Västra Götalands län

26 november 2008 00:00
<p>Svar till "Taggen", 20/11.</p><p><b>Bra skrivet!</b> Problemet är väl att de bilförare du vänder dig till inte är läskunniga! Annars borde de för länge sedan ha läst sig till detta.</p><p>Detta ofog med användande av varselljus i samband med halvljus är så utbrett att det borde vara anledning till en speciell åtgärd från polisen sida, men det ligger mycket i din kommentar "om de bryr sig".</p><p><b>Roland Appelskog</b></p>

Insändare Varselljus används felaktigt

26 november 2008 00:00
Trollhättan

Peab får order i Trollhättan

26 november 2008 00:00
Tidaholm

Marbodal varslar 74 anställda

26 november 2008 00:00
Göteborg

AB Volvo kan hjälpa Volvo PV

26 november 2008 00:00
<p><b>Ett stort </b>tack till den som skrev en insändare under "Rädda djuren från fartdår-arna". Den var bra! Våra vilda djur ska vara kvar. De få stackare som finns kvar. Vi får lära oss att anpassa hastigheten efter vägar och rådande mörker. Tänk och ha fantasi att något vilt kan dyka upp.</p><p>Även om det finns stängsel så finns det små djur som kan ta sig förbi.</p><p><b>Kloka tankar</b></p>

Insändare Var rädd om de vilda djuren

26 november 2008 00:00
<p>Replik till "Trött på klagande människor", 22/11.</p><p><b>Visst, det vore </b>underbart med viltstängsel utmed väg 134! Jag är helt för det, men fram tills dess att sådana sätts upp, måste vi fartdårar (vi håller max 60 km/tim efter mörkrets inbrott, för att undvika viltolyckor) som bor längs med sträckan, brottas med det faktiska problem som består i den kraftigt ökande vildsvinsstammen. En stam som härrör från förrymda djur från hägn, samt den lika kraftigt ökade hjortstammen, vilka även de härrör från avelsstammar som rymt ur hägn.</p><p>Dessa djur har för närvarande inga naturliga fiender, eftersom vi faktiskt inte har varken björn eller varg och knappt några lodjur heller, här i Östergötland. Därför måste avskjutning ske. Något annat är oförsvarligt och leder inte bara till onödiga viltolyckor utan även till att dessa båda arter far illa bland annat på grund av för litet bete/fodertillgång, med ökade problem för markägare och lantbrukare och sjukdomar som följer av rubbat ekosystem.</p><p>Människan och djuren måste kunna samexistera och jag kan inte se att det skulle vara en omöjlighet, även om något radikala åtgärder måste till, innan eventuell vildstängsel kommer upp.</p><p>Att beklaga sig över någon som tar upp ett problem, tycks mig föga produktivt. Att kalla oss gnälliga står vederbörande fritt, men vad som skiljer "den trötte" ifrån oss, efter dennes inlägg, har vi svårt att inse?</p><p><b>C Löfgren </b><b>och B Petersson</b></p>

Insändare Önskvärt med viltstängsel utmed väg 134

Önskvärt med viltstängsel utmed väg 134Önskvärt med viltstängsel utmed väg 134
25 november 2008 00:00
<p><b>Postens nya </b>vd har deklarerat att han avstår från sin fantasilön. Därmed borde ju allt vara frid och fröjd men så okomplicerad är inte verkligheten. Det handlar alltför mycket om så kallad svågerpolitik. Det vill säga att höjdarna hjälper varandra med löner, fallskärmar, pensioner och andra förmåner.</p><p>Det gäller att tillsätta styrelser som inte helt svävar i det blå, utan åtminstone har en fot på jorden för att allt inte ska gå överstyr ifråga om löner, pensioner och fallskärmar.</p><p>Erfarenheten har också lärt oss att delegationer till ett fåtal ifråga om de här besluten är av ondo.</p><p>Hög kvalitet på revisorer är också ett måste om man vill stävja galenskaperna. Tillsätt alltså inte bara proffs i framför allt statliga styrelser, vars ambition är att roffa åt sig så mycket som möjligt.</p><p>Tillsätt vanligt dugligt folk med båda fötterna på jorden, vilket nog är förutsättningen om man vill få stopp på eländet. Det handlar ändå om löner och förmåner som ingen varken är förtjänt eller i behov av.</p><p>Stoppa därför girigheten innan det blir för sent.</p><p><b>Per-Arne Sandell</b></p>

Insändare Hög tid att sanera orimliga löne- och pensionsvillkor

25 november 2008 00:00
<p><b>Efter att </b>ha läst Leif Johansons replik i Corren, på Pia Tingvalls insändare slår det mig att Östgötatrafiken har en vd som inte är ett dugg intresserad av att järnvägen ska ha någon tågtrafik.</p><p>Det måste väl ändå vara den styrande som stöter på Banverket om en förbättring av järnvägens standard så tågen kan gå utan problem och inte behöva ersätta tågen med buss.</p><p>Vid ett framtida chefsbyte på Östgötatrafiken måste det tillsättas en chef som har intresse för företagets alla grenar och i synnerhet järnvägen som är rejält eftersatt och illa skött. Det ligger i tiden att tänka på miljön och tåg är mest miljövänligt.</p><p><b>Gun-Britt Karlsson</b></p>

Insändare Tåg är mest miljövänligt

25 november 2008 00:00
Göteborg

Frölunda krossade Rögle

24 november 2008 01:00
<p>Alla i Sverige har lika rätt till sjukvård. Och en god sjukvård grundar sig på vetenskap. Ideologi och tyckande hör därför inte hemma i vården. Men därmed inte sagt att den är helt befriad från sådant.</p><p>Mödravården är ett exempel. Det finns barnmorskor som sätter sina egna värderingar framför vetenskapen och råder ammande kvinnor att helt avstå från alkohol - trots att de inte utsätter barnen för några risker om de dricker 1-2 glas vin 1-2 gånger i veckan.</p><p>Läkemedelsassisterad behandling (LAB) av narkomaner är ett annat exempel. Trots att behandlingsformen har funnits i Sverige i över 40 år och visat sig vara effektiv är skepsisen utbredd och myterna många.</p><p>Ulleråkers sjukhus var först med metadonbehandling av opiatmissbrukare i Sverige. Forskning visar att mellan 70 och 80 procent av patienterna har återgått till ett normalt liv. Av dessa har tre fjärdedelar lyckats sluta med metadonet utan att återfalla i missbruk. Men för den fjärdedel som inte klarade sig utan metadon har allt det som byggdes upp under behandlingen raserats: Hälsa, relationer och ekonomi.</p><p>Prognosen för LAB-patienter är god. Men avbrott i behandlingen är förenat med stora risker. Av det skälet, och för att det tar tid att förändra narkomaners beteende, blir behandling med metadon och Subutex (som är vanligare än metadon i dag) oftast långvarig.</p><p>Ändå beslöt Socialstyrelsen redan 1990 att LAB skulle tidsbegränsas. Det skapade, enligt en del verksamma inom narkomanvården, en kultur där hot om att inte få behandling, hot om avstängning och nolltolerans mot återfall bröt ned patienternas motivation och vilja att förändra och minskade delaktigheten och välmåendet. </p><p>Trots att reglerna ändrades 2004 lever den här kulturen delvis kvar. På flera håll i landet gäller fortfarande en tidsbegränsning på två år och nolltolerans mot återfall.</p><p>Det säger en del som synen på narkomaner, att de inte betraktas som de individer de är. Det säger också en del om att ideologi och tyckande går före vetenskap inom delar av narkomanvården. Konsekvensen blir att opiatmissbrukare inte får den sjukvård de har rätt till. Och att diskussionen om narkomanvården handlar om fel saker.</p><p>Ett av argumenten mot liberalare regler är läckage, att metadon och Subutex säljs vidare illegalt på gatan. Ett annat är att man "bara byter en drog mot en annan".</p><p>Läckage <i>är</i> ett problem. Men lösningen är inte att begränsa förskrivningen av eller behandlingstiden med metadon och Subutex. Tvärt om riskerar då problemet att bli ännu större. Och jämförelsen mellan metadon och Subutex och opiater som heroin och morfin är helt irrelevant. Ett vanligt liv med jobb och familj kan inte jämföras med en vardag dominerad av droger, kriminalitet och prostitution. En vardag där man löper 20 gånger större risk att dö än resten av befolkningen.</p><p>För att diskussionen ska handla om rätt saker krävs att även tunga missbrukare börjar ses som individer och att vården grundar sig på vetenskap - inte på ideologier och tyckande. </p>

Debatt Att se individen är viktigt i all vård

Att se individen är viktigt i all vårdAtt se individen är viktigt i all vård
24 november 2008 00:00
<p><b>Vägen förbi </b>Edsberga är i fokus. Jag åker varje dag vägen mellan Sturefors och Linköping. På östra sidan av vägen ser jag ett vackert eklandskap där det går hästar och betar i några hagar. På västra sidan av vägen ligger flera gärden efter varandra.</p><p>Nu skall det byggas ny väg och vad gör våra kära myndigheter. Jo, de slår sina kloka huvuden ihop och konstaterar att det bästa alternativet måsta vara att skövla eklandskapet. Inte lägga vägen på gärdet där det inte finns något som man kan förstöra.</p><p>Vägverket påstår att det skall ta mellan 7-10 år att utreda om väg på gärdet är en möjlig lösning. 7-10 år för att se om ett gärde passar för en väg? Man häpnar.</p><p>Jag stöder fältbiologerna till 100 procent.</p><p><b>T E</b></p>

Insändare Skövla inte eklandskapet

24 november 2008 00:00
<p><b>Vad och </b>när tänker ansvariga göra något för att förbättra parkeringsmöjligheterna för personal och besökande på US?</p><p>För en vecka sedan skulle jag jobba en kvällstur och var på parkeringen i god tid. Jag åkte i 30 minuter för att hitta en p-plats, men det fanns inte en enda p-plats.</p><p>Till slut såg jag ingen annan utväg än att parkera på personalens så kallade kvällsparkering. Jag fick då ställa mig utanför p-plats mot Ekkällan, nästan i ett dike.</p><p>När jag slutat mitt arbetspass på kvällen hade jag fått 500 kr i p-böter, vi var minst fem stycken som hade p-böter den kvällen. Det kan väl inte vara en tillfällighet att parkeringsboten var skriven 15.00-15.10. Då har kvällspersonalen börjat jobba och dagpersonalen har inte hunnit sluta för dagen.</p><p><b>En anställd </b><b>i landstinget</b></p>

Insändare Parkeringssituationen vid US ger personalen p-böter

24 november 2008 00:00
<p><b>Ja, det </b>börjar snart likna en cirkus. I mer än ett halvår har nu denna förhållandevis enkla ombyggnad pågått och det bara fortsätter. När projektet skulle varit färdigt började ombyggnad av ombyggnaden.</p><p>Felaktig kantsten skall fasas genom huggning och sågning, vissa refuger skall göras smalare och vägen skall breddas genom utfyllnad av slänter. Och allt detta i kombination med en livlig trafik med enkelriktningar där de långa och midjeledade bussarna skall krångla sig fram. Och ännu är det inte färdigt och när som helst kan det ligga ett snötäcke över allt ihop.</p><p>Det skulle vara intressant att få en redovisning av för- och efterkalkyl på projektet. Det är väl än dock så att det är vi skattebetalare som får stå för kostnaden för har Vägverket Produktion räknat bort sig eller om kommunen gjort fel i handläggningen så hamnar det ju ändå till sist på skatten.</p><p><b>Vidingsjöbo</b></p>

Insändare Cirkus Haningeleden fortsätter

22 november 2008 00:00
<p><b>Varför har </b>vägverket förstört riksväg 50 mellan Ödeshög och Omberg? Efter vägverkets arbeten har det bara blivit en massa stress på vägen!</p><p>Kör man traktor på vägen blir man omkörd även på de enfiliga sträckorna, eftersom många bilister och lastbilschaufförer har så bråttom att de inte har tid att vänta tills de kommer till en tvåfilig sträcka.</p><p>Det kunde väl räckt med att asfaltera om vägen och möjligen göra öglorna så att man slipper de farliga vänstersvängarna.</p><p>Man hör ofta att vindkraftverk stör utsikten, vad gör då inte alla dessa skyltar som har satts upp? Nu har man en känsla av att köra i en skyltallé, som dessutom är ganska bländande när det är mörkt.</p><p>De här runda skyltarna med pilar som står mitt i vägen måste de verkligen finnas vid alla infarter? Alla som har körkort vet väl att vi har högertrafik.</p><p>Hur ska lantbruksfordon och 24-m-lastbilar klara vänstersvängar på de ställen där inga öglor finns?</p><p>Hur ska det gå när snön kommer, blir det en snövall i mitten av vägen då? Att cykla på vägen är inte aktuellt längre då det kommer att vara förenat med livsfara. Jag vill inte bli omkörd av en lastbil där det inte finns något utrymme för omkörningar.</p><p>Skulle vara kul om någon från Vägverket kunde besvara dessa frågor och även upplysa om vad detta har kostat!</p><p>Det känns som om en massa pengar har slängts ut på något som gör mer skada än nytta. Varför satsade man inte de här pengarna på riksväg 50 efter Omberg istället?</p><p><b>Henrik Orrenius</b><b /></p><p><b>Lantbrukare</b><b /></p><p><b>längs riksväg 50</b></p>

Insändare Vägverket har förstört delar av riksväg 50

22 november 2008 00:00
<p><b>Nu är </b>det på gång att staten skall hjälpa ensamstående barnlängtande kvinnor att skaffa barn.</p><p>Jösses, tänker jag. Vad har folk för syn på familjebildning egentligen? Ingen särskilt romantisk syn, verkar det. Och ska staten verkligen hjälp ensamstående att skaffa barn?</p><p>Vore det inte bättre om politikerna jobbade i andra riktningen, det vill säga att se till rättigheterna för ett barn som föds? Till exempel att så många som möjligt får börja livet med sin pappa och sin mamma? Och hur ska man tillgodose ensamstående mäns barnsjuka?</p><p>Nej det får vara nog med tycka-synd-om-ideologi i vårt land. Det leder bara till logiska förvecklingar. Det är dags för lite ryggrad, logik och eftertanke. För barnens skull, om inte annat.</p><p><b>Stå på er, </b><b>Kristdemokraterna</b></p>

Insändare Nej till inseminering

22 november 2008 00:00
<p><b>Det kom </b>ett brev till PRO-expeditionen häromdagen. Av brevets innehåll att döma fick jag klart för mig att jag, trots att jag är fyllda 73 år, bara varit pensionär i tre år. Det har Östgötatrafiken bestämt, och därmed tillhör jag gruppen av pensionärer som även i fortsättningen får åka till pensionärspris. Andemeningen i brevet var att allt fler arbetar längre än den fastställda pensionsåldern som är 65 år och därmed ska betala fullt pris.</p><p>Vilket underligt sätt att tänka, och vem ger Östgötatrafiken rätt att bestämma pensionsåldern?</p><p>Man struntar helt kallt i att det är många pensionärer i åldrarna 65-70 år med låg pension. Den grupp som i det här fallet drabbas. Innebär det att man varje gång måste legitimera sig? Det kan ju faktiskt hända att man ser ovanligt ung ut trots sina 70 år.</p><p>Det gäller att klämma åt oss pensionärer på alla sätt. Inte nog med att vi ska betala högre skatt än förvärvsarbetande, vi ska dessutom acceptera att vi inte är pensionärer förrän vi fyllt 70 år.</p><p>Skäms Östgötatrafiken, och se hur man gör i Göteborg. Där åker pensionärer gratis klockan 8-15 på dagen - även de som är under 70 år.</p><p><b>MAJ-BRITT BJÖRLUND</b><b /></p><p><b>ORDF, PRO MJÖLBY</b></p>

Insändare Östgötatrafiken bestämmer pensionsåldern

22 november 2008 00:00
<p>Svar till C Lövfgren/B Petersson, Vena, angående "För mycket djur längs väg 134", 20/11.</p><p><b>Jag tycker det</b><b /> låter jättehärligt att det faktiskt finns en "massa" vilt i vår urholkade natur, där människan brer ut sig och djuren och naturen, måste flytta på sig. Istället för att kräva avskjutning av dessa djur kan man väl kräva viltstängsel längs vägarna! Inte hundraprocentigt skydd men dock.</p><p>Vi ska vara glada för det lilla som finns kvar, om än vissa ignoranta människor tycker att det är "massor" med varg, vildsvin, björn, och så vidare. Det är vi människor som är för många, inte de som vi jobbar så hårt för att utrota. Allt för att vi ska få ha våra bilar och andra bekvämligheter!</p><p>Rädda de vilda djuren från oss fartdårar istället. Sätt upp viltstängsel!</p><p><b>Trött på klagande </b><b>människor</b></p>

Insändare Rädda de vilda djuren från fartdårar

21 november 2008 08:59
<p><b>Bella flyttar</b> från soliga Arizona till småstaden Forks i delstaten Washington. Här bor 3 120 personer och det regnar eller är dimmigt mest varje dag. Bella börjar på sin nya skola, och känner sig lite udda där. Några som är ännu mer udda är familjen Cullen, fem fosterbarn som alla är bleka och vackra och håller sig för sig själva. Bella hamnar bredvid Edward Cullen i biologiklassen, och efter en knagglig inledning blir det fler och fler kärleksfulla blickar över mikroskopet.</p><span class="mellanrubrik"><b>Klara förväntningarna</b></span><p>Men det är något konstigt med Edward. Han räddar Bellas liv genom att stoppa en van med handen, och han verkar kunna läsa tankar. Bella googlar och kommer fram till att han måste vara en vampyr.</p><p>Stephenie Meyers megasäljande vampyrböcker har nått J K Rowlings- nivåer i USA, och även orsakat ett av höstens kulturgräl i DN och på bokhora.se.</p><p>Nu är första filmen här och tusentals tonårstjejer - och för den delen alla kvinnor som vårdat sin inre tonårstjej - kommer inte att bli besvikna. Det är den klassiska omöjliga kärleks- sagan i ny tappning, och den är bedårande. Dessutom mer spännande än jag väntade mig.</p><span class="mellanrubrik"><b>Drömmande blickar</b></span><p>Kristen Stewart som spelar Bella har en skönt mörk röst som gör att hon aldrig blir våpig, trots att hon måste räddas från olyckor, killgäng med ont i sinnet och konkurrerande vampyrer med ännu mer ont i sinnet. Robert Pattison som Edward är både känslig och cool.</p><p>Hans klan av vampyrer kallar sig vegetarianer, vilket i deras värld betyder att de inte suger blod från människor utan bara från djur. Men han frestas av den lockande doften från Bellas blod, och vågar därför inte komma henne så nära som både hon och han egentligen vill. Inte så mycket hångla alltså, mest drömmande intensiva blickar.</p><span class="mellanrubrik"><b>Vackert slagsmål</b></span><p>"Twilight" är snyggt gjord i gröna, blå och grå toner. Det är skogar och berg och regntunga molnhimlar, och en läckert filmad basebollmatch i åskväder. Allra vackrast är vampyrslagsmålet i balettstudion, krossade speglar och blod gör sig så fint ihop.</p><p>Bonusinfo: Stephenie Meyers gör en cameo på restaurangen där Bella och hennes pappa brukar äta: "Varsågod Stephenie, din vegoburgare", säger servitrisen. Sånt är alltid kul.</p>

Blodfullkärlek

BlodfullkärlekBlodfullkärlek
21 november 2008 01:00
<p><b>Statligt stöd</b> åt den krisdrabbade fordonsindustrin är en het fråga - i Sverige och hela västvärlden. </p><p>Finansminister Anders Borg (m) är positiv till någon typ av stöd. I Tyskland diskuteras lånegarantier på upp till två miljarder euro. USA:s kongress talar om lånegarantier på 25 miljarder dollar. </p><p>I Sverige är det Volvo som har drabbats värst, efter en drastisk försämring av orderingången och omfattande varsel. Snart kan det tyvärr vara Saabs tur. </p><p>Röster på vänsterkanten talar om att förstatliga Volvo. Det är en dålig idé. </p><p>Andra, som IF Metall, vill se statliga "överbryggningsåtgärder" som bland annat säkrar bolagens likviditet. Det är inte riktigt lika illa. </p><p><b>Men principiellt sett</b> är statligt stöd till industrin en farlig väg och det finns minst tre skäl till det. </p><p>* Det sätter marknadens mekanismer ur spel. Företag som inte klarar sig i den internationella konkurrensen bör gå under, inte ges konstgjord andning. Man behöver bara se till den svenska varvsindustrin på 1970-talet för ett varnande exempel. Efter miljarder i statliga subventioner gick Svenska Varv ändå till sist i graven - ett gigantiskt slöseri med skattemedel. </p><p>* Bolagsstyrelserna bör ta ett långsiktigt ansvar för verksamheten. Vinsterna från de goda åren bör förvaltas så väl att man står rustad för långkonjunktur. Om bolagen kan räkna med att staten kliver in i krissituationer kommer de att ta mindre ansvar, inte mer, i framtiden. En mycket farlig utveckling. </p><p>* Det uppstår lätt en dominoeffekt. Om Tyskland och USA ger stöd till fordonsindustrin kan Sverige tvingas att göra detsamma för att ge Volvo jämförbara villkor. Sedan är risken att nästa bransch följer. Verkstadskoncernen Sandvik varslade 1 500 personer på torsdagen. Och varför ska verkstadsindustrin inte ha rätt till samma uppbackning som fordonsindustrin? </p><p><b>Trots detta</b> finns det goda skäl för att staten bör ge den svenska bilindustrin stöd - i någon form. </p><p>* Den nuvarande finanskrisen är en exceptionell händelse och stödet till industrin skulle vara en punktinsats i ett akut läge. </p><p>* Det pris Sverige skulle få betala om Volvo eller Saab gick omkull är mycket högt i dessa lågkonjunkturens tider. </p><p>En komplikation är att Volvo Personvagnar ägs av den konkursmässiga amerikanska biljätten Ford och Saab Automobile av fallfärdiga General Motors. Det spekuleras i att Ford och GM kan bli tvungna att sälja delar av sina koncerner - troligen till bolag i Kina eller Indien. </p><p>Ska verkligen svenska staten hjälpa till att stötta Volvo PV, så att Ford får ut bästa möjliga pris av kineserna? Efter att Ford under de goda åren plockat hem vinsterna till USA? Nej, det är inte rimligt. </p><p>Vilka åtgärder regeringen bör vidta är därför en lika svår som pressande fråga. USA:s kongress fattar inom kort beslut om stöd till GM och Ford. Den 26 november väntas besked om hur EU:s stimulanspaket på 1 300 miljarder kronor ska utformas. Därefter - om inte förr - är det dags för Borg att tala klarspråk. </p>

Ledare Dags att tala klarspråk om Volvo, Borg

Dags att tala klarspråk om Volvo, BorgDags att tala klarspråk om Volvo, Borg
21 november 2008 00:00
<p><b>Postens </b><b>vd</b><b />Lars G Nordström har nu fått en lön på 900 000 kr i månaden plus fem miljoner om året till sin pension.</p><p>Man kan få kräkas för mycket mindre vill jag lova. Jag funderar i mitt stilla sinne hur Postens styrelse har tänkt innan de skrev på hans jättelön?</p><p>En lågavlönad arbetare med en lön på 200 000 om året får jobba i nästan fem år med tunga jobb, för att komma upp till hans månadslön. Är detta klokt?</p><p>Nej denna vd är på sin höjd värd 65 000 kronor i månaden inklusive pensionstillskott.</p><p>Om orättvisorna håller på i denna takt, så får vi se fler och fler inbrottstjuvar och gangster härja i vårt samhälle, för folk tycker dessa drömlöner är som att spotta dem i ansiktet. De tycker inte det är värt att jobba och vara ärlig, när höjdarna stjäl kapitalet.</p><p><b>Yngve Karlsson</b></p>

Insändare Osannolik lön till Postens vd

Sida 466 av 500
Sida 466 av 500