Nya regler kan rädda rally-VM

Även Subaru hoppar av rally-VM. Nu sätter sporten sitt hopp till de nya reglerna, som ska göra det billigare att delta.- De börjar gälla först 2010, så risken är stor för att 2009 blir ett hämta andan-år, säger Svenska rallyts vd Bertil Klarin till TT.

Stockholm (TT)2008-12-16 20:35

Motorsporten har på allvar börjat känna av den ekonomiska krisen inom bilindustrin. I förra veckan lade Honda ner sin formel 1-satsning, på måndagen lade Suzuki ner sitt rallystall och på tisdagen följde Subaru efter.

- Vårt företagsklimat har ändrat sig dramatiskt på grund av den snabba nedgången för den globala ekonomin, förklarade Ikuo Mori, vd för Fuji Heavy Industries som tillverkar Subarubilarna, tårfyllt på en presskonferens.

Subaru har sedan starten 1989 varit oerhört framgångsrikt i rally-VM och har till exempel tagit tre märkestitlar med toppförare som Carlos Sainz och Colin McRae i stallet.

Två stall kvar

Av fabriksstallen i rally-VM återstår nu bara mästarstallet Citroen och Ford. Det är inte mycket till mästerskap, konstaterar P-G Andersson, som blev av med sitt förarjobb när Suzuki tackade för sig.

- Men samtidigt är det kanske bra på lång sikt, att Internationella bilsportförbundet (Fia) tvingas lyssna på de tillverkare som kan vara villiga att hoppa på tåget, säger han.

- Det behövs ett striktare reglemente som gäller en längre tid. Det får inte vara som det sett ut, med kryphål och luckor som gör att det bara blir dyrare och dyrare.

Senaste nykomlingen inom rally-VM var just Suzuki, som lade ned sin satsning efter bara ett år. Några andra nya stall har det inte varit tal om, i alla fall inte till nästa säsong som drar i gång på Irland i slutet av januari.

Ska bli billigare

Men säsongen efter det kan bli en nystart för rallysporten, hoppas bland andra Svenska rallyts vd Bertil Klarin.

- Det kommer ju ett nytt regelverk 2010, med nya, inte lika sofistikerade bilar. Det kommer definitivt att bli billigare tävlingsekipage, säger han.

- Alla hoppas att det öppnar dörrar för nya bilfabrikanter att kliva in.

När Suzuki på måndagen beslutade att lägga ner sin satsning blev utöver P-G Andersson även finländaren Toni Gardemeister utan stall. Med Subarus nedläggning sällar sig norrmannen Petter Solberg och australiern Chris Atkinson till de arbetslösa förarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!