Västra Götalands län

5 februari 2009 00:00
<p><b>Östgöta Dal, </b>landskapet mellan Vadstena och Omberg där Prins Eugen tillbringade sina somrar och skapade en del av sina kända verk, är enligt översiktsplan undantaget från vindkraftutbyggnad. Skälet till detta är att kulturlandskapet, med dess vackra medeltidskyrkor, kullar och dalar, har ett för allmänheten stort bevarandevärde. Höjderna runt Örberga erbjuder en unik utsikt över Omberg, Tåkern och Vättern, som inte har sin motsvarighet någon annanstans. Kulturlandskapet genomkorsas dessutom av cykel- och pilgrimsleder.</p><p>Att fredandet av kulturlandskapet tycks vara i fara framkom tydligt vid ett möte som undertecknade kallades till för en tid sedan. Mötet, som initierats av andra markägare i området, ägde rum hos ett företag som projekterar vindkraft.</p><p>Budskapet var att i en kommande översiktsplan är kulturlandskapet inte längre skyddat utan ska bli tillgängligt för utplacering av vindkraftsparker. Att man inte behövde tveka om tilltron till att nya vindkraftsparker är tänkta att uppföras i kulturlandskapet vittnar den detaljerade karta med placering och bullergränser vi fick ta del av. Huvudbudskapet var emellertid de stora ekonomiska intäkter som skulle komma markägarna till del från de planerade kraftverken.</p><p>Mesta tiden ägnades åt ekonomiska kalkyler över hur intäkterna skulle fördelas mellan markägarna. Chockade över att förändringen av landskapsbilden och demonteringen av utsiktsupplevelserna, som ingreppet medför, inte berördes eller ens betraktades som problem deklarerade vi då att: "Vi kommer aldrig att medverka till en utförsäljning av kulturlandskapet mellan Vadstena och Omberg."</p><p>Med på mötet fanns en markägare som dessutom sitter som politiker i bygg- och miljönämnden, den nämnd som ska ta fram ny översiktsplan för vindkraft.</p><p>Frågan är hur många politiker det finns det i bygg- och miljönämnden som har egenintresse av att ta bort skyddet för vindkraft i kulturlandskapet?</p><p><b>Anders och Ulla Hintze</b></p><p><b>Krigsberga Södergård</b></p><p><b>Ann-Mari Nilsson</b></p><p><b>Lundby</b></p>

Insändare Vindkraftsparker i Östgöta Dal?

Vindkraftsparker i Östgöta Dal?Vindkraftsparker i Östgöta Dal?
5 februari 2009 00:00
<p>Angående sparförslag som socialnämden i Ödeshögs kommun lagt gällande äldreomsorgen.</p><p><b>Två år i rad</b> har äldreomsorgen i Ödeshögs kommun utnämnts till landets bästa! Det ska kommunen vara stolt över och ge personalen det erkännande de är värda .</p><p>Att nu dra ner/eventuellt lägga ner välfungerande verksamheter är oroande, som exempelvis "kortis", som är en avdelning där det finns spetskompetens inom rehabilitering och ofta patienter med behov av större medicinsk omvårdnad (se Corren 2/2).</p><p>Kan inte se hur det är relevant att integrera detta med övriga avdelningar, där boendena är fullbelagda. Blir det ledigt, så finns de äldre inom kommunen som fått ett ökat hjälpbehov som fyller dessa lägenheter.</p><p>Man blir också frågande då en ny verksamhetschef (Ywonne Holm) förväntar sig inbjudan från de olika enheterna. Det borde ligga i eget intresse att lära känna sitt ansvarsområde. Det görs lättast om man tar sig tid att gå ut till de olika avdelningarna och följa personalens arbete. Då skaffar man sig förståelse för hur vardagen fungerar för boende och personal och det blir inga "skrivbordsprodukter".</p><p>Tänk nu efter före era beslut, det är lätt att rasera något välfungerande, men svårt att bygga upp igen! Måste finnas annat inom socialnämndens område, där man kan se över kostnaderna och inte "tumma på" våra äldre i kommunen.</p><p>All heder till personalen inom äldreomsorgen som alltid är glada och positiva, både mot de boende och anhöriga, trots stor arbetsbelastning!</p><p><b>Karin och N-O Ek,</b><b /></p><p><b>med anhörig på avd</b><b /></p><p><b>Dagliljan, Solgården</b></p>

Insändare Rasera inte den fungerande äldreomsorgen i Ödeshög

4 februari 2009 01:00
Krönika

Dilsa Demirbag-Sten: Är etnicitet verkligen intressant?

4 februari 2009 01:00
<p>Fler och fler familjer blir vräkta, vittnar socialkontoret om. Kommunens uppgift blir att installera familjerna i så kallade akutboenden. Men som Corren berättade i går finns i Linköping bara sju akutlägenheter som socialkontoret fördelar till familjer med barn. Och de lägenheterna har varit fulla sedan i somras. </p><p>Alternativet är campingar, vandrarhem och dylikt som familjen får söka ekonomiskt bistånd för. Kostnader för dessa ligger nämligen inte som en post i boendegruppens budget, vilket akutlägenheterna gör. Hur mycket dessa alternativa akutboenden kostar kommunen, finns inga klara besked om. Men med tanke på vad familjen som Corren träffat betalar för sin plats på ett vandrarhem - 21 000 kronor i månaden - är det knappast en billig affär.</p><p>Det mest oacceptabla i situationen är att barnen blir lidande. Sverige har en nollvision gällande vräkta barn, ändå hotades 735 svenska barn av vräkning under förra året. 14 av dem var bosatta i Linköping. </p><p>Lösningen är dock inte så enkel som att ordna fler kommunala akutboenden. Problemen går betydligt djupare när en familj blir bostadslös, en barnfamilj blir inte vräkt hur som helst. Troligtvis är det heller inte ekonomin som är det största problemet. Sociala svårigheter som misskötsel och missbruk är förmodligen ofta de verkliga skälen till en vräkning. Eller en bakomliggande orsak till att man inte har råd att betala hyran. Desto viktigare är det därför att familjerna får social hjälp, vilket också inkluderas - för de familjer som lyckas få en akutlägenhet, vill säga.</p><p>Sju akutlägenheter kan låta lite i en stor stad som Linköping, men kanske har det räckt så länge som ärendegången gått snabbare än den gör i dagsläget. Ett akutboende ska vara mycket kortvarigt. Men med långa handläggningstider och samverkanssvårigheter mellan olika myndigheter, samt mellan dessa och hyresgästen, kan vistelsen bli betydligt längre än planerat.</p><p>En förutsättning för så kallad "utslussning" till vanligt boende är förstås att det finns lediga lägenheter att tillgå. En före detta akutboendeplacerad familj är nog ingen drömhyresgäst. Möjligen ligger en del av förklaringen till bristen på akutlägenheter i att de vanliga hyresvärdarna - och hyresgästerna - säger nej till uthyrning av vanliga lägenheter. Lågstatusområden uppkommer i alla städer, men kanske har även dessa områdens hyresgäster och -värdar börjat säga ifrån om att vara kommunens "nödlösning". </p><p>Snabbare kontakter med, och krav på samarbete från, de som är i behov av akutlägenheter är förutsättningar för en lösning. Familjer med barn bör nog också få tillträde, kanske till och med företräde, till de nya akutboenden som är avsatta till ensamstående. Nollvisionen om vräkta barn ska vara prioriterad.</p><p>Citat: <b>"En barnfamilj blir inte vräkt hur som helst."</b></p>

Ledare Mer ett socialt än ett ekonomiskt problem

Mer ett socialt än ett ekonomiskt problemMer ett socialt än ett ekonomiskt problem
4 februari 2009 00:00
Göteborg

Ingemar begravs i Vasakyrkan

4 februari 2009 00:00
Göteborg

Barnevik lämnar GM:s styrelse

4 februari 2009 00:00
<p><b>Jag har </b>sett i pressen att skolan i Ödeshög har gett elever i nionde klass en udda uppgift. Att öva på att göra ett postrån. Ja ni läste rätt. Skolan har gett dem i uppgift att öva och dokumentera ett postrån.</p><p>Att detta skett på lärarnas initiativ, är fullständigt åt helsicke.</p><p>Att samma lärare inte informerat polisen, kunde ha blivit förödande för hela övningen. Om de i förväg informerat polisen, hade de förmodligen avråtts från att genomföra vansinnesprojektet.</p><p>Hur skall polisen, efter ett larm om ett pågående rån, kunna dra slutsatsen att det bara är en "skoluppgift".</p><p>Den senaste tidens information om att ligor använder sig av "barnsoldater" för att utföra sina illdåd borde snarare lett polisen in på spåret att nu är det verkligen allvar.</p><p>Hur är det möjligt, att av samhället anställda och avlönade lärare, tillåts att öva eleverna i hur ett postrån skall gå till?</p><p>Vad har man för grundläggande värderingar? Har man över huvud taget tänkt tanken att det, för vissa elever, kan vara första steget på brottets bana.</p><p>Att skolan skulle ha ett stort antal inkompetenta anställda har framförts i olika sammanhang. Ödeshögsfallet reser obehagliga frågor.<b /></p><p><b>Thure Fundersam</b></p>

Insändare Vansinnesprojekt av skolan i Ödeshög

3 februari 2009 00:00
<p><b>Som nybliven </b>bilförare under dessa mörka månader möts jag dagligen av problemet med mörkklädda gående i trafiken.</p><p>Varför riskerar stora delar av befolkningen sitt liv varje dag genom att inte bära reflexer? Med reflexer syns du mer än fem gånger bättre än utan. Det kan vara skillnaden mellan en allvarlig olycka och en säker inbromsning. Tro inte att du är säker bara för att du går på särskilda gångbanor eller inne i stan där det finns gatlyktor. Det är just där jag möter mest bekymmer, när jag störs av allt runt omkring och en mörkklädd person korsar ett övergångsställe.</p><p>Det är ingen stor investering att skaffa en reflex, många ställen delar även ut dem gratis. Ännu bättre är en reflexväst, som även den kan köpas för en rimlig summa.</p><p>Enligt lagen så måste till exempelcyklar vara försedda med en mängd reflexer och lampor, både fram, bak och på sidorna, när dessa färdas i mörker. Varför finns det ingen sådan lag som gäller alla trafikanter det vill säga fordon, fotgängare och djur. Olyckorna blir ju knappast mindre allvarliga om man kör på en oskyddad trafikant. Så, med eller utan lag, använd reflexer för din egen säkerhet!</p><p><b>Sofia, 18 år</b></p>

Insändare Reflexer kan rädda liv

Reflexer kan rädda livReflexer kan rädda liv
2 februari 2009 00:01
<p>Till Eva!</p><p> Det du hörde på tv att kvinnor kör bättre än män. Det kanske är så men i detta fallet frågade man ut 200 personer vilka man trodde körde bäst. I samma undersökning kom det fram att Volvo ägare också var bättre bilförare. Detta kallar jag inte för ett bevis på att kvinnor och Volvoägare skulle vara bättre bilförare utan bara ett uttryck för vad folk tror. Det att män oftare är inblandade i olyckor beror väl på att det är fler män ute på vägarna. Men nu till vad jag tycker, ja man borde hålla den högsta tillåtna hastigheten på sträckan om väglaget tillåter, personer som "luskör" eller lägger sig intill mittlinjen för att förarga eller försvåra omkörningar bör som sagt lämna in kortet. Det kanske skulle underlätta om man införde skyltar som talar om lägsta tillåtna hastighet också? Ett tips kolla på mc-förarna som hälsar och vinkar åt varandra ute på vägarna inga sura miner där inte, är det inte bättre att vara glad i trafiken stället för sur och tvär?</p><p>"Man i trafiken"</p>

Insändare Lär av mc-åkarna i trafiken

2 februari 2009 00:00
Skövde

Vara bantar plan för hästarena

2 februari 2009 00:00
Göteborg

Ingemar Johansson hedras med staty

1 februari 2009 13:31
BANDY/TROLLHÄTTAN

Usel insats av IFK Motala mot Gripen

1 februari 2009 00:00
BANDY/TROLLHÄTTAN

Usel insats av IFK Motala mot Gripen

31 januari 2009 00:01
<p> Det är många ungdomar på gymnasiet som aldrig fått chansen att pröva på ett arbete. Det borde inte få vara så! De flesta av oss är faktiskt inte lata 90-talister, som det påpekas ibland. Vi är ambitiösa och vill få chansen att visa vad vi går för.</p><p>Jag är 18 år och har aldrig haft något extra- eller sommarjobb. I nästan varenda annons om lediga jobb står det att man måste ha erfarenhet. Men om man inte har någon erfarenhet då? Hur ska man kunna få erfarenhet om man inte kan få något jobb på grund av att man inte är erfaren? Någon gång måste ju vara ens första. Man måste få en chans att visa vad man kan.</p><p>Det är viktigt att vi ungdomar kommer in på arbetsmarknaden tidigt och att vi får en chans att pröva på olika branscher. Samhället tar inte vara på den insats som vi ungdomarnas kan erbjuda. Alla kommuner borde erbjuda sommarjobb till ungdomar.</p><p>Sara N</p>

Insändare Oerfaren söker jobb

30 januari 2009 17:05
<p><b>Hans fru </b>var fotograf och Wittgenstein-kännare. Hon hette Alix Cleo Roubaud, dog av en blodpropp i lungan 1983. Tre år senare gav änkemannen ut en diger diktbok som nu föreligger in extenso på svenska, "Någonting svart".</p><p>Änklingen är välrenommerad i Frankrike och annorstädes, Jacques Roubaud. Född 1932 och vän med avlidne Georges Perec är han numera ordförande för OuLiPo, ett litterärt sällskap som bland medlemmarna hyst såväl Italo Calvino som Raymond Queneau.</p><span class="mellanrubrik">Efter afasin</span><p>Men detta verk går utanför sällskapets stränga ramar. Det är ett sorgearbete, tillkommet i den bild- liga och hart när bokstavliga afasins efterdyningar: "Inför din död förblev jag fullkomligt tyst./ Jag kunde inte tala på nästan trettio månader. / Jag kunde inte längre tala på det sätt som är mitt: genom poesin."</p><span class="mellanrubrik">Belysande efterord</span><p>Slutligen och sist förmådde sig Roubaud till både tal och skrift. Det finns ingen anledning att vara något annat än tacksam, i synnerhet inte som översättarna gjort ett styvt jobb och en av dem, Jonas (J) Magnusson, därtill bidragit med ett belysande efterord.</p><p>Nu sänker jag blicken och går ånyo i verket in, utan retoriska förväntningar och tilltänkta elegiska vändningar.</p><p>Jan Karlsson</p>

Jacques Roubauds sorgearbete i fin översättning

Jacques Roubauds sorgearbete i fin översättningJacques Roubauds sorgearbete i fin översättning
30 januari 2009 00:01
<p>Svar till "Denka", angående "Ungdomsbrottslingarna bara skrattar åt polisen", den 19/1.</p><p>Kan hårdare tag i sig verkligen vara lösningen på alla problem? Kommer det att innebära att alla ungdomar som står i begrepp att begå brott blir avskräckta om de vet att straffen blir hårdare? Hur kommer det sig i så fall att USA, med dödsstraff i 36 stater, är så hårt ansatt av tungt kriminella? Varför har inte de kriminella amerikanerna blivit avskräckta? Jag är övertygad om att det beror på att det saknas substans i många av de tag man tar i USA. Vilket innehåll vi lägger i arbetet mot kriminalitet är långt mycket viktigare än hur hårt vi straffar. Många av de saker jag lärt mig om och av ungdomar visar på följande:</p><p>1. Nästan alla ungdomar som slår in på en kriminell bana saknar något högst väsentligt, oftast trygghet och/eller vuxna förebilder.</p><p>2. Nästan alla ungdomar som hamnat snett kan bli hjälpta av starka vuxna med fasta ramar och en stor portion empati, goda dialoger och insatser för att stärka deras självkänsla.</p><p>3. Många ungdomar som redan hamnat snett och som lämnas åt sitt öde, saknar just förmågan och stöttningen i omgivningen som behövs för att de ska välja rätt väg igen.</p><p>Så vad gör vi med ungdomar som hamnat så snett och redan utsatt så många för brott, som 14-åringen? Slänger honom i fängelse och hoppas att hårdare tag gör honom mjukare? Jag tror knappast det kommer hjälpa bättre här än i USA. Resurser är naturligtvis vad som måste till. Landet är fullt av människor som vill arbeta med att förebygga och hjälpa. Men tror du, Denka, att det är socialarbetarna själva som bestämmer hur många anställda som ska jobba där? Det kanske är en idé att rösta på politiker som vill tillsätta resurser så att långsiktiga och fruktsamma arbeten kan utföras?</p><p>Frida H, gymnasielärare</p>

Insändare Rösta fram resurserna

30 januari 2009 00:01
<p>Nu måste väl ändå tiden vara inne att slopa fordonsskatten i den form den tas ut idag. Det duger inte med att bara avskaffa skattemärket - avskaffa hela det nuvarande skattesystemet! </p><p>Dagens system är dyrt, administrativt krångligt, orättvist, dåligt för miljön och dessutom möjligt att kringgå.</p><p>Dyrt: En alltför stor del av skatten går till kostnad för administration.</p><p>Administrativt krångligt: en stor personalstab sysselsätts för att skicka ut räkningar, påminnelser och skattemärken.</p><p>Orättvist: Alla med samma bilmodell och årsmodell betalar samma skatt, oavsett hur mycket de utnyttjar vägnätet.</p><p>Dåligt för miljön: Fordonsskattesystemet ger inte fordonsägaren några incitament att begränsa sin körning.</p><p>Möjligt att kringgå: du kan köra med din bil trots att du inte betalat fordonsskatt.</p><p>Lösning är enkel - lägg fordonsskatten på drivmedlet. Med skatten på drivmedlet bli systemet billigt, administrativt enkelt, rättvist, miljövänligt och dessutom omöjligt att kringgå. I stort sett hela fordonsskatten kan gå till väginvesteringar, underhåll och nybyggnation. Administrativt enkelt, rättvist och miljövänligt.</p><p>Omöjligt att kringgå: För att kunna köra ditt fordon måste du tanka drivmedel, då kommer du inte undan skatten.</p><p>En annan positiv effekt är att alla utländska fordonsförare också får vara med och betala för den förslitning på vägarna som de orsakar. Det svenska vägnätet, till skillnad från stora delar av vägnätet i södra Europa, har fram till nu varit fritt att nyttja för turister och utländsk nyttotrafik. Det kanske kan vara dags att ändra även på det.</p><p>Peter Moberg</p><p />

Insändare Slopa fordonsskatten

Slopa fordonsskattenSlopa fordonsskatten
30 januari 2009 00:01
<p /><p>Svar till Monika Broman FP 26-01-09</p><p>Du säger att landstinget fortfarande kommer att bistå med rollator inomhus. Vad föranleder detta beslut? Varför kunde ni inte lika gärna ha ställt upp med rollator för utomhusbruk, och låtit gemene man betala för en inomhus? Det är ju större slitage på en rollator som körs utomhus, men det är väl det som ni har räknat med.Jag förstår inte skillnaden. Jag tycker fortfarande att det skulle vara bra mycket bättre om ni i landstinget började spara in på er själva.</p><p>Argsint medborgare</p>

Insändare Större slitage utomhus

30 januari 2009 00:00
Göteborg

Elfsborgsbas tar över elitfotbollen

29 januari 2009 22:03
Göteborg (TT)

Nära ögat för Jeng i premiären

Nära ögat för Jeng i premiärenNära ögat för Jeng i premiären
Sida 452 av 500
Sida 452 av 500