Skåne län

14 januari 2009 00:00
Malmö

Förlikning i strid om mjölkmärke

Förlikning i strid om mjölkmärkeFörlikning i strid om mjölkmärke
14 januari 2009 00:00
<p><b>Läser i </b> tidningen att Edsbergaborna är glada över att det äntligen byggs en förbifart så att de slipper trafiken genom byn.</p><p>Ser också att de tycker att några skalbaggar och ödlor inte kan få hindra utvecklingen, klart att vägen skall gå genom eklandskapen.</p><p>Jag har ett annat förslag. Linköpings kommun kan expropriera alla fastigheter i Edsberga och sedan använder vi befintlig väg. Då kan vi ha 70 km/tim hela vägen istället för 30- och 50-sträckor som i dag. Man kan väl inte hindra utvecklingen bara för att några enstaka fastigheter står i vägen.</p><p><b>T E</b></p>

Insändare Expropriera alla fastigheter i Edsberga

13 januari 2009 00:00
Malmö

S-kvinnor vill stoppa Israel-match

13 januari 2009 00:00
<p><b>Till er </b>som tror det är okej att själva välja en lägre hastighet på vägen när det passar er: I Trafikförordningen framgår det mycket tydligt att man inte utan giltigt skäl får köra med överdrivet låg hastighet eller på andra sätt hindra andra trafikanter.</p><p>Det innebär att det till exempel inte är tillåtet att ligga och puttra i 80 km/tim på en 110-väg bara för att man själv tycker det känns bra. Det är inte ett giltigt skäl.</p><p>Halka och andra olägenheter i vädret kan vara giltiga skäl.</p><p>Tycker man bara att det är "otäckt" att köra fortare än 80 km/tim på vägar där 110-begränsning gäller så bör man nog istället överväga att återlämna sitt körkort eftersom man knappast är lämplig som förare i det fallet. Ni stör andra förare, ni stör trafikrytmen, och ni skapar farliga situationer.</p><p>Håll hastigheten, eller ställ bilen.</p><p><b>Christian Lindström</b></p>

Insändare Förbjudet att störa trafikrytmen

Förbjudet att störa trafikrytmenFörbjudet att störa trafikrytmen
13 januari 2009 00:00
<p>Svar till Eva angående hastigheter i trafiken, 12/1.</p><p><b>Nej du</b><b>,</b><b> jag</b> är faktiskt kvinna och inte man!</p><p>Jag är inte stressad i trafiken, men att ständigt varje dag hamna i långa köer på grund av att personer som kör i 70 km/tim på en bred fin torr 90-väg gör mig oerhört frustrerad (kör vägen ut till Bergs slussar varje dag!)</p><p>Är det så att inte fordonet kan färdas i 90 km eller är det så att föraren inte kan klara av sin bil i 90 km/ tim? Då kanske man ska tänka sig för en gång extra innan man ger sig ut på vägarna.</p><p>Är många äldre personer ute i trafiken vars både syn och reaktionsförmåga är under all kritik, och säkerligen är det många av dessa som stoppar upp trafiken. Det om något känns totalt livsfarligt och de borde kanske tänka på att färdas kollektivt istället.</p><p>Varför inte hålla ett bra flyt i trafiken, så blir alla glada och nöjda! Det är skillnad på att pendla varje dag och att bara vara ute och söndagsåka. Jag kör bil för att jag måste, inte för att det är kul att spendera tid i bilen.</p><p>Ja, hastighetsbegränsningen är just en begränsning men det visar även vilken hastighet som är lämplig att hålla på den aktuella vägsträckan. En 90-väg är bedömd att vara så pass säker att man kan färdas i 90 km/tim.</p><p><b>Kvinnlig pendlare</b></p>

Insändare Frustrerande när folk luskör på 90-väg

12 januari 2009 00:00
<p>Svar till "Erika", med rubriken "Skärpning småbarnsföräldrar", 3/1.</p><p><b>Du kan absolut </b>inte ha några egna barn! Alla människor är välkomna till Guds hus, stora som små. Inte bara ensamma, åldringar, med flera, utan även småbarnsfamiljer.</p><p>Tycker du borde skämmas som vill utesluta föräldrar med barn ifrån kyrkan.</p><p><b>En som står upp </b><b>för den lilla människan</b></p>

Insändare Alla är välkomna till Guds hus

12 januari 2009 00:00
<p><b>En underbar </b>välskött stadspark. Gräsmattor som ersätts med nya. Enorma gräsytor som klipps regelbundet. Välskötta cykel- och gångbanor som städas och plogas/sandas vintertid. Men därutöver ett förfall av sällan skådat slag.</p><p>Vackra välskötta grönområden man minns från förr vid till exempel Råssnäsbadet och angränsande områden gör mig beklämd. Nerfallna träd, döda träd som spretar mot skyn och så vidare. Det är en känsla av olust att se förfallet så pass centralt i Motala.</p><p>Om man försvarar sig med biologisk mångfald - ett nutida bekvämuttryck - så finns det mängder med markområden i naturen längre bort för denna mångfald. Motala vill jag minnas på det sätt kommunen förtjänar med sitt vackra läge vid Vättern. Det är bara att ta emot gåvan och vårda den ömt.</p><p>Här har man missat något väsentligt.</p><p><b>I övrigt Motaladiggare</b></p>

Insändare Vackra Motala förvånar

12 januari 2009 00:00
Lund

Alfa Laval varslar 300 i Sverige

12 januari 2009 00:00
Malmö

Nyförvärv från Brasilien till MFF

10 januari 2009 00:00
<p><b>Hög konsumtion </b>är lika med låg arbetslöshet. Låg konsumtion är lika med hög arbetslöshet. En tämligen enkel slutsats.</p><p>Oavsett vad alla hembakade moralkakor och extrema miljöaktivister vill påskina så är det den verklighet vi lever med. Några genvägar lär man knappast hitta.</p><p>Det är bara att välja.</p><p><b>Per-Arne Sandell</b></p>

Det finns inga genvägar

10 januari 2009 00:00
<p><b>För drygt </b>50 år sedan bodde jag i ett litet hus på landet med vedspis och kakelugn. Då kunde man elda på i sitt lilla hus och få en trivsam värme inomhus. Men trots det var det på kalla golv man fick sätta ner fötterna på morgonen.</p><p>I dag bor jag i en modern lägenhet tre våningar upp med element i varje rum. Men de kalla golven verkar jag få leva med. Skillnaden är att i dag kan jag inte göra något åt det. Det har Bostadsbolaget i Mjölby sett till..</p><p>Vi har ingen möjlighet att reglera värmen på något sätt. Ett visst antal grader ska det vara och därmed jämt. Och de senaste dagarna har det verkligen märkts att vi är helt styrda av vår hyresvärd.</p><p>Visst, det är bara att klä på sig ordentligt även inomhus och nu har jag vant mig vid att fibertröjan och de varma tofflorna ska på när jag träder in i min för övrigt trivsamma lägenhet. Inget fel i det. Men det jag inte begriper är att i samma takt som vi fått kallare och otrevligare värme inomhus har priset för densamma ökat.</p><p>Kan någon förklara det?</p><p><b>Mabbe 73</b></p>

Insändare Dyrare el och kallare lägenheter

9 januari 2009 16:44
<p><b>REGERINGENS</b> rehabiliteringskedja gör inte bara att arbetsgivarna slipper undan en del av sitt ansvar för rehabilitering. Den tvingar tusentals sköra människor till förnedring. Har du varit sjuk i 180 dagar ska du prövas mot hela arbetsmarknaden. Som den förre byggjobbaren i rullstol - bruten rygg -som Värmlands Folkblad berättar om. Karln kan inte ens ta sig till arbetsförmedlingen på egen hand. Men jobba ska han. Papperet från försäkringskassan säger att han är fullt arbetsför. </p><p><b>REGERINGEN</b> med socialförsäkringsminister <b>Cristina Husmark</b><b>Pehrsson</b> i spetsen får inte fortsätta blunda för det haveri som försäkringskassan står inför. Att drygt 65 000 personer väntat i mer än 30 dagar på aktivitetsstöd, bostadsbidrag, bostadstillägg (pensionärer), föräldrapenning, sjukpenning eller havandeskapspenning anses tydligen helt okej. Inte klokt.</p><p><b>JAG LÄSER </b>Statskontorets rapport till regeringen. Statskontoret varnar för för ytterigare förseningar och växande handläggningstider. I år ska kassan "spara" 900 miljoner kronor.</p><p>- Det är inte sannolikt att så stora besparingar kan uppnås på kort sikt utan att det får konsekvenser för den försäkrade, skriver Statskonoret.</p><p><b>I KLARTEXT: </b>Ännu fler som tvingas vänta ännu längre på sjukpenning, föräldrapenning.</p><p><b>VERKLIGHETEN</b> tvingade regeringen att agera för att undanröja det akuta hotet mot fordonsindustrin och dess underleverantörer. Problemen kvarstår, i synnerhet för de små komponenttillverkarna. I mellandagarna talade jag med en av de många småföretagare vars företagare överlever tack vare factoring. Nu kärvar det även på den fronten. "Så snart kreditförsäkringsbolagen fattar att fakturan har minsta koppling till GM eller Ford är det kört".</p><p><b>HUR LÄNGE DRÖJER</b> det innan verkligheten tvingar regeringen att agera för att säkerställa verksamheten i kommuner och landsting? De dramatiskt minskade skatteintäkterna i år och nästa år motsvarar mer än 20 000 jobb. Plussa på statsbidragen - nu!</p><p><b>VÄRST VILKEN </b>fart det blev på FredagsFrågan. Le grande tack till er som som kompletterar svaret med personliga betraktelser, jag hinner inte svara på alla.</p><p><b>BARACK OBAMAS</b> stab har fått ja på sin förfrågan att spela <b>Elvis</b> inspelning av "If I can dream" i samband med att Obama installeras som president. Jag läser Obamas tal vid George Mason-universitet och fylls av försiktig tillförsikt. I bästa fall antar kongressen hans omfattande reformförslag i februari - det kan bli startskottet för vägen upp ur gyttja och dy.</p><p><b>APROPÅ OBAMA:</b> Lyssna på <b>Sam Cookes</b> "A change is gonna come". www.youtube.com</p><p><b>TREVLIG HELG - å glöm inte att plocka ner adventsbelysningen. </b></p>

Kassan havererar,men a changeis gonna come?

Kassan havererar,men a changeis gonna come?Kassan havererar,men a changeis gonna come?
9 januari 2009 00:00
Malmö

Förlust igen för Malmö

9 januari 2009 00:00
<p><b>Måste få </b>reagera. Snälla ansvarig för saltbilen i Malmslätt och bort mot FFV. Vem beslutar om detta och varför? Malmslätt fullkomligt dränks i salt!</p><p>Jag har pendlat i 15 år sträckan Gällstad Lundby-Malmslätt, efter FFV är det osaltat mot Vikingstad och vidare mot Gällstad vilket går alldeles utmärkt att åka på!</p><p>Ett tips för att slippa saltet: starta lite tidigare, bra däck, anpassa hastigheten. och kör med huvudet.</p><p>Emotser tacksamt svar om saltets vara eller inte av ansvarig saltspridare. Tänk också på miljön, och lite snö på vägen lyser bara upp tillvaron i dessa mörka tider!</p><p><b>Ammi</b></p>

Insändare Malmslätt dränks i salt

9 januari 2009 00:00
<p><b>När ska </b>folk lära sig att köra bil? Det är en fråga jag ställer mig varje dag när jag pendlar. Ständigt dessa sniglar på vägen som alltid kör 10-15 km lägre hastighet än vad hastighetsbegränsningen visar. Detta skapar inte bara irritation utan också att folk ibland tvingas till dumdristiga omkörningar.</p><p>Jag kan ha förståelse för att man kör saktare om det är dåligt väglag eller regnet vräker ner. Men vid torr vägbana borde det väl inte vara så svårt att hålla rätt hastighet? Många gånger är det äldre som "sackar" i hastighet och kör långsamt och är orsaken till köbildning. Borde verkligen dessa få köra bil, om man inte klarar av att hålla den rätta hastigheten?</p><p>Likväl verkar många ha svårt att veta hur de ska tackla en rondell. Sen när har vi i Sverige börjat lämna företräde inne i rondellen? Tänker främst på vägbygget med två små rondeller som man stöter på efter Tornby, om man ska in till Linköping. Det är många som skapar livsfarliga situationer när de inte följer trafikreglerna som gäller för rondellkörande! Skärpning tack!</p><p><b>En pendlare</b></p>

Insändare Varför hålls inte rätt hastighet?

8 januari 2009 20:11
<p>Bakhalt, kunde jag ta. Det kunde jag ha. Och jag var inte ensam. Martin Lindén sa sig vara lika trött som jag. Otränad, och rent svag. Vi stod tillsammans ovanför Elefantbacken i Borensbergs konstsnöspår och väntade på, ja på vad? Jag vet vad jag väntade på och ville inte åka ner före honom. Ville inte att han skulle se ifall jag ramlade. Det var lite skämsigt att vara så osäker på förmågan. </p><p>Men varför ska det vara så svårt? Det är ju bara två pinnar under fötterna och två i händerna och sen korsbefruktning av arm- och benrörelserna. Det är ju som att gå, fast med skidor på. Ändå funkar det inte. Jag är nära att ramla för om inte varje stavtag så i vart fall var tredje. Jag gungar fram genom skogen och en som betraktar mig bakifrån skulle kunna tro att jag är på väg tvärsöver spåret. Fast det är här som det konstiga kommer in i alltihopa. Fastän det går så dåligt så tycker jag det är jättekul. Och härligt! Skogsluften gör mig gott och jag blir på allt bättre humör ju mer jag får upp flåset. För andhämtning får jag trots att spåret i Borensberg bara är 1,3 kilometer och jag dessutom har stannat och pratat två gånger under varvet.</p><p>Efteråt är jag hur som helst tacksam mot familjen Eriksson i Borensberg som lånat ut utrustningen till mig. Jag åkte med mamma Gerds stavar, Emmas avlagda skidor, Julias skor, och det var pappa Magnus som lovade bort attiraljerna. Tack. </p><p /><p>I lånta fjädrar,</p><p>jag gav mig av, </p><p>jag sa, nu jädrar,</p><p>blir det åka av. </p><p /><p>Men med skidor på, </p><p>jag blev som förbytt, </p><p>blev så liten så,</p><p>som om allt var nytt. </p><p /><p>Uppför var det halt</p><p>trodde det var is</p><p>nerför tog betalt</p><p>helt på annat vis.</p><p /><p>I lånta fjädrar</p><p>jag kom tillbaka</p><p>jag sa nu jädrar</p><p>är benen slaka.</p><p /><p /><p /><p /><p /><p /><p />

Varför ska detvara så svårt?

8 januari 2009 09:47
<p>Omvärlden tävlar just nu om att fördöma Israels markoffensiv i Gaza. Det är inte så konstigt. </p><p>Krigets lagar kräver tre saker för att en vedergällning ska ses som rättfärdig. </p><p>Den ska vara proportionerlig. Men antalet döda israeler uppgår bara till elva i den pågående offensiven, samt 32 tidigare offer för det sjuåriga raketregnet från Gaza. Antalet döda palestinier sedan 27 december kan vara över 600, av vilka ett stort antal är civila. Minst tolv barn har dödats i striderna. Och ännu har vi inte sett slutet på Israels attacker. </p><p>En vedergällning ska kunna uppnå sitt syfte. Men det är högst osäkert om Israel kan lyckas stoppa Hamas från att skjuta iväg missiler i framtiden. Effekten kan lika gärna bli den motsatta - att våldspiralen stegras. </p><p>Till sist ska alla andra medel ha uttömts innan en vedergällning genomförs. Kritikerna hävdar att så inte är fallet, att Israel borde ha hävt sin blockad av Gaza och litat till att Hamas då skulle ha upphört med sina raketanfall. </p><p>Men hade Israel kunnat agera annorlunda? </p><p>Ingen stat kan stillatigande se på när dess medborgare terroriseras. Att försvara deras säkerhet är statens första uppgift - annars hotas hela statens existens. </p><p>Israels regering utrymde de judiska bosättningarna på Gaza 2005. Syftet var att skapa avspänning mellan Israel och palestinierna. Effekten blev den motsatta. Ett inbördeskrig mellan Hamas och Fatah utbröt och slutade med att Hamas tog över området. Kassamraketerna regnade allt tätare. </p><p>Israel svarade med en blockad av Gaza som har gällt både mat, vatten, el och mediciner. I juni togs den 20-årige soldaten Gilad Shalit som gisslan av den palestinska sidan och hölls fången i Gaza. Han är ännu inte frisläppt. </p><p>En sex månader lång vapenvila som tog slut i december har aldrig respekterats. Båda sidor skyller på den andre. </p><p>Kunde Israel i det läget ha vikit sig för Hamas krav på att öppna gränserna till Gaza? I teorin - ja. I realiteten - knappast. </p><p>I många israelers ögon hade det varit att ge Hamas fria händer att föra in kraftfullare vapen för att fyra av mot Israels befolkning. </p><p>Om det hade gått att lita på Hamas får vi nu aldrig veta. Det förtroende som skulle ha krävts mellan Israel och Hamas för en sådan överenskommelse existerade inte. Till det är båda parter skyldiga - Hamas inte minst. </p><p>Hamas vet att varje raket kostar palestinska människoliv, snarare än israeliska. Ändå fortsätter de att fyra av dem. </p><p>Det är ett cyniskt spel, som handlar om att värva nya anhängare. Allt som tolkas som övervåld från Israels sida gör att fler palestinier vill ansluta sig till terroristerna. Och därtill får palestiniernas sak förnyat stöd världen över. </p><p>Varje palestinskt barn som dör är därför en pr-seger för Hamasmedlemmarna. Och det vet de. Det är därför raketattackerna kommer att fortsätta in i det sista. </p><p>Det är kanske det allra sorgligaste med den pågående offensiven i Gaza. </p><p />

Ledare Hamas sorgliga pr-seger

Hamas sorgliga pr-segerHamas sorgliga pr-seger
8 januari 2009 00:00
Helsingborg

Yakubu Alfa tillbaka i Helsingborg

8 januari 2009 00:00
<p><b>Vi har </b>under helgerna varit ansvariga för, och tagit hand om, en liten hund. Det är mycket trevligt. Vad som är mindre trevligt är att han hittar resultatet efter oansvariga hundägare. Trädgårdsföreningen, där han oftast rastas är full av oupptagna fekalier. Kan man inte ens böja sig och ta upp efter sin hund. Då skall man inte ha någon hund. Vad man i övrigt försummar i skötseln vill jag inte ens tänka på. Att ha hund är ett ansvarsfullt åtagande.</p><p>Det finns dessvärre hundägare som inte bara struntar i att "plocka upp". De sätter sig dessutom över andra regler i den kommunala ordningsstadgan som § 16, "Hundar skall hållas kopplade". Om man "i all underdånighet" påpekar det olämpliga i att deras hund gör utfall, eller bara springer lös. Då möts man av argument som "Det har aldrig hänt förut" eller "Hundar behöver också frihet".</p><p>Att dessa personer i sin egen fullkomlighet, skulle visa omdöme och hänsyn, är inte troligt. Att de dessutom skulle följa en kommunal ordningsstadga är heller inte att förvänta sig. Den har de väl inte ens läst. Hund kan man köpa. Omdöme och hänsyn går inte att förvärva för pengar. Om det gick, skulle de väl spara in den kostnaden.</p><p><b>Den som blev </b><b>kallad surgubbe</b></p>

Insändare Hundeländet i Linköping

8 januari 2009 00:00
<p><b>Häktad rymde </b>från polisen i strumplästen och iförd handfängsel kunde man läsa om i tidningen. Kom det någon lättklädd modell i kort-kort kjol och distraherade polisen?</p><p>Nu skall det utredas om försumlighet har förekommit. Är detta inte försumlighet, så vet jag inte vad som är försumlighet.</p><p>Det behöver inte utredas, bara konstatera att försumlighet har skett, och något straff skall utdömas för detta.</p><p><b>Lars Sundström</b></p>

Insändare Försumlighet har skett

Sida 415 av 500
Sida 415 av 500