Ett godståg spårade ur mellan Norrköping och Katrineholm på söndagen. Vagnar och en 500 ton tung transformator blockerar nu spåren. Banverket räknar med sex dagars jobb innan tågen kan gå igen.

Transformatorn fanns på en av godsvagnarna och den lade sig över båda spåren. Problemet är att marken där urspårningen skedde är sank. Grusvägarna bär inte den stora lyftkran som behövs för att lyfta transformatorn, säger Pernilla Klüft, pressinformatör vid Banverket, till TT.

För att lösa problemet tvingas nu Banverket helt enkelt bygga en ny väg för att få fram lyftkranen.

Det tar minst två dagar. Sedan ska transformatorn och vagnar lyftas upp och det räknar vi med tar kanske tre dagar, säger Pernilla Klüft.

På lördag, den 23 februari, hoppas man vara klar med arbetet. Fram till dess leder man om fjärrtrafiken och regionaltrafiken ersätts med bussar.

Redan på söndagen leddes X 2000-trafiken mellan Stockholm och Malmö över Nyköping. Under veckan kommer resenärerna att drabbas av smärre förseningar.

Det innebär i genomsnitt 20 minuters försening, beroende på om mötena lyckas bra. Ibland kan det vara nere på sex minuter, ibland 30, säger Håkan Kiendel på SJ:s pressjour.

Regionaltågen mellan Norrköping, Eskilstuna, Sala och Västerås ersätts med bussar mellan Norrköping och Katrineholm.

Olyckan inträffade strax före klockan elva i närheten av orten Näkna. Ingen skadades vid olyckan.

En sådan här tung transport kör extremt sakta. I nuläget vet vi inte vad som orsakade urspårningen. Det kommer att ske en utredning, säger Pernilla Klüft.