Västra Götalands län

2 april 2009 00:01
<p>Medhjälp till massmord är vad Sverige håller på med när vi tillverkar och exporterar vapen, som till exempel JAS-plan. Att förhindra att stridsflygplan hamnar hos regimer som befinner sig i väpnade konflikter borde inte vara ett brott - snarare borde de som beslutar om tillverkning och försäljning av stridsflygplanen tänka om. Därför stödjer vi aktionen som genomfördes förra helgen mot SAAB i Linköping. </p><p>Sverige ligger idag näst högst i världen i summan av vapenexporten per capita. Bara Nederländerna exporterar mer vapen än oss per invånare. Vi tror inte att svenska folket egentligen vill ha det så, vi som har en tradition av att vara ett fredligt land. De flesta vet nog att SAAB tillverkar stridsflygplan, men har kanske inte tänkt på att dessa vapen kan komma att döda våra medmänniskor i exempelvis Sydafrika, Thailand och eventuellt Indien (där JAS just nu marknadsförs intensivt). I dessa länder behövs framför allt fattigdomsbekämpning, och Sveriges borde öka bistånd och utvecklingssamarbete istället för att tillhandahålla vapen. </p><p>Att hamra på flygplan borde inte kallas våld eller terrorism eftersom det inte skadar några levande varelser. Att försöka förhindra att stridsflygplan kommer till länder i konflikt borde snarare räknas som en fredshandling. Tänk om alla Sveriges vapenfabriker kunde tillverka miljöteknik och vindkraftverk istället. Det är vad världen behöver just nu, istället för mer vapen.</p><p>Anna Blomgren</p><p>Johanna Hadin</p><p>Elisabeth Rutschman</p><p>Annika Wilzén</p>

Insändare Nedrusta för livet

2 april 2009 00:00
Göteborg

RIK betalade sista skatteskulden

2 april 2009 00:00
Vänersborg

Löparlegendar har gått ur tiden

1 april 2009 12:00
<p>Barack Obama gör nu tvärtemot sin föregångare George W Bush och ansöker om en plats i FN:s människorättsråd.</p><p>Rådet bär den förre svenske utrikesministern och ordföranden i FN:s generalförsamling, Jan Eliassons, signum och har fått hård men rättvis kritik för att hysa länder som står för allt annat än respekt för mänskliga rättigheter: Iran, Pakistan, Kina, Kuba, Ryssland och Saudiarabien.</p><p>Bush sade under sin presidenttid nej till att kandidera till rådet med hänvisning till just bristerna i legitimiteten och arbetssättet. När USA nu vill vara med är siktet inställt på att åtgärda bristerna.</p><p>FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon välkomnar beslutet och kallar det "ett viktigt steg". Och det är det.</p><p>USA är världens mäktigaste demokrati. Att USA finns med i rådet stärker dess legitimitet. Om USA dessutom lyckas reformera FN:s människorättsråd kommer det att kunna bli den trovärdiga internationella aktör för mänskliga rättigheter som var avsikten när det inrättades 2006. </p>

Ledare Ett viktigt steg

Ett viktigt stegEtt viktigt steg
1 april 2009 09:12
<p>De blev snabbt en världsangelägenhet med sin visslingskryddade indierock för en handfull år sedan. Jag förstod aldrig grejen. </p><p>Det gör jag fortfarande inte. Och det beror inte bara på att de denna gång bjuder på åttiotalsindränkt syntpop (att de ska vara förband till Depeche Mode känns nästan löjligt självklart) utan också för att jag faktiskt tycker det låter mer smart än hjärtfullt. Melodi, charm och just "smartness" finns ju tveklöst där, men vad är poängen med att paketera det i Hubba Bubba-kostym? Jag fattar inte.</p>

Mer hjärna än hjärta

Mer hjärna än hjärtaMer hjärna än hjärta
1 april 2009 09:12
<p>Norska electronica-duon Röyksopp har aldrig riktigt tilltalat mig. Det är inte dåligt, det är inte bra. Det är liksom ingenting. Ett slags Moby i norrskens-tappning, men utan sken och inte speciellt mycket magi. </p><p>Men "Junior" är ändå rätt intressant. Jag tycker om Jan Hammer-referenserna i "Röyksopp forever" och stämningen i "Silver Cruiser". </p><p>Om tidigare album känts som Ikea-electronica (vettigt pris, moderat design och passar alla) så har de tagit ett steg i rätt riktning. Dessutom kommer "Junior" att sälja bra och vara det minst dåliga på MTV ett tag framöver. Bara det är en lättnad, för vem vill tycka illa om en norsk duo.</p>

Ett steg i rätt riktning

1 april 2009 09:12
<p>Man måste vara trög för att inte fatta var Tramar "Flo Rida" Dillard kommer ifrån, men vart är han på väg? Albumtiteln ska förkortas R.O.O.T.S, och tre-fyra låtar funkar som personlig, nutida medborgarrättskamp. Resten är påträngande poppig rumpskakar-rap, skräddarsydd för ringsignalsmarknaden. Uppenbarligen vill han både till Billboardlistans topp och in i hiphoppuritanernas hjärtan, och tack vare sin skönt varierade rapstil kan han lyckas med både och. </p>

Flo Rida vill ha hela kakan

Flo Rida vill ha hela kakanFlo Rida vill ha hela kakan
1 april 2009 00:01
<p>Regeringen har beslutat att det ska vara nationella prov redan i årskurs 3 med motiveringen att man tidigt måste upptäcka de elever som riskerar att halka efter för att kunna sätta in hjälp. Jättebra - men lite väl sent eftersom lågstadielärarna upptäcker och påtalar behov av kontinuerligt stöd redan i år 1 och 2. </p><p>Är det någon som på allvar tror att det stöd som borde ha funnits år 1-2 helt plötsligt finns år 3-4? Politikerna känner inte till verkligheten och kommuner och skolledning skyller på knappa resurser. Många elever idag har invandrarbakgrund och följaktligen ett större behov av vuxet stöd - inte bara när det gäller undervisning utan även i sociala kontakter. </p><p>Lärarna kämpar vidare i skolan med att vara pedagoger, föräldrar och socialarbetare. Är det ur ett rimligt och mänskligt perspektiv försvarbart att lärare ska gå omkring med ångest och dåligt samvete för att just deras elever kanske inte presterar så bra på de nationella proven när orsaken till det är uteblivet eller dåligt stöd? Ska lärare behöva känna sig som jagade djur? Många hinner knappt få i sig sin egen lunch - än mindre tid till toalettbesök. Hur ska de kunna skapa arbetsro i klassen när många av eleverna behöver särskilt stöd som inte finns? Lärarna springer omkring som skållade råttor i försök att hinna hjälpa alla.</p><p>Lärartätheten i skolan har definitivt en koppling till elevers prestation och betyg - ju fler lärare desto bättre resultat. Det är absurt att man nu går ut och varslar lärare i hela landet - hoppas verkligen att Linköpings kommun är ett undantag.</p><p>Går ditt barn i lågstadiet och behöver extra resurser - prata direkt med skolans rektor och hävda rätten till särskilt stöd. Dessutom - besök skolan så ofta du kan - du behövs där.</p><p>Icke lärare men väl förälder</p>

Insändare Besök dina barns skola

1 april 2009 00:01
<p>Stefan Karlsson diskuterar den 25 mars på "Ordet fritt" i Corren hur vi ska lösa framtidens energibehov. Att det inte kan bygga på kol och olja är vi överens om, men om kärnkraft är en bättre ersättare än förnyelsebar energi tål att fundera på. Varför inte jämföra?</p><p>Ekonomi: Vi vill få ut så mycket energi som möjligt för vår investering. Om vi exempelvis har 100 miljarder att investera så kan man bygga vindkraftverk och få ut ca 17 Twh per år. Vågkraft ger 20 TWh och kärnkraft ungefär lika mycket. Det blir alltså oavgjort.</p><p>Koldioxidutsläpp: Här vinner vindkraften. Kolkraft ger 1 200 kg per MWh, kärnkraft 80 kg och vindkraft 3 - 7 kg. Transporter, uppförande och drift inräknade.</p><p>Leveranssäkerhet: Vindkraftverken stannar visserligen när det är vindstilla eller stormar, men på årsbasis levererar de ungefär lika mycket som kärnkraft per investerad krona. Dessutom är vi lyckligt lottade i Sverige eftersom vi har vattenkraft att jämna ut bortfallet med. Och det händer faktiskt då och då att svenska kärnkraftverk står stilla i flera månader.</p><p>Estetiskt: Stefan Karlsson tycker att vindkraftverk är fula. Själv tycker jag de är snygga.</p><p>Stefan Karlsson väljer att helt bortse från avfallsproblematiken. Så ansvarslös vill inte jag vara. Sverige fick ta emot totalt 1,5 kg cesium efter olyckan i Tjernobyl, vilket som bekant fick kännbara konsekvenser för de drabbade områdena. De svenska kärnkraftverken ger idag upphov till 2 000 kg plutonium, varje år. Plutonium som strålningsmässigt är 50 gånger skadligare än cesium och som ingen ännu vet hur vi ska hantera på ett tillfredsställande sätt.</p><p>Varför inte satsa pengarna där de gör mest nytta, och minst skada?</p><p>Gustav Knutsson</p>

Insändare Vindkraft vinner

1 april 2009 00:01
<p>Dom senaste dagarna har jag som alla andra Linköpingsbor oavsett ålder eller hudfärg mer eller mindre blivit påhoppad av tiggare som nu har intagit våra gator. Står man vid en bankomat så är dom bakom en för att visa en blöja eller nappflaska och vill att man skall tycka synd om dom. Frågan är om detta är tillåtet i Sverige? Man får inte dricka på öppen plats men att tigga och vara som en del, hotfulla, det är visst ok. Är detta följderna av vårt kära EU? Vill bara påpeka jag är inte nån rasist men det är obehagligt att dom går på en flera gånger </p><p>Patrick nilsson </p><p />

Insändare Tiggare på gatorna

1 april 2009 00:01
<p>Har du åkt riksväg 50 förbi Omberg och Hästholmen? Ett flackt, bördigt ,vackert landskap. Under århundraden, för att inte säga årtusenden, har detta åkerbruks- och kulturlandskap vuxit fram. Det var en gång betagande vackert. Den gyllene säden, Vätterns blånande yta och Ombergs skogsklädda massiv. En skönhetsupplevelse som skänkte styrka och balsam för själen.</p><p>Människorna i det lilla samhället, den 700-åriga staden Hästholmen, vid Ombergs fot, har i generationer i stillhet njutit av utsikten över det genom årstiderna växlande mäktigt vackra landskapet. </p><p>Men vad har hänt? Vilka enfaldiga dårar har så totalt förstört denna upplevelse? Vem har dristat sig att resa dessa vita fladdrande spöken i detta förut så lugna vackra landskap? Vem älskar penningen så högt att man i girighetens namn sätter sig över andra människor?</p><p>Tänk er ett hus i Hästholmen, tänk er att en tidig morgon få blicka ut genom fönstret över slätten. Ingen konst i världen kan ersätta den alltid växlande vyn över det vackra landskapet.</p><p>Hundratals gånger per dag vill du lyfta blicken och se ut. Detta för att söka skönhet eller lugn, för att se morgonrodnaden, vädrets växlingar eller kajornas flykt. </p><p>Allt detta är förstört genom dessa vita monsters snurrande vingar.</p><p>Statsarkitekten kan exempelvis bestämma vilken färg du skall ha på ditt taktegel. Detta för att ditt hus skall anpassas till miljön i omgivningen. Men dessa fäktande, helt främmande skapelser, har vidunderligt nog, tillåtits att så fatalt förstöra vår närmiljö.</p><p>Vindkraftverk är bra. De levererar ren ström Men de skall inte byggas i våra samhällen. Så enkelt är det.</p><p>Besluten om vindkraftverken i Hästholmen kan ej vara tillräckligt genomtänkta, de tar inte hänsyn till de närboende. Vi måste verka för att dessa intoleranta beslut inte upprepas.</p><p>De politiker och tjänstemän, som stadfäst denna byggnation, bor säkert inte i närheten. Och markägaren, ja han kompenseras ju ekonomiskt.</p><p>De som åker förbi på vägen har förlorat en stor del av upplevelsen av det storslagna landskapet. Risk finns för att turisterna, som Ödeshög så livligt efterfrågar, jagas bort. </p><p>Vi skall inte ha fler vindkraftverk i vår närmiljö. </p><p>Måns Suneson </p>

Insändare Hästholmen och vindkraftverken

Hästholmen och vindkraftverkenHästholmen och vindkraftverken
1 april 2009 00:00
Göteborg

Röhsska firar 90-årig förebild

1 april 2009 00:00
Göteborg

Världscupfinalen 2013 till Göteborg

1 april 2009 00:00
Göteborg

Volvo-vd: Nya varsel kan komma

1 april 2009 00:00
Skövde

Svanstedt delgiven misstanke

1 april 2009 00:00
Göteborg

Skatten betalas, licensen kan räddas

31 mars 2009 18:20
Ljung

Ungdomar i singelolycka

Ungdomar i singelolyckaUngdomar i singelolycka
31 mars 2009 11:25
<p>Sedan 1 januari i år råder kontantstopp på Östgötatrafikens bussar och spårvagnar i Linköpings, Norrköpings och Motalas tätortstrafik. Skälet är säkerheten och bonus är att resorna ska gå snabbare när förarna slipper pengahanteringen.</p><p>Betala för sin resa gör man med period- eller värdekort, sms eller i en så kallad "Quickomat". Nu lanseras också "mobilbiljetten" som resenären kopplar sitt bankkonto till via internet. Pengar dras från kontot när biljetten beställs. En ökad valfrihet är förstås välkommen, men Östgötatrafiken har fortfarande inte helt kompenserat sina resenärer för kontantstoppet.</p><p>Framför allt drabbas äldre människor utan mobiltelefon, eller starka ben att orka till närmaste Quickomat eller affär/kiosk som säljer period- och kontantkort. En kundkrets som Östgötatrafiken borde vara mer rädd om. En Quickomat - som helst tar emot kontanter - vid om inte varje så varannan hållplats borde lösa problemet.</p>

Ledare Inte tillräckligt

Inte tillräckligtInte tillräckligt
31 mars 2009 00:01
<p>Tänk vad en bondson från Kinda kan prestera. Tänk om vi hade någon som Magnus lite högre upp i maktens korridorer. Då kanske vi kunde få lite perspektiv på livets tillvaro. 60 miljoner i pension! Lite sunt bondförnuft skulle nog vara till nytta för hela Sverige. "Eliten" i regimen har nog tyvärr inte någon som helst anknytning till verkliga livet. Nästa utmaning: Magnuspartiet. Sveriges starkaste parti?</p><p>Pelle</p><p />

Insändare Grattis Magnus!

Grattis Magnus!Grattis Magnus!
31 mars 2009 00:01
<p>Svar angående bälten på bussen</p><p>Både insändaren "Patrick Nilsson" och "Erik S" tog i förra veckan upp ett par frågor kring bältesanvändning på bussen. </p><p>"Patrick Nilsson" tar upp problemet med att bältet inte alltid räcker till om man lite kraftigare byggd. Det är ett problem som vi känner till och vi har även varit i kontakt med fordonsleverantörer i frågan. Vid beställning av nya bussar tar vi alltid upp detta med entreprenören så att denna tänker på att beställa längre bälten. Det innebär att nya bussar kommer ha längre bälten. </p><p>Att förlänga bälten på redan befintliga bälten är inte möjligt. Dels är inte själva rullen, i vilken bältet rullas in, byggd så att ännu längre bälte skulle få plats i den, men framför allt skulle påfrestningen bli ännu större med ett längre bälte. Då finns risken att bältet och stolen inte klarar den kraft som blir vid en hård inbromsning eller kollision.</p><p>Vissa bälten är tajta även för den som bara är lite större. Förklaringen vi har fått är att man från tillverkarens håll vill ha bältet nära kroppen för att det ska göra bästa möjliga verkan när det verkligen behövs. Är bälten för slappt skyddar det inte på samma sätt .</p><p>Insändaren "Otrygg" hör till dem som reser med bussar utan bälten och jag förstår att detta inte känns bra. Alla våra bussar som ska ha bälten kommer ha det under 2011. Av både ekonomiska och praktiska skäl kan vi inte byta ut alla bussar tidigare. Idag har ca 60 procent av våra bussar, som omfattas av bälteslagen, bälten.</p><p>Skulle vi eftermontera bälten skulle det kosta cirka sju miljoner kronor. Det är en kostnad vi inte kan ta i dagens läge. Kan vi inte vara säkra på att bussarna blir godkända ser vi inte heller att det är värt att lägga ut alla dessa pengar. </p><p>Jag förstår att insändarna med flera reagerar på att det inte finns bälten i alla bussar men jag hoppas också att jag skapat lite förståelse för varför det ser ut som det gör. Från ÖstgötaTrafikens sida kan jag garantera att vi tar säkerhetsfrågor på allra största allvar och byter ut bälteslösa bussar så fort det bara är möjligt.</p><p>Leif Johanson, vd. ÖstgötaTrafiken</p><p />

Insändare Bälten i alla bussar år 2011

Sida 440 av 500
Sida 440 av 500