I salen som kallas ”Studion” i Campushallen i Linköping finns vad som närmast kan liknas vid en buffé av kettlebells i olika färger. De står längs väggarna, fördelade efter vikt förstås. Med andra ord finns något för nybörjaren till den som har tränat länge och kräver rejäl tyngd.

Tiffany Bettembourg hämtar två 16-kilos klot och svänger dem som om de vore fjäderlätta.

Å andra sidan känner hon sin kropp och förmåga väl och vet vad hon klarar.

Artikelbild

84 repetitioner på tio minuter under SM nyligen gav henne en fin guldmedalj i klassen - 63 kilo.

Bäst i Sverige alltså – i en av de första tävlingar du ställer upp i?

– Ja, det känns skitbra! Men overkligt.

För Tiffanys del började karriären just i Campushallen. Hon passerade utanför Studion en dag för drygt tre år sedan och fick syn på ett gäng som tränade med kettlebells.

Artikelbild

– Det såg kul ut och jag var sugen på att testa något nytt så jag gick in. Jag har alltid gillat att träna hårt och då passar kettlebells perfekt. Det går inte ens att beskriva hur jobbigt det är.

Hos många gym ingår kettlebells som en övning i ett crossfit-pass till exempel. Men i Campushallen går det bra att köra rena pass med instruktör.

Artikelbild

Tiffany tränar tre gånger i veckan och kompletterar med löpning och crossfit.

Hon greppar vikterna i var sin hand och visar övningen long cycle. Med lätt böjda ben svingas kloten mellan benen och upp i rackposition, efter ett kort stopp lyfter hon vikterna på raka armar. Det räknas som en stöt.

Artikelbild

Inget man ger sig på första gången förstås.

Men nybörjaren då?

Artikelbild

Ja, det finns en rad olika övningar att ta sig an.

Tiffany visar dubbelhandssvingar och ser till att ta kraften från höften och pushar vikten framåt med hjälp av benen. En variant är enarmssvingar.

Artikelbild

En annan effektiv övning är benböjssvingar med vikten ovanför huvudet.

– En mardrömsövning som ger riktigt mycket puls, säger Tiffany.

Artikelbild

Hon avslutar förevisningen med pull ups och svingar vikten mellan benen, lyfter den i axelhöjd på nästan rak arm ut från kroppen och drar den sedan in mot axeln igen.

Det låter krångligare än vad det faktiskt är. Och effektiviteten går inte att ta miste på.

– Förbättrad kondition, snygga muskler, bättre balans och koordination och hög fettförbränning, räknar Tiffany upp.

Dessutom är skaderisken låg eftersom man börjar med lätta vikter och nöter in tekniken.

– Jag sitter på kontor till vardags och vet hur viktigt det är att röra på till exempel nackmusklerna. De här övningarna är perfekta för att få igång cirkulationen.

Kettlebells passar den som vill hålla igång sin kropp på gymmet eller hemma alltså. Men också för den som, liksom Tiffany, vill mäta krafterna med andra.

– Jag har en tränare från Falun som hjälper mig, säger hon. Jag skickar videofilmer på olika övningar och så coachar han via telefon.

SM-medaljen är förstås ett bra betyg på gott samarbete. Och mer väntar.

I början av november ska Tiffany dra på sig den blågula dräkten och representera Sverige vid VM i Turin.

– Det var oväntat, men å andra sidan visste jag ju inte att jag skulle vinna SM, säger Tiffany.

Tiden mellan mästerskapen är kort så det kan bli svårt att ladda om ordentligt. Ändå har Tiffany målsättningen klar:

– Pallen vore kul...

Ett annat mål finns på hemmaplan. Tiffany är i full gång att starta upp en kettlebellförening i Campushallens regi.

– Vi vill nå ut till dem som vill förbättra sin teknik och börja tävla. De som gillar att träna hårt. Och de som vill ta sig an en utmaning som kräver pannben!