MVT skrev i går om Torbjörn Knutsson som fick lämna rallyutskottet och Johan Holmberg vars miljonbil inte får användas på rallyvägarna. Båda två var kritiska till Bilsportförbundet och deras beslut att stoppa projektet med att ta fram ett nytt reglemente för grupp H-bilar.

Och de båda får stöd av Pierre Ellisson som tidigare var fadder för rallyutskottet och den som tillsammans med den dåvarande ordföranden i rallyutskottet Magnus Månsson inledde projektet.

– Rallyutskottet hade som en primär uppgift att jobba fram ett nytt reglemente där eftersom den rallyklassen stått still sedan 1998. De bilar som körs i dag går fort i skogen men de ser ut som de gjorde för 30 år sedan och hur sexigt är det att titta på, säger Ellisson som förklarar syftet med att ändra reglementet.

- Tanken var ju att vi skulle få in bilar som säljs av bilhandlare i dag för att klassen skulle bli mer attraktiv för bilbranschen. De är nog mer intresserade av att förknippas med en modern bil än med en som är från 1976, säger Ellisson.

Ett gällande reglemente enligt Bilsportförbundets reglemente måste gälla i tre år framåt. För att komma runt det så togs ett förslag fram om att det nya reglementet skulle löpa parallellt med det gamla.

– Då kunde förarna välja själva vilket de ville följa. Vi tyckte det var en kreativ idé. Det är ju en modern teknik som sitter i bilarna i klassen i dag. Då hade vi sett en skönhet i att de skulle ha en modern kaross också. Tanken var ju att göra klassen mer attraktivt genom att de kunde ta de grejer de har och flytta över dem i en modern kaross. En ny kaross kostar inte mer än 35-40000 kronor. Men så blir det ju inte nu, säger Ellisson som inte vill kommentera Torbjörn Knutssons uttalade om att han blivit avsatt för att han vill utveckla rallysporten. Men vad han tycker om den linje som nu valts har han sin bestämda åsikt om.

– Jag har en bestämd uppfattning i frågan och den går diametralt mot den de har. Folk hade ju jobbat med det här i tre år. Jag ser det som att utvecklingen av sporten nu är stoppad i tre år framåt, säger Ellisson.

När det gäller Johan Holmbergs bil så beraättar den tidigare ordföranden i rallyutskottet Magnus Månsson att den till stor uppfyller det tänkta reglementet.

– Vi plockade en hel del av det därifrån. Sen var det väl vissa delar som Johan fick ändra. Men tyvärr hann vi inte färdigt med reglementet, säger Månsson.