Det handlar om totalt 29 bussar av en viss modell och som körts i regiontrafiken i Motala, Vadstena, Ödeshög, Mjölby och Österbymo. Chaufförer har mått dåligt och larmat till facket. De berättar om en "svart dimma" som lägger sig på säten och inredning i bussarna, vilket flera medier har rapporterat om.
– Man har kunnat dra ett finger över sätet och det har blivit helt svart, berättar en chaufför som stannat till i Motala för att släppa på passagerare.
Han mådde under en period väldigt dåligt av att köra, och berättar att han sökt läkarvård på grund av det. Men de har inte kunnat reda ut vad symptomen beror på.
– Jag har mått illa och andra gånger har jag haft svårt att andas. Man vet ju inte vad det är och om det är farligt. Just nu känns det okej att köra, men det var en period som det var jättesvårt att andas, berättar han.
Även bussresenärer har reagerat på stickande lukt och damm i bussarna.
"Under färd sprids en frän, stickande stank på bussen"
Resenär
Östgötatrafiken har fått in klagomål från resenärer som bland annat beskriver något slags svart damm som sätter sig på inredningen och smutsar ner kläderna. Den har känts i halsen på en resenär som berättar att den fått illamående och huvudvärk. En annan skriver att det: "Sprids under färd en frän, stickande stank på bussen" och att: "Stanken är så framträdande att jag funderar på om det är hälsovådligt att sitta kvar".
Redan i mars skickade chaufförer ett mejl till arbetsgivaren där de larmade om problemen med elbussarna. Men enligt dem så togs de först inte på allvar.
Såhär skriver de bland annat i det första mejlet till ledningen som vi tagit del av:
"Som läget är nu så ifrågasätter chaufförerna i Österbymo och även en del passagerare, om det är skadligt vi/de sitter långa pass i bussen under sina pass, HUR får vi svar på det? För våran del så känns det som ingen tar det här på allvar, men vi ser det som mycket allvarligt och förväntar oss att vi får ett besked om vad vi/ni ska göra åt problemet, för vi kan inte fortsätta att köra och transportera passagerare med de förutsättningar som råder nu, med den stora risk att bli allvarligt sjuka".
I ett nytt mejl en månad senare undrar de varför de inte fått någon respons, mer än att bussarna ska tätas.
"Vi chaufförer mår så dåligt att vi överväger att inte fortsätta att köra de fordon som finns hos oss på depå Österbymo, anledningen till de beror på att vi mår så dåligt, med huvudvärk, halsont, svår hosta, yrsel, hudirritationer, av de kemikalier som finns i våra fordon."
De här bussarna läcker in ämnen som vi anser gör chaufförerna sjuka
Mats Nilsson
Fackförbundet Kommunal
Chaufförerna beställde själva en analysrapport för att ta reda på vilka ämnen som finns och mätte värdena i en av bussarna. I den har bland annat VOC (flyktiga organiska ämnen) mätts. Resultatet visade på ett värde av 1600 mikrogram per kubikmeter VOC, medan referensvärdet ska vara mellan 30-200.
Enligt Karolinska Institutet kan höga halter av VOC ge symptom som huvudvärk, trötthet, illamående och koncentrationsstörningar.
– De här bussarna läcker in ämnen som vi anser gör chaufförerna sjuka. Det var en person som sökte läkarvård och som är sjukskriven nu. Efter det begärde en av våra skyddsombud ett skyddsstopp för dessa bussar, säger Mats Nilsson, lokal ombudsman för Kommunal i Östergötland.
Ett skyddsstopp innebär att ett skyddsombud kan bestämma att arbetet ska avbrytas, i väntan på att Arbetsmiljöverket tar ställning i frågan. Skyddsombudet kan begära det om arbetet innebär omedelbar eller allvarlig fara för personalens liv eller hälsa.
Efter samtal mellan Kommunal och arbetsgivaren sköts dock skyddsstoppet upp en vecka, fram till onsdag den 7 maj. Under tiden ska arbetsgivaren vidta de åtgärder som fackförbundet krävt.
Det här är högsta prioritet för oss och vi kommer följa upp det
Mattias Näsström
Östgötatrafiken
Enligt Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, har de inte förstått att problemen varit så omfattande förrän de fick mejlet från chaufförerna.
– Det är möjligt att det förekommit enskilda kundärenden. Men vi har inte uppfattat att det var såhär allvarligt som det framkommit i det här mejlet som skickades den 25 april, säger han.
Han berättar att de såg allvarligt på mejlet och tog direkt kontakt med Connect bus, som kör bussarna åt Östgötatrafiken, för att ta reda på vad som hänt. Nu väntar de på Connect bus egen utredning och ska få återkoppling när den är klar.
– Det här är högsta prioritet för oss och vi kommer följa upp det. Luften ska ju vara frisk och inte medföra någon fara för hälsan, säger Näsström.
Jonas Kempe är vd för Connect bus som kör de aktuella bussarna. Han bekräftar att de fått in klagomål om smuts och damm som kommit in i bussarna.
När de fick veta att det fanns problem tog de kontakt med tillverkaren för att felsöka vad det beror på.
– Man har hittat ställen där det går att misstänka att det kommer in smuts och damm från omgivningen. Nu ska alla bussar vara åtgärdade, säger Kempe.
Han berättar också att de gör en utredning, tillsammans med tillverkaren, för att hitta grundorsaken till problemen.
Gjordes några mätningar av luftkvaliteten innan ni satte in åtgärder?
– Nej, vi har inte gjort några vetenskapliga mätningar. Det är någon som har tagit initiativ bland förarna och gjort någon typ av mätning. Den är inte initierad av oss så vi har lite svårt att förhålla oss till den. De som tittat på den, Svenska miljöinstitutet, har inte sett något konstigt i det utfallet.
Att någon har fått uppsöka sjukvård på grund av arbetsmiljön kan han inte bekräfta.
– Det är en person, av ungefär hundra, som jag känner till i alla fall. Och där har man inte kunnat göra den här kopplingen. Men för säkerhets skull genomför vi ändå mätningar på bussarna, för naturligtvis måste luftkvaliteten hålla de krav som ställs, något annat är ju inte okej.
Chaufförer har upplevt att de inte blivit lyssnade på när de rapporterat om problem. Vad säger du till dem?
– Jag kan bara beklaga om det är så man har känt. Om det är något i informationsflödet som inte fungerat så kan jag bara beklaga det.
Naturligtvis måste luftkvaliteten hålla de krav som ställs, något annat är ju inte okej
Jonas Kempe
vd, Connect bus
Nu genomförs olika åtgärder där bussarnas filter bytts ut och det har tätats där de misstänker att det kunnat komma in smuts och damm. Ett externt företag genomför också luftkvalitetsmätningar.
På eftermiddagen den 7 maj ska ett nytt möte mellan arbetsgivaren och fackförbundet hållas. Om skyddsombudet inte är nöjd med åtgärderna då så träder skyddsstoppet i kraft och ärendet lämnas över till Arbetsmiljöverket.