Västra Götalands län

13 januari 2009 00:00
Göteborg

Ny seger för Luleå mot Frölunda

13 januari 2009 00:00
Göteborg

SOK förde fram budskapet till IOK

13 januari 2009 00:00
Göteborg/Umeå

Nytt chockbesked från Volvo

13 januari 2009 00:00
Göteborg (TT)

Ny seger för Luleå mot Frölunda

Ny seger för Luleå mot FrölundaNy seger för Luleå mot Frölunda
13 januari 2009 00:00
<p>Svar till Fritz Widqvist, Linköping, 9/1.</p><p><b>Först av allt</b> vill vi beklaga att du inte fick något svar på ditt mejl till länsmuseet. Så ska det givetvis inte gå till och vi ber om ursäkt.</p><p>När det gäller eventuell exploatering på Stångebrofältet så rör det sig om en lång process. Stadens planering regleras i PBL (Plan- och bygglagen) och kommunen är den myndighet som beslutar i ärendet.</p><p>När det gäller huruvida eventuella fornlämningar berörs av en exploatering så sker det inte godtyckligt utan regleras noga i KML (Kulturminneslagen). Det är länsstyrelsen som fattar besluten enligt KML. De kan, när de anser det vara befogat, låta genomföra arkeologiska utredningar och undersökningar.</p><p>Riksantikvarieämbetets roll i processen är som tillsynsmyndighet för landets kulturmiljövård och kulturminneslagstiftning. Någon brutal bortschaktning av gravar eller andra fornlämningar kommer därmed inte att ske. Dessutom finns en policy inom den arkeologiska uppdragsverksamheten på länsmuseet som reglerar hanteringen av mänskligt gravmaterial.</p><p>Länsmuseets roll i det hela kan vara som remissinstans i samband med kommunens planärende och/-eller som arkeologisk uppdragstagare, vilken utför en av länsstyrelsen beslutad utredning eller undersökning.</p><p>När det gäller undersökningar av fornlämningar agerar vi därmed först efter beslut från länsstyrelsen.</p><p>Under senare år har flera arkeologiska utredningar och undersökningar utförts inom Stångebrofältet inför olika former av exploatering. Som exempel kan nämnas de omfattande undersökningarna inför den nya stora parkeringen till Cloetta center. Där undersöktes en boplats från järnåldern med flera långhus, brunnar, smideslämningar och en väg. De spännande resultaten från den undersökningen presenteras i en bok som utkommer under våren 2009.</p><p><b>Ann-Charlott Feldt</b><b /></p><p><b>och Marie Ohlsén</b><b /></p><p><b>Östergötlands</b><b /></p><p><b>länsmuseum</b></p>

Insändare En lång process att exploatera Stångebrofältet

13 januari 2009 00:00
<p><b>Till er </b>som tror det är okej att själva välja en lägre hastighet på vägen när det passar er: I Trafikförordningen framgår det mycket tydligt att man inte utan giltigt skäl får köra med överdrivet låg hastighet eller på andra sätt hindra andra trafikanter.</p><p>Det innebär att det till exempel inte är tillåtet att ligga och puttra i 80 km/tim på en 110-väg bara för att man själv tycker det känns bra. Det är inte ett giltigt skäl.</p><p>Halka och andra olägenheter i vädret kan vara giltiga skäl.</p><p>Tycker man bara att det är "otäckt" att köra fortare än 80 km/tim på vägar där 110-begränsning gäller så bör man nog istället överväga att återlämna sitt körkort eftersom man knappast är lämplig som förare i det fallet. Ni stör andra förare, ni stör trafikrytmen, och ni skapar farliga situationer.</p><p>Håll hastigheten, eller ställ bilen.</p><p><b>Christian Lindström</b></p>

Insändare Förbjudet att störa trafikrytmen

Förbjudet att störa trafikrytmenFörbjudet att störa trafikrytmen
13 januari 2009 00:00
<p>Svar till Eva angående hastigheter i trafiken, 12/1.</p><p><b>Nej du</b><b>,</b><b> jag</b> är faktiskt kvinna och inte man!</p><p>Jag är inte stressad i trafiken, men att ständigt varje dag hamna i långa köer på grund av att personer som kör i 70 km/tim på en bred fin torr 90-väg gör mig oerhört frustrerad (kör vägen ut till Bergs slussar varje dag!)</p><p>Är det så att inte fordonet kan färdas i 90 km eller är det så att föraren inte kan klara av sin bil i 90 km/ tim? Då kanske man ska tänka sig för en gång extra innan man ger sig ut på vägarna.</p><p>Är många äldre personer ute i trafiken vars både syn och reaktionsförmåga är under all kritik, och säkerligen är det många av dessa som stoppar upp trafiken. Det om något känns totalt livsfarligt och de borde kanske tänka på att färdas kollektivt istället.</p><p>Varför inte hålla ett bra flyt i trafiken, så blir alla glada och nöjda! Det är skillnad på att pendla varje dag och att bara vara ute och söndagsåka. Jag kör bil för att jag måste, inte för att det är kul att spendera tid i bilen.</p><p>Ja, hastighetsbegränsningen är just en begränsning men det visar även vilken hastighet som är lämplig att hålla på den aktuella vägsträckan. En 90-väg är bedömd att vara så pass säker att man kan färdas i 90 km/tim.</p><p><b>Kvinnlig pendlare</b></p>

Insändare Frustrerande när folk luskör på 90-väg

12 januari 2009 00:00
<p>Svar till "En pendlare" 9/1.</p><p><b>Du pratar om</b> den rätta hastigheten, där har du fattat fel. Det som står på skyltarna är den högsta hastigheten. Sen förstår jag att du är man, eller hur?</p><p>Hörde på teve att vi kvinnor kör bättre än männen, och att det är ni män som står för de flesta olyckorna.</p><p>Tycker du skall vara tyst om "rätta hastigheten" i fortsättningen.</p><p><b>Eva</b></p>

Insändare Högsta hastigheten kanske inte är den rätta

12 januari 2009 00:00
<p>Replik till vd Jörgen Öckinger, 8/1.</p><p><b>Jag</b><b /><b> blev både</b> undrande och irriterad då en ny kommunal vd (Jörgen Öckinger) besvarade mitt tidigare inlägg om flygplatssatsning på 20 miljoner. Min reaktion blev: Varför har ännu ett nytt kommunalt aktiebolag bildats i vår kommun med tillhörande vd och ett antal styrelseledamöter?</p><p>Jag hoppas att ansvariga politiker kan ge en bra förklaring till varför det bildas allehanda kommunala aktiebolag. Det kan väl inte vara så att insynen från medborgarna är en nagel i ögat. Med bildandet av dessa bolag minskar Linköpingsbornas insyn radikalt. Nu några frågor till vd Öckingers svar på mitt tidigare inlägg.</p><p>Du har fått uppdraget att genomför investeringen på 20 miljoner i anslutning till flygplatsen och har givetvis en siffra på vad denna investering ger för avkastning till skattebetalarna. Den vill jag gärna att du redovisar.</p><p>Några insändare har påpekat att flyget ger miljöproblem. Du har säkerligen genomfört en miljökonsekvensanalys av den utbyggnad i form av utökade taxibanor, nya hangarer etc, som skall genomföras och som skall resultera i ökad flygtrafik. Även denna beskrivning tror jag många har intresse av att läsa.</p><p>Min förhoppning är att du ser det positiva med mina förslag.<b /></p><p><b>Christer Larsson</b></p>

Insändare Vad ger flygplatsutbyggnad tillbaka till skattebetalarna?

12 januari 2009 00:00
<p><b>Moderaterna är </b>kända för att sakna någon verklighetsgrund för sina beslut, så också detta. Nu har det kommit ännu ett förslag. För att nå skoltrötta elever ska de få plugga hemma vid datorn. Vilken målgrupp inriktar man sig till då egentligen? Ja, inte är det skoltrötta ungdomar i alla fall.</p><p>Att plugga, läsa på distans kräver självdisciplin och att man verkligen ägnar sig åt de stundtals tråkiga studierna.</p><p>De skoltrötta ungdomarna behöver däremot de vuxnas stöd och hjälp och det får de inte hemma vid datorn där allt annat utom studierna fångar deras intresse.</p><p>De som i så fall skulle vara hjälpta av förslaget är de målinriktade och ambi-tiösa eleverna, de som har lätt för att lära. Men de ungdomarna har det väl förspänt i livet. Det är de andra, den största gruppen av elever, de skoltrötta ungdomarna som faktiskt behöver hjälp och som förslaget inte riktar sig till.</p><p>Det verkar vara ännu en påspädning på "elitklasserna" och därmed också skillnaden på folk och folk. Det här är ett förslag som helt bör förkastas.</p><p><b>Helene Andersson</b></p>

Insändare Hur hjälps skoltrötta elever bäst?

10 januari 2009 01:00
Krönika

Martin Kylhammar: Meditation över Darwin

10 januari 2009 00:00
<p>Svar till Kjelle Lundgren, 8/1.</p><p><b>Du tycks ha</b> missat något ganska väsentligt i ditt inlägg. Nämligen det enkla faktum att bakgrunden till de stora varslen vi sett under hösten i Sverige grundar sig i en global finanskris.</p><p>Då är det knappast relevant att insinuera att det på något sätt skulle vara den borgerliga regeringen som är ansvarig.</p><p>Antingen skriver du mot bättre vetande, eller också har du en fullständigt felaktig uppfattning om Sveriges betydelse på den globala ekonomiska scenen.</p><p><b>Christian Lindström</b></p>

Insändare Global finanskris inte regeringens fel

10 januari 2009 00:00
<p><b>För drygt </b>50 år sedan bodde jag i ett litet hus på landet med vedspis och kakelugn. Då kunde man elda på i sitt lilla hus och få en trivsam värme inomhus. Men trots det var det på kalla golv man fick sätta ner fötterna på morgonen.</p><p>I dag bor jag i en modern lägenhet tre våningar upp med element i varje rum. Men de kalla golven verkar jag få leva med. Skillnaden är att i dag kan jag inte göra något åt det. Det har Bostadsbolaget i Mjölby sett till..</p><p>Vi har ingen möjlighet att reglera värmen på något sätt. Ett visst antal grader ska det vara och därmed jämt. Och de senaste dagarna har det verkligen märkts att vi är helt styrda av vår hyresvärd.</p><p>Visst, det är bara att klä på sig ordentligt även inomhus och nu har jag vant mig vid att fibertröjan och de varma tofflorna ska på när jag träder in i min för övrigt trivsamma lägenhet. Inget fel i det. Men det jag inte begriper är att i samma takt som vi fått kallare och otrevligare värme inomhus har priset för densamma ökat.</p><p>Kan någon förklara det?</p><p><b>Mabbe 73</b></p>

Insändare Dyrare el och kallare lägenheter

9 januari 2009 02:00
<p>Regeringens politik leder till fler i arbete och Sveriges pensionärer vinner ekonomiskt på att fler arbetar. Att jobbskatteavdraget - som är en starkt bidragande faktor till att fler än 160 000 personer sedan valet 2006 lämnat utanförskapet - även gynnar pensionärer borde därför vara självklart för alla. Det är två meningar som summerar vad jag i flertalet debattartiklar försökt klargöra när debatten har spårat ur. </p><p>När Leif Ekström och Jan Steimer från Sveriges Pensionärers Intresseparti, spi, skriver (31/12) att pensionssystemet är komplicerat har de naturligtvis rätt. Men precis lika fel har de alltså när de försöker påskina att pensionärerna inte är vinnare när fler arbetar. </p><p>Har man några ytterligare frågor om hur pensionssystemet fungerar kan man kontakta Försäkringskassan som är en oberoende myndighet. De kommer att berätta att det nuvarande systemet har gett pensionärerna högre avkastning än vad de hade haft med det gamla ATP-systemet - men att bromsen är konstruerad på ett sådant sätt att systemet är robust även vid ekonomisk nedgång. </p><p>Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att pensionärerna inte är någon homogen grupp, utan innehåller både de allra rikaste och de allra svagaste i samhället. Men jobbskatteavdraget är bra för alla som bor i Sverige eftersom det gör att fler arbetar. Endast när alla som kan och vill arbeta får möjlighet att göra det har vi i Sverige råd med den höga välfärdsnivå som vi alla eftersträvar och förr eller senare behöver. </p><p>Eftersom Ekström och Steimer uppenbarligen är insatta i hur pensionssystemet fungerar kan de inte skylla på okunskap när de i sin debattartikel försöker blanda bort korten. Motivet kan därför inte vara något annat än viljan att förtala regeringen för den egna politiska vinningens skull. </p><p>Göran Montan</p>

Debatt Rätt ska vara rätt

9 januari 2009 00:00
<p>Angående notisen "Isvarning efter olyckor", Corren 2/1.</p><p><b>"Skridskoåkning på</b> sjöis kräver kunskap, utrustning och sällskap." Det skrev Corren om i reportaget om Linköpings Långfärdsskridskoklubb häromdagen. Därför blev jag lite bestört när jag läste notisen i Corren 2/1 angående isvarning efter dödsolyckor.</p><p>Notisen avslutas med ett råd: "Tålamod och att provborra ett hål är två tips för att isen inte ska brista."</p><p>Jag kan inte tänka mig att det är någon med iskunskap som har lämnat det rådet. Borra gärna i isen, men det räcker ju inte för att man ska vara säker. Lite längre bort kan isen vara helt annorlunda.</p><p>Och vad har tålamod med saken att göra? Notisen var från TT men den borde ha granskats innan den hamnade i tidningen.</p><p><b>Långfärdsskrinnare</b></p>

Insändare Var försiktig på isen

Var försiktig på isenVar försiktig på isen
9 januari 2009 00:00
Göteborg

Ranégie klar för Häcken

9 januari 2009 00:00
<p><b>Måste få </b>reagera. Snälla ansvarig för saltbilen i Malmslätt och bort mot FFV. Vem beslutar om detta och varför? Malmslätt fullkomligt dränks i salt!</p><p>Jag har pendlat i 15 år sträckan Gällstad Lundby-Malmslätt, efter FFV är det osaltat mot Vikingstad och vidare mot Gällstad vilket går alldeles utmärkt att åka på!</p><p>Ett tips för att slippa saltet: starta lite tidigare, bra däck, anpassa hastigheten. och kör med huvudet.</p><p>Emotser tacksamt svar om saltets vara eller inte av ansvarig saltspridare. Tänk också på miljön, och lite snö på vägen lyser bara upp tillvaron i dessa mörka tider!</p><p><b>Ammi</b></p>

Insändare Malmslätt dränks i salt

9 januari 2009 00:00
<p><b>När ska </b>folk lära sig att köra bil? Det är en fråga jag ställer mig varje dag när jag pendlar. Ständigt dessa sniglar på vägen som alltid kör 10-15 km lägre hastighet än vad hastighetsbegränsningen visar. Detta skapar inte bara irritation utan också att folk ibland tvingas till dumdristiga omkörningar.</p><p>Jag kan ha förståelse för att man kör saktare om det är dåligt väglag eller regnet vräker ner. Men vid torr vägbana borde det väl inte vara så svårt att hålla rätt hastighet? Många gånger är det äldre som "sackar" i hastighet och kör långsamt och är orsaken till köbildning. Borde verkligen dessa få köra bil, om man inte klarar av att hålla den rätta hastigheten?</p><p>Likväl verkar många ha svårt att veta hur de ska tackla en rondell. Sen när har vi i Sverige börjat lämna företräde inne i rondellen? Tänker främst på vägbygget med två små rondeller som man stöter på efter Tornby, om man ska in till Linköping. Det är många som skapar livsfarliga situationer när de inte följer trafikreglerna som gäller för rondellkörande! Skärpning tack!</p><p><b>En pendlare</b></p>

Insändare Varför hålls inte rätt hastighet?

9 januari 2009 00:00
<p>Angående Stefan Karlsson insändare om vargen, 5/1.</p><p><b>Äntligen ett</b> vettigt inlägg om varg! Väldigt bra skrivet och jag håller med dig fullständigt.</p><p>Vargen och andra rovdjur behövs för att naturen ska fungera så optimalt som möjligt. Nu kommer jägarna att gnissla tänder men så får det vara, alla har vi olika tankar om dessa djur.</p><p>Ja, jag bor mitt inne i Linköping men då vargen är mitt favoritdjur så är jag påläst om ämnet och jag skulle vilja bo ute på landet där det finns varg. Tyvärr inget jag kan göra nu när jag pluggar, men det kommer att ske.<b /></p><p><b>Fia Gustafsson</b></p>

Insändare Vargen ett favoritdjur

9 januari 2009 00:00
Borås

Krasslig Svärds säsong spolierad

Sida 457 av 500
Sida 457 av 500