- Kanske skulle man kunna bli ännu bättre på det här, det är inte alltid bra att vara sin egen chef. Men jag försöker i alla fall köra tre-fyra gånger i veckan.
Jonas tar en klunk vatten efter en knapp halvtimme på löpbandet. Han ser inte särskilt tagen ut och det märks att konditionen är god.
Innan han ger sig på styrketräningsmaskinerna berättar han att det stundar ännu tuffare träning under februari.
- Då är jag kallad till min Polska klubb för en veckas träningsläger. Det brukar vara 3-4 pass om dagen.
Om dagen?
- Ja. Vi joggar en stund före frukost, sen är det ett pass före lunch med löpning eller roddmaskin, sen ett smidighetspass på eftermiddagen där vi bland annat har hjälp av en olympisk mästare i gymnastik och sen brukar dagen avslutas med simning.
Det låter stentufft?
- Det är det också. Men klubbarna i Polen har mer pengar och större krav så...
Men hur viktig är försäsongsträningen för en speedwayförare?
- Oerhört viktig. Det är många som tror att vi ligger och drar oss fram till 11-12 på dagarna på vintern när vi är lediga men så är det verkligen inte. Det är nu du lägger grunden för det du gör på banorna på sommaren. Under säsongen är det så mycket matcher att man inte hinner med att träna.
Vad fokuserar du mest på i träningen?
- Kondition och att stärka de mest utsatta delarna av kroppen, axlar, rygg, mage och knän. Det är en balansgång mellan att vara stark och ändå inte bygga på sig för mycket muskler så man blir tung.
Hur mycket väger du nu?
- 58 kilo.
Den gångna säsongen gick Jonas från Rospiggarna och körde för Smederna. Laget var länge på väg att åka ur elitserien med klarade sig kvar på bekostnad av Masarna.
Om du får summera 2008, vad säger du då?
- Det är alltid svårt att komma in i ett nytt lag med nya förare, nytt folk runt omkring och ny bana. Det var väl först efter halva säsongen som jag kände mig riktigt hemma och började göra bättre resultat. Sen blev jag ju skadad och missade ett par veckor, bland annat finalen i GP-kvalet.
Var det största besvikelsen under året?
- En av två. Jag tror att jag hade haft en riktigt bra chans i kvalfinalen, men det kommer fler chanser och för mig är det inte livsviktigt att åka hela GP-serien. Sen blev jag väldigt besviken när jag inte fick wild card till GP-tävlingen i Målilla. Jag tycker att jag skulle haft det, speciellt efter att jag var bland de bästa i vårt VM-lag bara några veckor tidigare.
Är lag-VM en viktig tävling?
- Det tycker jag. Alla andra ligor har ju uppehåll och de bästa åker lag-VM.
Men för de svenska förarna är det dyr tävling?
- Ja, vi får inget stöd från förbundet mer än kläder. Flera av de andra länderna satsar betydligt hårdare och ger ett ekonomiskt bidrag till alla förare så att de ska kunna komma med materialet i bästa skick.
Vi ser framåt mot den kommande säsongen. Vad var det först som fick dig att till slut välja Piraterna?
- Det var flera delar. Bland annat var det mycket strul i Smederna under året och jag väntar till exempel fortfarande på pengar därifrån. Jag hade flera anbud från andra klubbar så det är svårt att peka på någon enskild anledning till att det blev Piraterna, det kändes helt enkelt rätt nu.
Vad kan vi förvänta oss av Piraterna 2009, det pratas redan om att ni är ett favoritlag till SM-guld?
- Visst ser vi ut att få ett bra lag, med guld...? Nja, man ska komma ihåg att vi inte har någon förare som garanterat tar 13, 14, 15 poäng varje match. Vi är jämna men saknar kanske den riktigt toppen. Vårt första mål blir att ta oss till slutspel, väl där kan allt hända.
Är det mycket uppståndelse kring din person när du går ut på stan här hemma i Motala?
- Nja, lagom. En del kommer fram och säger att det är kul att jag är tillbaka och här på gymmet är det folk som vill snacka då och då.
Jag vet att du sa för något år sen att det var skönt att slippa köra i Piraterna då du bor i Motala eftersom det skapar en större press och mer tryck på dig. Hur ser du på det i dag?
- Året jag hade i Smederna var nyttigt på många sätt och jag tror att jag på ett bättre kan hantera pressen nu. Jag känner inte att det stör mig så mycket, jag är mer säker i mig själv och vet vad jag kan. Sen om jag inte presterar på topp kan det säkert bli en del snack bland folk, men det bryr jag mig inte särskilt mycket om. Jag gör alltid mitt bästa och känner mig oerhört taggad för att åka för Piraterna.
Individuellt, vad blir dina mål 2009?
- Först och främst satsar jag på de serier jag kör i Sverige, England och Polen. Sen ska jag göra en satsning på GP-kvalet igen och vill dessutom väldigt gärna ha minst ett wild card till tävlingarna i Sverige, Göteborg eller Målilla.
När startar säsongen?
- Någon gång i början av mars åker jag över till England för ett par träningsmatcher och sen drar serien igång där någon vecka senare.
Den 28 april är det dags för Piraterna. Mot svenska mästarna Lejonen hemma.
- Det blir riktigt fränt!
Det är bara att hålla med.