Det är måndag 28 april. Elisabeth har gått hem från jobbet på lunchen och sitter i sitt vardagsrum, ett stenkast från Stadsparken i Mjölby. Utanför rullar trafiken som vanligt tätt på Burensköldsvägen. Telefonen ringer och samtidigt hör hon en smäll utanför. Vad hon inte vet då, är att en bil just har kraschat in i trädgården till huset hon bor i. Men snart ser hon ett inlägg på Facebook att det hänt en olycka.
– Det är ju här tänkte jag.
När hon kommer ut på trappan möts hon av ett kaos. En bil har kört in över häcken och ligger med fronten mot stentrappan i andra änden av huset där hennes granne bor.
I korsningen ovanför står en annan bil som fått bakpartiet intryckt. Snart står det klart att det är en tredje bil inblandad som fått sin nummerplåt tilltufsad.
– Jag förstår inte hur det kan ha gått till. Däremot kan jag förstå att det händer, säger Elisabeth när vi ses en dryg vecka senare.
Spåren av bilens framfart är få. Några märken i gräset och lite avskavda blad i häcken är allt.
Däremot finns en rädsla och känsla av otrygghet kvar.
Händelsen får Elisabeth, som av personliga skäl vill framträda under annat namn, att tänka på det där mejlet hon skickade i höstas till kommunen – fyra månader innan byggarbetet startade på Kungsvägen.
– Det är för mycket trafik och många kör för fort både på Burensköldsvägen, och på Kyrkogatan. Jag och mina barn har varit nära på att bli påkörda flera gånger när vi ska gå på övergångsställena. Häromdagen när vi kom från affären var det riktigt nära. Den bilisten hade fokus åt fel håll och jag kunde slå näven i bilen, säger hon.
Först fick hon ett rejält adrenalinpåslag och kände en stor ilska. Väl hemma kom chocken.
– Mina barn gick före mig så bilen hade träffat dom först. Jag blev väldigt rädd.
Det är inte första tillfället de har fått känna på trafikkaoset. En annan gång hade hon fått greppa tag i sin sons nacke för att komma undan. Den gången skulle de passera Burensköldsvägen från Södra strandvägen in mot Stadsparken, berättar hon.
– Oftast handlar det om att bilisterna kommer med för hög fart. Man får vara glad för att man har en snabb reaktionsförmåga.
Då kom det en bil i full fart och körde in i baken på mig.
"Annelie"
Boende i Mjölby
Elisabeth har vädjat till kommunen att se över trafiksituationen. Hon vill att man ska sänka hastigheten på Burensköldsvägen.
– Men det kunde man inte göra fick jag veta.
I ett skriftligt svar, som Corren tagit del av, står det att kommunen redan har fått kompromissa med hänsyn till framkomlighet, utryckningsvägar, kollektivtrafik med mera. Därför har farten sänkts från tidigare 50 till 40 kilometer i timmen. Att sänka hastigheten ytterligare är alltså inte aktuellt.
Elisabeth är kritisk.
– Det är många barnfamiljer som rör sig i det här området. Lekplatsen ligger precis här bakom och många går över till golfbanan längre ned.
Annelies olycka
På andra sidan Burensköldsbron ligger stadshuset och biblioteket. Även där är det många människor som korsar Burensköldsvägen, inte minst familjer som tar sig fram på cyklar.
När man går ned mot bron så slås man av hur häckar döljer fotgängare som kommer från Gästisparken och ska gå över övergångsstället.
I mars skedde ytterligare en olycka på Burensköldsvägen.
Den drabbade är Annelie, 54, som tycker ämnet är så känsligt att hon vill vara anonym. Men hon vill att trafikfrågan diskuteras.
– Jag skulle köra in med bilen in på gården framför huset där jag bor. Jag måste korsa en cykel- och gångbana och där kom några ungdomar gående, så jag stod still på vägen. Då kom en bil i full fart och körde in i baken på mig. Jag fattade inte vad som hände men jag for över trottoaren och in i häcken och krockade med en lyktstolpe. Det kunde ha gått riktigt illa. Ungdomarna var bara tio, meter framför bilen, säger hon.
Det blev en tur till jourcentralen och nu känner hon av värk i nacken av och till.
– Trafiksituationen är fruktansvärd. Värst är det när jag ska hem på eftermiddagen. Då ser jag hur det kan bli totalt stopp i rondellen vid Smålandsvägen. När ambulansen kommer ibland vet de knappt var de ska ta vägen. Det går också lite för fort här utanför. Det är för mycket trafik på en sådan här väg.
Barnfamiljens oro
Patrik Eek bor med sin familj på Burensköldsvägen i området vid Dackeskolan. Där smalnar Burensköldsvägen av och trafiken kommer närmare trottoarerna. Han är van vid att det är trafik, men det är en rejäl ökning sedan Kungsvägen stängdes av, inte minst vid blåljusutryckningar.
– Förut kunde vi se brandkår och ambulans utanför här då och då men nu åker de hela tiden förbi här. Det vi också märker är att det är betydligt mycket mer trafik, tyngre trafik och det går galet snabbt. Det är bara ett litet fartgupp som egentligen inte är ett fartgupp.
Patrik Eek jobbar inom Räddningstjänsten i Linköping, så han förstår samtidigt att Räddningstjänsten måste ta den snabbaste vägen. Men med två små barn är det otäckt att ha så mycket mer trafik inpå husknuten.
– Sedan har vi ungdomar som går till och från Dackeskolan, det finns även ett hem för funktionshindrade och alla som går på Kungshögaskolan till och från stationen går den här vägen upp. Här där vi bor blir det dessutom en accelerationszon både när man kommer från kurvan på Ramstadgatan och nerifrån stan. Det går fort här, det är 40 egentligen, men det är många som kör för fort.
Som boende tycker han att kommunen borde delge mer information om vad trafiksituationen generellt och man har planer på att vidta några åtgärder för att få ned farten.
Att Burensköldsvägen blivit så trafikerad hänger samma med ombyggnaden av Kungsvägen. Patrik Eek saknar ett konsekvenstänk hos kommunen med tanke på hur trafiksituationen har blivit.
– Ibland får en småstad vara en småstad. Jag tror inte att det kommer bli det här myllrande centrumet man vill ha. Bor man i Mjölby kanske man hellre åker iväg till Linköping och äter exempelvis.
Han tror kommunen skulle behöva tänka på att folk som kommer till Mjölby för att handla vill ha en smidig väg in i stan och hitta parkeringar.
– Tanken med nya centrumet är väl god, men jag tror att det läggs mycket pengar på något som inte mynnar i något jättebra för att man inte tänkt två, tre steg framåt.
Projekt nya Kungsvägen
På Kungsvägen har markarbetare jobbat sedan januari. Innanför avspärrningar ligger rester av uppbruten asfalt, stenar och sandmassor.
Fotgängare kan sicksacka sig fram mellan avspärrningarna medan fordonstrafiken in på Magasinsgatan och bort mot Burensköldsvägen. I ena filen tvingas bilarna tränga sig upp på gång- och cykelbanan för att komma förbi avspärrningarna.
Den begränsade framkomligheten har börjat ge ekonomiska konsekvenser för företagare som Corren pratat med. En butik har redan gått i konkurs.
Corren har kontakt med flera boende på Magasinsgatan som vittnar om en "galen" trafik med bilister som kör för fort.
En tjej skriver till oss på Instagram.
"Ett farthinder vore bra för allas säkerhet. De kör så grymt fort här. Mellan 15 och 17 går det knappt åka ut från vårt hus."
Ytterligare en tjej skriver att hon är nyinflyttad på Magasinsgatan och efter bara två månader har hon bestämt sig för att flytta.
"Hade aldrig i min vildaste fantasi anat denna trafik. Min dotter får inte gå eller cykla till skolan själv. Jag räknade häromdagen, 58 bilar åkte förbi under fem minuter."
En av dem som flera gånger varit nära att bli påkörd i bilen är Per-Olov Andersson.
– Burensköldsvägen är betydligt sämre ur trafiksynpunkt än vad Kungsvägen är. Den korsas av betydligt fler vägar och övergångsställen där sikten är skymd för båda parter.
Kommunens lösning
Det är Burensköldsvägen som ska bära den mesta trafiken även i framtiden när nya Kungsvägen är klar. Enligt Mjölby kommun nyttjar majoriteten Kungsvägen som en genomfartsled på väg till andra destinationer – därför vill man leda mot trafiken runt centrumkärnan.
I sin information till allmänheten uppger kommunen att Burensköldsvägen har kapacitet att klara av mer trafik.
Hans-Erik Haag, vd, på Blåklintsbuss i Mjölby, har en annan uppfattning.
– Man kan väl stå ut under ombyggnaden, men den mesta trafiken ska ju gå på Burensköldsvägen som är underdimensionerad. Vissa tider kan vi inte komma ut från Kyrkogatan vid Ica, så då får vi åka runt till Stora torget så vi i stället kan göra en högersväng ned på Burensköldsvägen.
Jimmy Bouzalakos Björn som kör skolbuss i stan skriver till Corren på Instagram att en tur som tidigare tog knappt en halvtimme kan ta över en timme ibland.
" Trafiken på Burensköldsvägen kommer man ju tyvärr inte bli av med heller när Kungsvägen är klar. Omstyrningen leder de flesta till Burensköldsvägen i alla fall."
I maj 2024 låg det genomsnittliga trafikflödet på ungefär 4 000 fordon per dygn, enligt kommunens uppgifter. Motsvarande siffra för Kungsvägen är 9 000 fordon. En och annan Mjöbybo är nog nyfiken på hur siffran ser ut sedan Kungsvägen stängts av.
– En mätning pågår i skrivande stund och beräknas vara färdigställd innan sommaren, säger Joel Runn, trafikingenjör på kommunen.
Här kan du läsa om Räddningstjänsten som inte väntat sig så ökad trafikmängd på Burensköldsvägen.
Corren frågar läsare
Vi gjorde en omröstning på Correns Instagram "Mjölby Direkt"