För Linköpingsföraren Mattias Andersson blev det en kämpig lördag med en sjätte- och en sjundeplats.
Första heatet bjöd på stor dramatik och underhållning för publiken. Björn Wirdheim ledde efter starten men fick se sig passerad av Daniel Haglöf. Även om han sen fick en bekväm resa mot segern hände det väldigt mycket bakom honom när alla förare var inblandade i kamper över hela banan.
Mästerskapstvåan Robert Dahlgren försvann efter att hans bil fattade eld när alltför många påkörningar bakifrån gjorde att materialet inte höll.
Det största jublet drog nykomlingen Philip Morin, teamkompis till segraren Daniel Haglöf, ner när han i sin första tävling någonsin i STCC visade noll respekt för de mer namnkunniga förarna och kämpade sig fram till en tredjeplats.
– Men egentligen borde vi varit etta och tvåa i teamet. Hade jag inte gjort ett stort misstag på de första varven så att jag snurrade av hade vi nog tagit en dubbel, sa Morin.
Mattias Andersson hade en tuff tävling på det hala väglaget. Han startade som sexa i första heatet, var uppe på femte plats men tappade sen placering på placering och var ett tag nere på sista plats.
På slutet körde han om Rasmus Mårthen och slutade på sjätte plats.
Det andra heatet blev om möjligt än mer dramatiskt. Flera förare försvann redan på första varvet, Linus Ohlsson fick en stor lucka i ledningen från sin pole position.
Där bakom kämpade Mattias Andersson från en fjärde plats, men när prins Carl Philip åkte av banan rammade han Andersson i sidan när han kom tillbaka upp på asfalten igen.
Andersson tvingades besöka depån för att laga sin bil och kunde med 16 varv komma med i racet igen.
Under tiden var det hård fajt om pallplatserna där nykomlingen Philip Norin återigen drog ner applåder från läktaren och var ett tag upp på andra plats.
Men då, då öppnade sig himlen med bara tre varv kvar och det blev plötsligt helt andra förutsättningar. Morin gjorde också bort sig när han kanade av och slutade istället femma.
Linus Ohlsson, som vann klart, beskrev hur de sista varven var:
– Det är värre än att köra på sommardäck på is.
Eller som Richard Göransson sa:
– Jag tycker att man borde rödflaggat heatet med två varv kvar, så svårt var det. Det blir till och med farligt att köra när vi inte har något grepp alls.
I STCC-tabellen leder Göransson, 22 poäng före stallkamraten Robert Dahlgren och exakt 100 före trean Johan Kristoffersson. Mattias Andersson ligger på sjätte plats.