Vi ringde runt och kollade.

Mikael Kågered slutade trea i årets EM-serie i Top Fuel, efter att ha vunnit guld två år i rad.

– Jag hade siktat på guld, så självklart är det en besvikelse. Jag räknar med att köra även 2017, men allt beror på hur det går i sponsorjakten. Jag vill väldigt gärna ta ett kliv till, att få möjligheten att ha lite fler och lite bättre grejer för att på så sätt slåss om guldet på allvar igen.

Artikelbild

| Tyngre? Konkurrenterna vill göra Mattias Wulcans bil tyngre, för att han åker ifrån dom.

Kågered har under flera säsonger också drivit ett racingteam som tävlat i V8 Thunder Cars. Nu kan det bli en nysatsning på STCC.

– Jag tycker att det nya reglementet ser intressant ut och skulle vilja göra en satsning med Andreas Ahlberg som förare. Inget är bestämt än, men det lutar åt det.

Stefan Gunnarsson körde i samma klass, Top Fuel, och slutade femma. Säsongen blev hans stora genombrott när han som förste svensk tog sig under 4 sekunder när han i Tierp satte sitt rekord 3,90 och körde 495,6 km/h.

– Tanken är att vi ska göra en storsatsning nästa säsong för att på allvar vara med och slåss i toppen. Vi har i år visat oss själva och de andra att kapaciteten finns.

Artikelbild

| Mästare. Jonny Lagg vann Top Methanol Dragster 2016 och kör vidare.

Förberedelserna är redan igång.

– Vi håller på och byter bränslesystem i bilen och ska dessutom byta främre delen av bilen för att få den lite styvare. Sen ska vi köpa in lite mer material, det gick sönder en del i slutet av säsongen som vi nu måste ersätta.

Artikelbild

| Revansch. Mikael Kågered vann EM-guld två säsonger i rad men i år blev det brons. Nu vill han ta guld igen.

Mattias Wulcan kom tillbaka efter en vådlig krasch säsongen innan, i ny bil och i ny klass. Han sopade banan med konkurrenterna i Top Doorslammer, något som nu fått oanade konsekvenser.

– Det ska vara ett möte den 15 oktober där klassens intresseförening vill att jag ska få köra med vikter i min bil för att de andra inte hänger med. Så istället för att de ska försöka bli snabbare så vill de göra mig långsammare.

Det går inte att undgå att höra bitterheten i hans röst.

– Jag vet faktiskt inte hur det blir nästa säsong. Om de tar det här beslutet har vi två val; antingen blir vi tjurskalliga och kör ifrån dem ändå eller så hittar vi en annan serie. Planerna på USA finns alltid där och är alltid levande.

Jonny Lagg från Boxholm vann Top Methanol Dragster i överlägsen stil. Klassen har dock dragits med stora deltagarproblem och under säsongen har bara sju förare funnits med, flera av dem har bara kört enstaka tävlingar.

– Men det kommer bli ändring till nästa år när vi slås ihop med Funny Car, då ser det ut att bli mer än dubbelt så många bilar. Och vi själva kommer göra en rejäl satsning och få ner runt 70 kilo i vikt på bilen.

Hur då?

– Genom att köpa lite mer grejer i titan, som är betydligt lättare men också mycket dyrare. Vi känner att det är dags att göra det för att ha en chans att hänga med.

EM-serien inleds i England och kommer till Tierp två gånger under säsongen.