Strax innan Kenny Olssons dödsbesked talade TT-sporten med en dämpad Mikael Max. Han har tillhört världseliten under många år och har själv varit inblandad i svåra olyckor. Max är inte förvånad att de otäcka krascherna inträffar.
- Alla bryr sig om sitt i första hand, jag också. Ingen bryr sig om säkerheten. Bara en sån sak som att det saknas luftstaket förutom i Avesta är en skandal även om det inte hade hjälpt i Norrköping i torsdags, säger Max.
- Tyvärr så är vi förare inte organiserade, men egentligen borde vi inte köra elitserieomgången på tisdag - men så blir det ju inte.
Max bröt själv lårbenet 2005 i Målilla och var borta från banorna länge. Nu är han tillbaka, och körde så sent som i förra veckan med svart armbindel för att hedra den tjeckiske föraren Michal Matula som omkom i Polen för snart två veckor sedan.
Nu har hela speedway-Sverige sorgeband efter Kenny Olssons dödsolycka i Norrköping.
För att få sporten säkrare pekar Max på ett antal punkter. Han understryker att den allt tuffare körningen måste stoppas snabbt.
- Många tycker att idén med gula och röda kort som inom fotbollen är bra, men det blir bara snack, tyvärr. Jag är själv inte bättre än andra men jag tycker det ligger mer på andras bord att ta tag i såna bitar.
- Sen borde luftstaket vara en självklarhet, precis som att det skulle finnas ambulans vid alla tävlingar. Nu räcker det med bårbil och det är inte klokt, säger Max.
Max tar också upp problemet att få stopp på motorcyklarna när föraren tappar kontrollen.
- När man drar i snöret som dödar motorn går cykeln ännu snabbare någon sekund. Har man tappat kontrollen har man ingen chans. Det är bara att knäppa händerna och be. Det vore mycket bra om någon tekniskt kunnig människa kunde ordna något som bromsade cykeln när föraren tappat kontrollen.
Däremot vill han inte ha begränsningar för motoreffekten.
- Det skulle nog bara göra sporten dyrare, då skulle nog alla experimentera för att på något sätt komma tillbaka till den effekt vi får ut av motorerna i dag.