De flesta har sparkat pÄ en fotboll, snörat pÄ sig hockeyrören eller dribblat med en innebandyklubba. Men det finns mÀngder av sporter som förblir vÀldigt anonyma. Nu ger sig Corren ut i djungeln av mindre sporter för att testa dem. Först ut: Motocross.
Motocross alltsĂ„. Galet kul sĂ€ger vissa. Galenskap sĂ€ger andra. Det mĂ„ste undersökas tĂ€nkte vi. NĂ€r Corren ska testa sporten duger inte vem som helst. Vi stĂ€mmer trĂ€ff med Linköpings stora framtidslöfte â Hampus Kahrle och hans hĂ€ngivne pappa Peter. 17-Ă„rige Hampus pluggar pĂ„ Motocross gymnasiet i Tibro och lĂ€gger helhjĂ€rtat ner nĂ€stan all sin tid pĂ„ att försöka nĂ„ vĂ€rldstoppen. Pappa Peter Ă€r hans stĂ€ndige följeslagare. De mĂ„ste ju kunna lĂ€ra oss noviser ett och annat om hur man framför en hoj pĂ„ bĂ€sta vis.
Solen skiner över banan i Sviestad nÀr Peter Kahrle rattar den stora husbilen in pÄ parkeringen. Far och son Àr precis hemkomna frÄn tÀvlingar i Finland.
â Vi har sovit fredag, lördag och söndag sen mars-april i den hĂ€r, sĂ€ger Peter och pekar pĂ„ bilen.
Motocross Àr deras liv.
ââJag har hĂ„llit pĂ„ med det hela livet. Jag fick en cross nĂ€r jag var tre Ă„r och delade den med min storebror. Vi körde lite pĂ„ tomten och sen fick vi varsin hoj. Jag började tĂ€vla nĂ€r jag var sex, sen har det bara fortsatt, sĂ€ger Hampus.
â Vi ser det hĂ€r som en livsstil. Vi investerar hellre pengarna hĂ€r Ă€n lĂ€gger dem pĂ„ en Thailandsresa. Jag har tvĂ„ heltidsjobb â mitt vanliga jobb och sen Ă€r jag pappa och mekaniker. NĂ€r vi inte Ă€r pĂ„ crossbanan Ă€r jag ute i garaget och skruvar motorcyklar, sĂ€ger Peter.
De öppnar en liten dörr bak pĂ„ bilen â i utrymmet fĂ„r det plats tvĂ„ stora motocrosscyklar. I dag Ă€r det bara Hampus vitblĂ„a Yamaha pĂ„ 250cc som Ă€r medtagen.
â Jag tĂ€nker att ni ska fĂ„ köra pĂ„ den hĂ€r, sĂ€ger Peter och visar en betydligt mindre rödvit Honda â en lĂ„necykel som de rullat fram frĂ„n Linköpings MS garage.
Men det Àr inte bara slÀnga sig upp och köra ivÀg.
â Det Ă€r en tuff sport, flera lĂ€kare förundras över hur förare överhuvudtaget överlever. De ligger pĂ„ maxpuls i trettio minuter och enligt lĂ€kare Ă€r man död dĂ„, men det pumpas ut sĂ„ mycket adrenalin att det gĂ„r, förklarar Peter.
Förutom det jobbiga rent fysiskt finns stor risk för skador dÄ det gÄr fort och cyklarna flyger över stora hopp. Hampus plockar fram en stor mörkblÄ bag fylld med skydd och klÀder. Allt ska pÄ innan vi fÄr börja.
HjÀlm, ryggskydd, bröstskydd, kÀngor, byxor, glasögon och knÀskydd och axelskydd. Det Àr lite knepigt att fÄ pÄ allt rÀtt och Ät rÀtt hÄll dÄ vi aldrig gjort det tidigare. Med lite hjÀlp av proffsen sitter snart allt pÄ plats.
Peter Kahrle gĂ„r igenom cykeln â hur vi bromsar och vĂ€xlar.
Vad ska man tÀnka pÄ som nybörjare?
â Ha roligt, bli inte övermodig, Ă„k och testa, lĂ€r dig bromsa ordentligt sĂ„ att du i en paniksituation klarar av att bromsa och fĂ„ stopp pĂ„ maskinen. MĂ„nga nybörjare gör tvĂ€rtom, de gasar istĂ€llet för att bromsa. StĂ„ gör man vĂ€ldigt mycket i cross, sitter gör du vĂ€ldigt sĂ€llan, kanske i vissa kurvor. Det gĂ€ller att klĂ€mma med knĂ€na, upp med armbĂ„garna, titta lĂ„ngt fram. Det Ă€r som att gĂ„ balansgĂ„ng pĂ„ en planka eller lina. Ta en blick lĂ„ngt borta, ju rakare och bĂ€ttre gĂ„r hojen.
Peter Kahrle Àr lugn och pedagogisk nÀr han lÀr ut.
Reporter Tobias drar nÄgra varv pÄ grusparkeringen och anvÀnder fötterna för att vÀxla. Ner till ettan. UppÄt för tvÄa och trean. Efter nÄgra testvarv kÀnner vi oss redo för den stora banan. Skydden klÀmmer i knÀvecket, skaver kring axlarna och svetten lackar under den tjocka, varma hjÀlmen.
Det har regnat lite lÀtt dagarna innan och nu gassar solen. Det har gjort att banan Àr i bra skick och ingen har kört pÄ den sedan den preparerades. Dock har banskötarna lagt ut flis i högar och Ànnu inte spridit ut det vilket gör körningen en gnutta besvÀrlig.
Hampus Kahrle Àr inte jÀtteförtjust i hemmabanan.
â Den hĂ€r Ă€r stenhĂ„rd, vissa banor Ă€r som sandstrand. Jag gillar inte varken nĂ€r det Ă€r för mjukt eller för hĂ„rt, sĂ€ger han.
Det Àr dags för race. Vem av Correns reportrar klarar banan pÄ kortast tid. Som trigger stÄr Hampus Kahlre i startfÄllan intill. Peter rÀknar ner. NÀr grinden faller gÄr allt Ät skogen. För mycket gas, position för lÄngt bak pÄ cykeln och ingen kontroll. Cykeln stegrar sig och vill nÀstan köra ivÀg pÄ bakhjulet pÄ egen hand. Nybörjarmisstag direkt. Sen fÄr jag klÀm pÄ det och kan köra ivÀg.
Peter Kahlre Àr snÀll efterÄt.
â Det ser bra ut, men jag ser mycket nybörjartabbar. Koppling och vĂ€xling, det Ă€r svĂ„rt att möta med gas och koppling och fĂ„ ihop koordinationen. Men kör man bara 10-15 minuter gĂ„r det bra, 5-6-Ă„ringar klarar av det direkt, sĂ€ger han och skrattar.
Reporter Tobias tycker det Àr svÄrt att komma med fart och svÀnga.
â Det Ă€r teknik, man mĂ„ste slĂ„ av och hitta lĂ€get och komma lĂ€ngre fram sĂ„ du fĂ„r mer tryck pĂ„ framhjulet och dĂ„ fĂ„r du mer downforce pĂ„ framhjulet vilket ger dig bĂ€ttre fĂ€ste. Ju fortare du Ă„ker ju mer downforce ska du ha och trycka med foten pĂ„ ytterfotpinnen och trycka hojen mot backen. Det Ă€r ungefĂ€r som att Ă„ka slalom med ytterskidan, tryck med ytterfoten. Tryck ihop fjĂ€dringen för dĂ„ fĂ„r du en skjuts och nĂ€r du gĂ„r ur kurvan dĂ„ skjuter gasen och fjĂ€dringen pĂ„ vilket ökar kurvhastigheten. Men nu pratar vi alltsĂ„ överkurs, avancerad nivĂ„, skrattar Peter.
Jag tar av mig hjÀlmen, torkar svetten ur pannan med ett stort leende. Trots att hela kroppen Àr fylld av endorfiner mÄste jag stÀlla frÄgan till Hampus.
Vad Àr det som Àr sÄroligt med motocross?
â Det Ă€r kĂ€nslan överhuvudtaget med sporten och hoppen och allting. Det Ă€r en skön kĂ€nsla att hoppa, man hinner inte tĂ€nka sĂ„ mycket.
Ăr det en kĂ€nsla avatt ânu lever jagâ?
â Ibland Ă€r det sĂ„ nĂ€r banan Ă€r riktigt fin och man har flytet inne, dĂ„ kan det vara sĂ„, sĂ€ger Hampus.
â Gillar man fart, spĂ€nning och att fĂ„ en kick Ă€r det rĂ€tt sport. Gör man det pĂ„ sin enkla nivĂ„ Ă€r det inte sĂ„ kostsamt utan vansinnigt roligt. Det Ă€r ju en oerhörd kick att hoppa de hĂ€r hoppen och ta starten. Du fĂ„r vĂ€rldens adrenalinkick av det. Du kör ju pĂ„ max hela tiden, fyller Peter i.
Ăven om Correns reportrar tog det lugnt och undvek att ens lyfta ett par millimetrar över marken instĂ€mmer vi i kören nĂ€r det gĂ€ller kickarna. Det hĂ€r borde alla testa.