Gotlands län

25 februari 2009 01:00
<p>En födelsedagspresent till bolaget som fyller 100 år. Så beskriver Vattenfalls vd Lars G Josefsson den största svenska företagsaffären i historien: Vattenfalls köp av Nuon, ledande energibolag i Holland. </p><p>Nuon har 2,7 miljoner kunder i hemlandet, Belgien och Tyskland. Det som främst lockar med bolaget sägs vara dess framsteg inom havsbaserad vindkraft. Men över 90 procent av elproduktionen hämtas från kolkraft och gas. Något som fått kritiker, med Miljöpartiet i spetsen, att opponera sig mot affären. Statligt ägda Vattenfall bör inte köpa på sig mer fossila energikällor utan investera sitt överskott i förnybar energi, menar man - en åsikt som näringsminister Maud Olofsson delade innan hon hamnade i regeringen. </p><p>Den kritiken håller dock inte. Vattenfall har långtgående klimatmål för sin verksamhet - bolagets energiförsörjning ska till exempel vara helt ren från koldioxid år 2050 - och får i och med köpet av Nuon och liknande affärer större möjlighet att påverka Europas elproduktion. Miljöfrågor är och förblir internationella. Kolkraften försvinner inte bara för att Sverige och Vattenfall skulle ignorera den. </p><p>Näringsministern ger affären sitt godkännande. Hon understryker Vattenfalls ambitioner att sänka Nuons koldioxidutsläpp genom att konvertera till biobränsle och investera i förnybar energi. Och ur miljösynpunkt är köpet troligtvis lyckat. Det är alltså inte Nuon som är kruxet med jätteaffären. Problemet ligger hos Vattenfall. </p><p>Staten bör inte äga bolag. Det är en uppfattning som även gäller Vattenfall och som inte förändras bara för att bolaget går bra och inbringar pengar till statskassan - till skillnad från Saab som skulle vara en ren förlustaffär för staten att köpa. </p><p>Sett ur ett konsumentperspektiv är Vattenfalls expansion ytterligare ett problem. På den svenska marknaden regerar tre elleverantörer: Vattenfall, Eon och Fortum. Ägarförhållandena skiljer sig bolagen emellan, men för konkurrenssituationen gör det varken till eller från. Eftersom nybyggen inom både kärnkraft och vattenkraft är förbjudet i Sverige är det omöjligt för mindre företag att slå sig in i dessa branscher. Enda sättet är genom förnybara energikällor som vindkraft. Men även på detta område dominerar de tre storbolagen.</p><p>Det finns knappast anledning att hoppas på pressade elpriser när Vattenfall nu stärker sin ställning ute i Europa (bolaget är redan en stark aktör på de danska, tyska och polska marknaderna). Staten skulle visserligen kunna sätta ett vinsttak och se till att en del går tillbaka till konsumenterna. Men det är långt ifrån det optimala scenariot. </p><p>Det vore i stället att fler mindre, privata aktörer fick konkurrera på en fri, konsumentstyrd elmarknad. Då skulle leverantörerna få tävla om kunderna genom låga priser och förnyelsebara energisatsningar. Det energioligopol som bildats i Sverige och sväller ut över Europas gränser gör tyvärr inte att det går i den riktningen.</p><p>Citat: <b>"Uppfattningen att staten inte bör äga bolag förändras inte för att Vattenfall går bra."</b></p>

Ledare Vattenfall stärker sin position i eloligopolet

Vattenfall stärker sin position i eloligopoletVattenfall stärker sin position i eloligopolet
25 februari 2009 00:00
<p><b>Som veterinär </b>och privatperson håller jag helt med om att det vore önskvärt med ständig jour. Som företagare kan jag tyvärr konstatera att underlaget för detta inte finns i dagsläget. Trots att många upplever att djurvård är dyrt, har branschen som helhet marginaler som de flesta företag skulle fnysa åt.</p><p>Att blanda ihop ekonomi med behovet av vård för våra husdjur är inte kul, men jag måste vara realist. De nyrekryteringar och investeringar som krävs är det få som vill betala för - annat än vid behov.</p><p>Vi har en högre taxa på jourtid, vilket de flesta djurägare accepterar. Trots det är det sällan en jul- eller midsommarhelg går ihop. Jag får ibland tipset att höja priset på vardagar för att finansiera jouren. Men, vilket jag kan förstå, visar erfarenheten att många då väljer en annan klinik/sjukhus under dagtid och det är då den absoluta merparten av besöken kommer.</p><p>Det är lätt att säga att man gärna betalar mer för en vaccination eller kastration för att få tillgång till jour dygnet runt. Men när det väl gäller - hur många skulle i ärlighetens namn också göra det?</p><p>Vi försöker att upprätthålla så hög servicenivå som möjligt. Vi har öppet 365 dagar om året och har bemanning dygnet runt för inneliggande djur. Som påpekats finns det dock både regelverk och en mänsklig aspekt att ta hänsyn till. Jag är stolt!</p><p><b>Björn Lindevall, veterinär och VD på Valla Djurklinik</b></p>

Insändare Inget underlag för ständig jour för djurvård

25 februari 2009 00:00
<p><b>Signaturen </b><b>"</b><b>FEB</b><b>"</b><b />ondgjorde sig den 16/2 över den dåliga snöröjningen i Lambohov och tyckte att om det bara skulle göras dåligt så var det bättre att det inte görs alls. Det skulle i alla fall bli billigare för skattebetalarna.</p><p>Jag kan informera "FEB" om att hans tanke redan slagit rot hos snöröjningsansvariga i Malmslätt. Här har gång- och cykelvägen mellan Kärna Hembygdsgård, bakom Kärna skola, och fram till Gamla Ledbergsvägen varken plogats eller sandats under den innevar-ande vintern.</p><p>Landstinget skall dra in de fria utomhusrullatorerna och kommunen slutar att sanda. Är det en gemensam komplott mot oss äldre?</p><p><b>AMBULANS</b></p>

Insändare Dåligt snöröj i Malmslätt

25 februari 2009 00:00
<p><b>Kriserna avlöser </b>varandra och arbetslösheten stiger för varje dag. De politiker som varit lika kavata som centerledaren har inte mycket att komma med när tiderna blir sämre och praktiken inte stämmer med ideologin. Vad hjälper det med "jobblinjen" när jobben försvinner. Vad hjälper det med "sänkta skatter", när tillväxteffekten uteblir.</p><p>Vad har de senaste tjugo årens nyliberalism för lösningar på bankernas och biljättarnas problem, när alla efterfrågar samhällets hjälp för att lösa självskapade problem. Den självreglerande marknaden är nog bara en önskedröm.</p><p>Självsäkra politiker som tror att sänkta skatter skall skapa flera jobb har nog bortsett från att konjunkturerna svänger.</p><p><b>Opolitisk realist</b></p>

Insändare Verklighetens brister

24 februari 2009 14:54
Ledarkrönika

Kungligt bröllopvalåret 2010 -snacka om tajming!

Kungligt bröllopvalåret 2010 -snacka om tajming!Kungligt bröllopvalåret 2010 -snacka om tajming!
24 februari 2009 01:00
Krönika

Birgitta Ohlsson: Nationalism aldrig lösningen

24 februari 2009 00:00
<p><b>Det vore </b>bra om det grusades på gång- och cykelbanan i Skäggetorp närmare bestämt den som går runt i den yttre närmast Nygårdsvägen. Det räcker inte att bara ploga den.</p><p>Jag var ute och gick runt den i dag, 23/2, och höll på att slå halvt ihjäl mig på grund av halkan. Det slarvas med detta ofta. Det måste vara billigare att grusa än att personer får en massa benbrott. Jag har halkat men inget brutit än! Skärpning!</p><p><b>Grusa gång- </b><b>och cykelbanan</b></p>

Insändare Dåligt grusade gångbanor

24 februari 2009 00:00
<p><b>Läser i</b><b />Corren att urologkliniken avser att spara fem miljoner genom att i stället för moderna urinkatetrar återgå till den gamla sorten för patienter som måste tappa sig själva i hemmet flera gånger per dag.</p><p>Visserligen innerbär detta för patienten betydande olägenhet jämfört med de moderna katetrarna, för med de gamla måste man smörja in katetern med glidmedel och spruta in lokalbedövning i urinröret, dessutom medför det större obehag. Men man sparar pengar. Utmärkt ide. För vad ska man med utveckling av sjukvården? Det kostar ju bara pengar.</p><p>Emellertid tycker jag att man skulle löpa linan ut och återgå till de gummikatet-rar vi använde på 1960-talet. Dem fick man koka efter varje användning och de höll länge.</p><p>De flesta gamla gubbar är väl från sin krafts dagar ändå vana att hantera gummi på snoppen. Dessutom kunde man ju också spara en massa pengar genom att sluta använda alla dessa engångssprutor. Istället kunde man ta de gamla fina glassprutorna som återanvändes. Man kunde ju koka dem tillsammans med katetrarna för att spara ström. Vilken besparing det skulle bli!</p><p>Ja, ja, det var bättre förr då när vi inte hade så många administratörer och andra pärmbärare att avlöna utan pengarna faktiskt gick till sjukvården som sådan.</p><p><b>Sören Lindgren</b><b /></p><p><b>Pensionerad läkare</b></p>

Insändare Besparingar hindrar utveckling av sjukvården

24 februari 2009 00:00
<p><b>Efter att </b>ha läst artikeln i Corren, lördag, om krav på bälte och alkolås i skolskjutsarna blir jag lite undrande. Har inga funderingar om alkolås för det tror jag alla har, men det här med bälte gör mig lite fundersam.</p><p>Får mig att tänka på skillnaden mellan dina och mina barn. Jag förstår inte det här med skolskjutsar.</p><p>Jag kör buss på linjer som står med i Östgötatrafikens turlista. De linjerna kan alla åka med och är vad jag förstått inga särskilda skolturer, men vi har ju hundratals skolbarn med oss. Vi har oftast inga bälten.</p><p>Hur kan man i artikeln påstå att vissa företag kör skolbarnen till och från skolan när vi andra också gör det. Gör man skillnad på barnen?</p><p>Vi kör också på slingriga och hala vägar. Skolbarn åker med oss på 90-vägar från Kisa, Motala, Ljungsbro och många, många fler ställen.</p><p>Varför är inte barnen jag kör värda lika mycket som de som åker med fyra utvalda företag för skolskjuts?</p><p>Jag som chaufför känner mig lite mobbad ibland när jag möter bussar som skjutsar barn till skolan. De har ju alltid skylten blinkande med varning för barn på när de svänger in på hållplatsen. Varför har inte jag också en sådan skylt? Jag är ju också rädd att det skall hända något med barnen som åker med mig.</p><p>Har ni föräldrar aldrig funderat på det här?</p><p><b>Lisa-B</b></p>

Insändare Ska inte alla skolbarn ha säkerhetsbälten?

Ska inte alla skolbarn ha säkerhetsbälten?Ska inte alla skolbarn ha säkerhetsbälten?
24 februari 2009 00:00
<p>Angående feriearbete i landstinget 2009.</p><p><b>Jag läste Corren</b> 21/2 och blev glad när jag såg annonsen från landstinget i Östergötland, om feriearbete och tänkte; ja! Förra året blev det ju tyvärr inga jobb där. Jag läste igenom annonsen och surnade när det stod att endast -92:or var välkomna. Jag är själv född -91.</p><p>Förra året sökte jag ungefär 15 sommarjobb, men lyckades inte få något. I år har jag sökt 20 jobb. Kommer jag att få något måntro?</p><p>Jag förstår inte riktigt hur landstinget tänker. Jag förstår att de gärna vill ha en mindre grupp ungdomar som söker, men förra året hade jag ingen chans och året innan var jag för ung.</p><p>Tänker de hoppa över 91:ornas chans att få jobba? Jag tycker att de ska välja ut de mest ambitiösa personerna och inte efter vilket år de är födda.</p><p><b>En sommarjobbssökande ungdom</b></p>

Insändare Åldersdiskriminering av landstinget

23 februari 2009 00:00
<p><b>Jag vill </b>bara säga min åsikt i debatten om att man skall stanna hemma från jobbet när man är sjuk.</p><p>Är det rimligt att en arbetstagare som tjänar ganska långt under en genomsnittlig lön ska betala cirka 1 200 kronor i löneavdrag för att vara hemma i två dagar? Mitt svar är nej.</p><p>Ska man få folk att stanna hemma när man är lite krasslig så får man nog göra ändringar i systemet.</p><p>Har ingen bra lösning på detta, så vi får nog dras med lite hosta och nysningar på våra arbetsplatser ett tag till.</p><p><b>Christer G</b></p>

Insändare Alla har inte råd att förlora 1 200 kronor

23 februari 2009 00:00
<p>Svar till "Körkortlös bussåkare", 13/2.</p><p><b>Utbudet inom </b>kollektivtrafiken grundar sig främst på det underlag som finns, det vill säga hur många kunder vi har. Signaturen "Körkortslös bussåkare" önskar få fler turer på linje 539 som går mellan Björsäter och Linköping. Utbudet i sin tur bestäms sedan tillsammans med Linköpings kommun som är beställare av denna trafik.</p><p>Jag håller med insändaren om att fler turer naturligtvis är bättre för alla de som vill resa med oss men det måste även finnas ett underlag.</p><p>I första hand planeras även trafik för att arbets- och skolpendling ska fungera och har man inte ett jättestort resandeunderlag sätts tiderna så att det ska passa så många som möjligt. Det innebär, som i detta fall, att några får en längre väntetid på bussen medan andra kommer till eller från skolan utan längre väntetider.</p><p>För linje 539 har kommunen inte uttryck några önskemål om att utöka trafiken men självklart tar vi med oss detta önskemål i våra diskussioner med dem.</p><p>Vad det gäller stående på bussen som insändaren tar upp, har vi tittat på detta och vad vi kan se är det ytterst sällan som dessa turer är fulla. I de allra flesta fall finns flera sittplatser både på resan till och från Linköping.</p><p>Vi kommer för säkerhets skull att göra extra kontroller på de aktuella turerna under denna vecka när sportlovet är över.</p><p><b>Leif Johanson,</b><b /></p><p><b>vd, ÖstgötaTrafiken</b></p>

Insändare "Vi har koll på 539:an"

23 februari 2009 00:00
<p><b>Lundbybadet är </b>en bra anläggning med duglig och mycket trevlig personal. All heder åt er som drev fram och tog de beslut som ledde till att vi fick den här oasen i Mjölby. Här kan alla känna sig hemma både i badet och i gymmet.</p><p>Precis som när kommunen drev badet finns fortfarande möjligheter att under delar av dagen lösa entré till rabatterat pris. När detta infördes tolkar vi det som ett led i kommunens folkhälsoarbete. Den som rör på sig mår bättre och håller sig frisk längre.</p><p>Sedan Medley tog över har dock en försämring skett. Det finns inte längre möjlighet att lösa halvårskort! Varför? Detta betyder som exempel att en pensionär som vill träna två gånger i veckan får betala dubbelt så mycket. Var det meningen? Vill Medley dra in på antalet förmiddagsbesökare?</p><p>Det är under vinterhalvåret vi (pensionärer, arbetssökande, studenter) verkligen behöver den här anläggningen. Här har vi en plats där vi kan träffa vänner och röra på oss till ett pris som vi klara av. På sommaren kan vi motionera utomhus.</p><p>Hur tänker kommunen? Var det så här ni ville ha det? Det ville inte vi!</p><p><b>Förmiddag på Lundbybadet</b></p>

Insändare Försämringar på Lundbybadet i Mjölby

Försämringar på Lundbybadet i MjölbyFörsämringar på Lundbybadet i Mjölby
23 februari 2009 00:00
<p><b>Nu måste </b>väl ändå tiden vara inne att slopa fordonsskatten i den form den tas ut i dag. Det duger inte med att bara avskaffa skattemärket - avskaffa hela det nuvarande skattesystemet! Dagens system är dyrt, administrativt krångligt, orättvist, dåligt för miljön och dessutom möjligt att kringgå.</p><p>Dyrt: En alltför stor del av skatten går till kostnad för administration.</p><p>Administrativt krångligt: En stor personalstab sysselsätts för att skicka ut räkningar, påminnelser och skattemärken - helt i onödan.</p><p>Orättvist: Alla med samma bilmodell och årsmodell betalar samma skatt, oavsett hur mycket de utnyttjar vägnätet.</p><p>Dåligt för miljön: Fordonsskattesystemet ger inte fordonsägaren några incitament att begränsa sin körning, eller köra bränslesnålt.</p><p>Möjligt att kringgå: Du kan köra med din bil trots att du inte betalat fordonsskatt.</p><p>Lösning är enkel - lägg fordonsskatten på drivmedlet. Med skatten på drivmedlet bli systemet billigt, administrativt enkelt, rättvist, miljövänligt och dessutom omöjligt att kringgå.</p><p>Billigt: I stort sett hela fordonsskatten kan gå till väginvesteringar - underhåll och nybyggnation.</p><p>Administrativt enkelt: Det finns redan en administration för hantering av bränsleskatt.</p><p>Rättvist: Var och en betalar för det den personen kör - oavsett bilmodell eller årsmodell.</p><p>Miljövänligt: Med skatten på drivmedlet, ger också fordonsskattesystemet stimulans att både köra mindre och bränslesnålare.</p><p>Omöjligt att kringgå: För att kunna köra ditt fordon måste du tanka drivmedel, då kommer du inte undan skatten.</p><p>En annan positiv effekt är att alla utländska fordonsförare också får vara med och betala för den förslitning på vägarna som de orsakar. Det svenska vägnätet, till skillnad från stora delar av vägnätet i södra Europa, har fram till nu varit fritt att nyttja för turister och utländsk nyttotrafik.</p><p>Finns det några nackdelar? Ja, några personer som sysslar med att administrera dagens fordonsskattesystem kommer att behöva byta arbetsuppgifter.</p><p><b>Peter Moberg</b></p>

Insändare Slopa fordonsskatten!

21 februari 2009 01:00
Ledarkrönika

"Puss på sig, chefredaktören!"

21 februari 2009 01:00
Krönika

Anders Mellbourn: Rättvisemärk mobiltelefonerna

21 februari 2009 00:00
<p><b>Är Ödeshögs </b>fina äldreomsorg på väg att skrotas?</p><p>Som ledamot i kommunala handikapps- och pensionärsråd blir man bedrövad när man kallas till ett sammanträde av de som har ansvaret för äldreomsorgen per telefon, och då få presenterat så ogenomtänkta förslag som att bland annat lägga ner korttidsboendet på Solgården.</p><p>Här har vi haft en av Sveriges bästa äldreomsorg enligt undersökningar som gjorts under år 2008, och med några få penndrag ska den utraderas, i en för övrigt dålig budgetpresentation, hur tror ni vi ska kunna ha förståelse för detta?</p><p>Från PRO anser vi att gamla och sjuka måste kunna få känna att det finns möjlighet att kunna få komma till en avdelning där man kan få den rehabilitering som kan behövas till exempel när man är färdigbehandlad på sjukhus, en fin palliativ vård av kunnig personal som finns i dag.</p><p>Även anhörigvårdare behöver få avlastning tidvis.</p><p>Därför är vi starkt kritiska till de förslag om besparingar som nu är på gång att genomföras inom äldreomsorgen.</p><p>Politiker, tänk på att ni också blir gamla och kan behöva vård.</p><p><b>PRO Ödeshög</b></p>

Insändare Besparingar hotar äldreomsorgen i Ödeshög

21 februari 2009 00:00
<p><b>Nu är </b>jag så himla trött på alla er som inte kan följa reglerna i trafiken och på alla er som inte kan visa hänsyn mot oss övningskörare.</p><p>Hur lätt blir det då vi ska försöka lära oss rätt och fel i trafiken, när ni som kan, inte följer reglerna? Som till exempel i Linköping, här fuskas det med högerregeln både här och var. Hur förvirrande tror inte ni att det blir för oss som precis håller på att lära oss. Är det högerregeln som gäller så är det också högerregeln som ska följas!</p><p>Och till alla er som inte har något tålamod med övningskörare, och med att saker ibland tar lite längre tid: Man kan faktiskt inte kunna allt från början, man föds ju inte med körkortet i handen. Att lära sig nya saker kan ibland ta tid och då måste det få göra det också. Ibland blir det fel och då vore det väldigt skönt om man slapp ha någon i baken som tutar och stressar en. De allra flesta som har tagit körkort vet att det inte går på en dag.</p><p>Jag tycker att alla ni som håller på så borde vara mer rädda och måna om oss som övningskör, det är ju faktiskt vi som är framtidens bilförare!</p><p><b>Linnea</b></p>

Insändare Man tar inte körkort på en dag!

20 februari 2009 00:00
<p><b>Måndag eftermiddag </b>på US-parkeringen för personal. Vi är många som ska arbeta kväll. Åker 1½ timme tidigare hemifrån för att finna en parkering i tid innan jag börjar jobba kl 14.00.</p><p>Det är kö redan ned i backen till US-parkeringen, vi är cirka 15-20 bilar som cirkulerar runt för att hitta parkering på vår personalparkering, men inte en enda parkering finns.</p><p>Jag slutar att cirkulera runt efter 25 minuter och gör som alla andra desperata, parkerar bredvid.</p><p>Böter får jag, det vet jag, vart ska jag skicka den boten??</p><p>Till min stora förvåning så ser jag att patienter/besökare kan parkera på personalparkeringen bara de köper en biljett, men vi då, som ska ta hand om patienterna? Landstinget har inga skyldigheter att hålla oss med parkering, det har vi fått höra, men vi har skyldigheter att sköta vårt jobb.</p><p>Hur ska vi göra?</p><p>Jag kan tänka mig att många är lika frustrerade av detta varje dag man ska jobba kväll. Min flex eller min komp ska inte användas till parkeringsletande. Vi är många som kommer för sent till våra arbeten för detta parkeringselände. Något måste göras snart.</p><p><b>Flexledigt till </b><b>parkeringsletande, Katrin</b></p>

Insändare Ordna parkering till personalen på US

19 februari 2009 21:56
<p>Nu är råget måttat, som <b>Per Ledin</b> en gång sa. Vecka efter vecka sedan i höstas har jag bett arga läsare lugna sig, när de ringt, mejlat och gått på mig med en enda order: såga LHC längs fotknölarna. Laget leder serien har jag sagt, de vinner oftare än de andra lagen och de har spelare med högre kapacitet än andra. Det var då. Nu ser det annorlunda ut, så välvillig som jag är, låt mig göra er alla läsare till viljes.</p><p>I dagsläget, i nuvarande form, är LHC ett skräplag. Trea i elitserien, javisst, men bara på gamla meriter. Trenden är brutal. Fyra raka förluster med 6-18 i målskillnad. Det är meningslöst att kritisera enskilda spelare efter en match som mot Luleå. Låt mig nöja mig med att konstatera att merparten uppträdde som överbetalda divor som bara var där för att spela av ytterligare en match på väg mot månadens feta lönecheck, inte alls för att underhålla de 8 000 åskådare som betalat hundratals kronor för att se dem.</p><p>I båset stod <b>Slavomir Lener, </b>ännu en gång totalt oförmögen att tända stjärnor som inte vill lysa. De gånger spelarna är slöa och dåliga, då förlorar LHC. Att coacha fram en vändning är verkligen inte Leners grej. Det återstår att se vad som är hans grej, LHC:s öde verkar helt ligga i spelarnas vilja att jobba.</p><p>Någon undrade om jag fortfarande tror på SM-guld för LHC. Absolut, men bara för att jag aldrig ändrar ett tips. Annars skulle jag i dag säga Färjestad.</p><p>***</p><p>Två minuter kvar, underläge 1-3, tekning i anfallszon. Då tar Lener INTE ut <b>Daniel Henriksson </b>ur LHC-målet. Denna tränare som ska vara så fantastiskt transatlantisk i sin coachning. Pinsamt.</p><p>***</p><p><b>Jonas Fransson </b>ut, <b>Mika Noronen </b>in och <b>Johan Fransson </b>ut, <b>Robin Persson</b> in. Alla som tycker sportchef <b>Johan Hemlin</b> gjort ett bra jobb räcker upp en hand.</p><p>***</p><p>Att <b>Johan Fransson </b>inte platsade i LHC var inte konstigt just då. Att däremot <b>Mattias Carlsson </b>inte gör det nu är totalt obegripligt. Bara det får mig att ifrågasätta Leners kompetens som tränare.</p><p>***</p><p>Det finns nog en huvudfinansiär till LHC och Champions hockey league som inte blir riktigt nöjd om LHC missar Den Stora Mästerskapsserien. Så fortsätt predika klubbdirektör <b>Mike Helber</b>, även om spelarna nonchalerat dig hittills så har du fyra matcher på dig att få dem att förstå vikten, det vill säga miljonerna, med den. </p>

Var så goda - här är sågningen

Sida 72 av 131
Sida 72 av 131