Resonemanget är egentligen rätt enkelt.

Utan Volvo inget STCC.

Med Volvo ett ointressant STCC.

Artikelbild

| Överlägsna. Så här har det sett ut många gånger under säsongen. Först kommer Fredrik Ekblom och Thed Björk i Volvo, sen kommer resten.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Volvo är loket som drar hela cirkusen men tyvärr, för sportens skull, är de andra teamen för långt efter för att göra serien intressant.

Ungefär som att det är en restaurangvagn och en godsvagn med Volvos gäster och andra tillhörigheter mellan loket till vagnarna med West Coast Racing, Team Tidö, Dacia Dealer team och de andra teamen.

Därför var det väldigt uppfriskande att se Fredrik Larsson vinna det första heatet och sen prins Carl Philip få hela publiken att jubla när han klev upp på pallen som vinnare i det andra. Jo jag vet, prinsen tillhör också Volvo Polestar, men ändå inte riktigt på samma sätt.

Och ingen kan säga annat än att prinsen gjorde det ruskigt bra. Omvänd startordning, visst, men han höll undan för Thed Björk, han höll undan för Rickard Göransson och han höll undan för Mattias Andersson med mer än 500 race under bältet.

Den ende han inte klarade var Fredrik Larsson, men denne hade samlat på sig en tuff omkörning för mycket och straffades för det.

Jag menar att prinsens seger var precis vad den här serien just nu behövde allra mest.

Det är ingen hemlighet att intresset för STCC sjunkit de senaste säsongerna. Det räckte att vara på Mantorp för några veckor sen för att inse det.

Tillströmningen till Falkenberg var bättre men publiksiffrorna, som aldrig är offentliga eftersom ingen vill avslöja hur det numera ser ut, har gått ner markant och på Mantorp var i princip bara de närmast sörjande och de som är genuint intresserade av sporten på plats.

De andra, marginalåskådarna som de också kallas, kommer inte till STCC längre.

För att locka dem krävs spänning. Det krävs täta heat, det krävs olika vinnare, oförutsägbara kval och kanske till och med en och annan ”bad boy”.

Jag säger inte att serien måste ha tillbaka konfrontationer och närapå regelrätta slagsmål som det mellan Janne ”Flash” Nilsson och Roberto Colciago 2001, men säga vad man vill om Flash (vilket många gjort gen om åren), han lockade folk och sponsorer och skapade ett intresse kring varumärket STCC.

Det pratades om STCC, det osade om STCC och det skrevs rubriker om STCC.

Nu är det ingen som säger ifrån, inga förare som blir osams, alla är så irriterande överens hela tiden.

När Janne Flash var med hände det något.

Givetvis var det ingen slump att just han lotsade in prins Carl Philip i sporten och i STCC. Då kom riksmedia för att bevaka tävlingarna och nu, efter segern, skrevs det plötsligt om STCC igen.

Men på banan är Volvo på tok för överlägsna för att det ska bli spännande att följa tävlingarna.

Fram till racen i lördags hade Thed Björk eller Fredrik Ekblom tagit hand om 8 av 10 förstaplatser i race och de kval som gett poäng.

Det säger det mesta.