelsen, de har backat upp oss ekonomiskt tidigareoch det håller inte i längden. Men jag kan tycka att det är lite kortvarsel att ställa såna stora krav. För vår del handlar det främst omatt fixa 150 000 kronor så vi kan anmäla ett lag i division 1. Vill vianmäla fler lag handlar det om de summor som Curt-Christer nämner.
Den 1 november ska serie- och laganmälan vara hos Svemo (Svenskamotorcykelförbundet). Då måste Filbyterna veta om det blir något lageller inte i division 1.
-- Det var längesen speedwayen var självbärande, nu måste vi tahänsyn till de andra sektionerna. LMS är ju som ett litet företag, dethåller inte att en del av företaget går dåligt någon längre tid, sägerCurt-Christer Gustafsson.
Johanna Lindqvist:
-- Man kan inte trolla med knäna, men vi ska göra vad vi kan. Nugäller det att ligga på tänkbara sponsorer, jag tycker att vi har ettbra koncept att erbjuda.
Filbyternas kärva ekonomiska sits gör också att tävlingen tillAnders Lind-qvists ära i maj är i farozonen. Anders Lindqvist jobbademed speedway i över 30 år, bland annat som ordförande i LMSspeedwaysektion och som tävlingsledare. Förare som Mark Loram, NickiPedersen, Piotr Protasiewicz och Jonas Davidsson har tackat ja till attköra på Sviestad.
-- Första helgen i maj, veckan innan seriepremiären, är det tänktatt vi ska köra. Det är bara att hoppas att allt löser sig, sägerJohanna Lindqvist.
-- Jag har inte talat med några förare, men det är klart att de är välkomna om de kör gratis, säger Curt-Christer Gustafsson.