Sökresultat

3 mars 2009 00:00
Malmö (TT)

Israel kritiserar tomma läktare

2 mars 2009 03:00
<p>Hundattacken på skolbarnen vid Nygårdsskolan i Linköping nyligen är bara ytterligare ett exempel på varför kamphundar måste förbjudas. Vi får inte vänta med ett förbud tills efter något riktigt allvarligt händer.</p><p>Just den typen av hundar som attackerade barnen på Nygårdsskolan, en kamphund av rasen pitbull, dödar flest människor av alla hundar. 2008 stod de för 65 procent av det dödliga våldet, enligt en internationell undersökning. Dessutom orsakar de mer allvarliga kroppsskador än någon annan hundras. Enligt en annan undersökning, för USA och Kanada mellan åren 1982 och 2007, orsakade de 1 197 allvarliga kroppsskador. Av dessa ledde 654 till stympning av någon kroppsdel.</p><p>Samtidigt är hundrasen bara en liten del av det totala antalet hundar. </p><p>Problemet går att göra något åt. På flera ställen har man förbjudit hundrasen. Ett exempel är staden Winnipeg i Kanada, som år 2005 förbjöd pitbulls. Innan förbudet var antalet allvarliga hundattacker cirka 25 per år. Efter förbudet infördes minskade det till en eller två attacker per år.</p><p>Men det är ägaren det är fel på - inte hunden, säger de som är motståndare till ett förbud. Alla hundar kan bli farliga, menar de. Självklart spelar ägaren en stor roll, men det förklarar inte varför just en ras dominerar statistiken över dödsfall och allvarliga kroppsskador. Att alla hundar med fel uppfostran kan bli farliga är sant, men en aggressiv chihuahua kan inte döda en människa, om man inte råkar sätta den i halsen förstås.</p><p>Regeringen skärpte 2007 lagstiftningen och gjorde hundägarens ansvar för sin hund större och förbättrade polisens möjligheter att ingripa. Det är bra, men inte tillräckligt. Inget parti, inte heller Folkpartiet, driver i dag frågan om ett förbud av kamphundar. Det måste först bli en ändring på det och sedan en snabb ändring av lagen. Agerar vi inte nu riskerar vi att något riktigt allvarligt händer. Varningssignalerna blinkar framför våra ögon. Det är dags att agera!</p><p>Mathias Sundin</p>

Debatt Förbjud kamphundar

2 mars 2009 00:00
<p><b>Tidelag betyder </b>sex med djur och det är lagligt i Sverige!</p><p>Sedan 1940-talet har det varit lagligt med tidelag i Sverige. Sverige och Norge är de enda länderna i Europa där det är lagligt! Djurvåldtäktsmännen kan enligt svensk lag bara straffas om man kan bevisa att djuren har lidit av detta, vilket är svårt eftersom djuren inte kan föra sin egen talan. Men det är självklart att djuren lider av detta både fysiskt och psykiskt. Det är ren djurplågeri!</p><p>Detta är helt sjukt, att äckliga idioter som inte kan hålla koll på sina känslor får våldta sina husdjur hur många gånger de vill och man kan inte ens anmäla dem till polisen!</p><p>Svenska Veterinärförbundet tycker att den nuvarande lagen inte är tillräcklig för att skydda djuren mot sexuella övergrepp. De vill se en bättre lag!</p><p>Vi borde ta ställning och lyssna på veterinärerna! Trots allt är det ju de som har bäst koll på djuren och hur de lider. Borde inte Sverige också börja röra sig mot ett våldtäktsfritt samhälle, som så många andra länder!</p><p>Våld ska inte accepteras på varken människor eller djur. Det är det enda rätta. Genom att förbjuda djurporr och tidelag skulle man göra det mycket svårare att sälja djurpornografiskt material.</p><p><b>Elli Viljanen</b></p>

Insändare Stoppa tidelag

2 mars 2009 00:00
<p><b>I torsdags </b>kväll var jag på väg hem från lasarettet i Motala, efter att ha hämtat nyopererad make. Klockan var nästan åtta och det var kolsvart ute. Vi passerar Skänningerondellen och kommer in på väg 206 mot Mantorp.</p><p>Efter något hundratals meter skymtar jag en bil som ligger upp och ner i diket. Att bara fortsätta är otänkbart. Någon kan ju vara kvar i bilen.</p><p>Jag vänder bilen, åker tillbaka, på med varningsblinkers, över vägen mot bilen.</p><p>Men se där, polisen har visst redan varit här. En ynka liten plastremsa hänger på bilens underrede. Den var helt omöjlig att se förrän man nästan är ända framme.</p><p>Det skulle behövas någon sorts reflekterande band eller skylt så man på längre avstånd kan se att den här bilen redan är undersökt. Det är ju faktiskt inte helt ofarligt att stanna på en smal landsväg i kvällsmörkret, och om det dessutom är helt i onödan.</p><p><b>Christel</b></p>

Polisen måste markera olycksbilar tydligare

Polisen måste markera olycksbilar tydligarePolisen måste markera olycksbilar tydligare
2 mars 2009 00:00
Ängelholm

Gunnar Persson tillbaka i Rögle

28 februari 2009 13:33
Ledarkrönika

Håll igen på skumpa och diamanter

Håll igen på skumpa och diamanterHåll igen på skumpa och diamanter
28 februari 2009 01:00
Krönika

Ernst Klein: Dödsstraff har blivit för dyrt

28 februari 2009 00:00
<p><b>Återigen ska </b>något bra privatiseras, nämligen Apoteken. De flesta människor i detta land har säkert fått nog av privata lösningar som hittills bara blivit dyrare och sämre. Man behöver bara nämna eldistributörer, färdtjänst, kommunikationer och privata vårdbostäder med flera.</p><p>Alliansen har redan visat med kraft att de sämst ställda i landet har fått det ännu sämre medan de rika fått det bättre. Alternativet är att Mona Sahlin tar över efter nästa val och med tanke på vad hon hittills sagt och gjort är alternativet pest eller kolera.</p><p><b>Göran</b></p>

Insändare Pest eller kolera för de sämst ställda?

27 februari 2009 19:15
<p>För att vara så berest är jag dåligt berest - i Östergötland. Som Åtvidaberg, en ort jag besökt många gånger, men där jag ändå egentligen bara sett Kopparvallen, golfbanan och gamla fina Sandelius. Kamratföreningen veteranerna i Åtvidaberg har den här dagen bjudit in mig för att tala och jag ser fram emot ett möte med historien jag vet så lite om. ÅFF-historien. Visst, 70-talet kan jag en del om, tack vare förre kollegan <b>Rooney Jerrevångs </b>alla historier om Ralf och grabbarna, men det känns ändå som ett stort tomt hål. </p><p>Tar en promenad från torget till Kopparvallen, passerar Röda ladan, tar en titt i antikvariatets skyltfönster, oj, Polisskolan 4 på VHS, vilket fynd. Fortsätter ned till klubblokalen och möts där av ett 40-tal äldre män. Känner mig liten. I idrottshistorien i alla fall. Ändå är det jag som ska tala.</p><p><b>Berndt Alfredsson </b>och <b>Göran Åberg</b>, föreningens ordförande och sekreterare, hälsar mig välkommen. Knalin, eller <b>Lars-Göran Andersson</b> för de oinvigda, varnar mig för vad som väntar. </p><p>- Du vet inte vad du gett dig in på Christer, säger han.</p><p>Det visar sig inte vara så farligt. Vi bollar ÅFF och Corren ett tag och jag får bland annat försvara min vilja att vara obunden, varför jag inte vill bli medlem i ÅFF. Det går bra utan att någon välter några möbler.</p><p>Utanför passerar nutiden och för mig mer bekanta ansikten i tränaren <b>Andreas Thomsson</b> och spelaren <b>Kristian Bergström</b>. Genast känner jag mig mer hemma och förklarar bland annat att 2009 blir mitt första riktiga ÅFF-år, ett år då jag ska följa laget närmare än någonsin. Farbröderna ser måttligt förtjusta ut, tycker säkert att det vore väl fan annars.</p><p /><p><b>Jag lämnar sällskapet</b>, som enligt ordförande Alfredsson är unikt i sitt slag, imponerad över deras engagemang, att de sitter här en februarieftermiddag och brinner så för ortens stolthet.</p><p>På bussen hem läser jag <b>Mats Samuelssons </b>och <b>Christer Engströms </b>fina bok "Gladfotboll - hundra år med Åtvidabergs FF" och det känns minst sagt märkligt att precis när när jag når 20-talet i boken och Facitkungen <b>Elof Ericssons </b>intåg, så svänger bussen av upp mot just Facitbyggnaden, dagens Partnertech. Får en kick, sveper igenom boken och fascineras enormt av hur Ericsson, och senare hans son Gunnar, skapade ett storlag av ÅFF. Jag avundas alla som var med på den tiden, som satt längs sidlinjen och kände vinddraget när <b>Franz Beckenbauer</b> sprang förbi. </p><p>Som Linköpingskille har jag alltid fått resa för att se högklassig fotboll, och lär så få göra ytterligare ett bra tag. Det sägs att det inte går att resa i tiden, även om TV3 för ett tiotal år sen fick <b>Anders Limpar</b> att tro annat. Den här dagen håller jag med Limpar, det går absolut - det är bara att resa till Åtvidaberg.</p>

En resa till Åtvid är en resa i tiden

En resa till Åtvid är en resa i tidenEn resa till Åtvid är en resa i tiden
27 februari 2009 08:52
<p><b>IMPORTEN AV </b>amerikanska veteranbilar redovisade all-time-high 2007. Accelererationen fortsatte 2008. Från januari t o m september köptes 2 656 amerikanska veteranbilar av svenska privatpersoner. Det är fler bilar än som togs in under hela rekordåret 2007 (2 528). </p><p><b>UNDER HÖSTEN</b> bromsade importen in. Jag snackar med <b>Kenny Åkerberg</b>, Las Vegas Cars i Hjo, för att ta temperaturen på privatimporten. Kenny har järnkoll. Köpte sin första amerikanare 1968. Började importera 1983. Då hette företaget Hjo Autolack.</p><p>Kenny Åkerberg bekräftar att importen mattats. Orsakerna är flera:</p><p><b>+ Dollarpriset</b>, från under sex spänn i mars 2008 till drygt 8,80 kronor i dag</p><p><b>+ Amerikanarna</b> har höjt priset, den bil som tidigare gick loss på 9 000 dollar kostar i dag 12 000 dollar.</p><p><b>+ Allmän osäkerhet </b>om ekonomin p g a finanskris och lågkonjunktur.</p><p>Lagren är fulla hos Las Vegas Cars. "Vi ligger lågt med importen just nu." </p><p>- Den stora skillnaden i dag mot tidigare är att flera hör sig och vill sälja sin amerikanare.</p><p>Att det vänder är Kenny övertygad om. </p><p><b>NOSTALGIKVÄLLARNA </b>i Vadstena ligger bara tre månader bort. <b>Anders Blom</b> i Skänninge finputsar Tant Grön, den ärtigt pigga Chevatanten från 1954. Vi skrev om den våren 2008. En av dom som föll pladask för det charmiga fruntimret är landshövding <b>Björn Eriksson </b>- som rattar Tant Grön när <b>Hasse Bengtsson</b> och <b>The</b><b>Hub Caps</b> vevar i gång första upplagan av nostalgikvällarna 2009.</p><p><b>VÄRT ATT MINNAS</b> från 1959 (1): Ford lanserar Galaxiemodellen. Som Fairlane, fast flådigare.</p><p><b>VÄRT ATT MINNAS </b>från 1959 (2): Dodge öppna modeller i Custom Royal respektive Coronetserien. Komfort i lyxklass. Som allt i bilväg från USA det året.</p><p><b>MITT FORDON 1959:</b> Cykel. Limpa till sadel. Brett, snuddd på <b>Marlon Brando</b>-styre. Jag var Kung i kvarteret.</p>

Dollarprisetoch importenav veteranbilar

27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad tjej" med rubriken "Behandla städpersonalen bättre", 26/2.</p><p><b>Jag blev </b>så ledsen när jag läste din insändare. Förstår inte folk vilket viktigt arbete du utför. Tänk om ingen städade! Hur skulle det då se ut på arbetsplatsen? Vad mycket damm överallt och smuts på golvet. Hur skulle det se ut på toaletterna? Folk städar väl hemma och vet vilket slit det är.</p><p>Nej, hur kan de nonchalera dig? På den tiden jag arbetade för snart 15 år sedan var vi tacksamma mot vår lokalvårdare, pratade med henne och var kompis. Vi var arbetskamrater helt enkelt. Varför är det inte så nu? Det vet inte jag, men hela arbetsmarknaden verkar ha blivit så stressig.</p><p>Till dem som känner igen sig i din insändare, vill jag bara säga. Börja nu med att ta väl hand om och behandla alla arbetskamrater på ett bra sätt även dem som städar. Ett vänligt ord och ett leende kan höja hela dagen.</p><p><b>Vivi-Anne Nordh</b></p><p />

Insändare Städpersonalen gör ett viktigt arbete

Städpersonalen gör ett viktigt arbeteStädpersonalen gör ett viktigt arbete
27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad städtjej", 26/2.</p><p>Jag tycker nog att det är du som nedvärderar dig själv!</p><p>Du skriver att "jag är ju 20 år och gör detta bara för att komma på vad jag ska göra av livet..." och "Jag skulle mycket hellre göra något annat."</p><p>Städjobbet verkar ju vara en sista utväg till inkomst för dig, så det är nog det du mår sämst av, inte andra människors syn på dig själv, utan din egen! Du har aldrig tänkt på att på ett företag har olika människor olika uppgifter?</p><p>Din uppgift är att städa, en nog så uppburen syssla, resultatet är ofta synligt!</p><p>Andra har till uppgift att sitta bakom ett skrivbord och sköta kundkontakter, fakturor, pappersarbete i största allmänhet och kanske inte kan ägna sig åt nåt annat just för den stunden som städningen ska skötas.</p><p>Den dag du kan inse att ditt jobb ändå är meningsfullt och att du med stolthet kan gå till ditt jobb är mycket redan vunnet!<b /></p><p><b>Bakom skrivbordet</b></p><p />

Insändare Var stolt över städjobbet

Var stolt över städjobbetVar stolt över städjobbet
27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad städtjej", 26/2.</p><p><b>Jag tycker nog</b> att det är du som nedvärderar dig själv!</p><p>Du skriver att "jag är ju 20 år och gör detta bara för att komma på vad jag ska göra av livet..." och "Jag skulle mycket hellre göra något annat."</p><p>Städjobbet verkar ju vara en sista utväg till inkomst för dig, så det är nog det du mår sämst av, inte andra människors syn på dig själv, utan din egen!</p><p>Du har aldrig tänkt på att på ett företag har olika människor olika uppgifter?</p><p>Din uppgift är att städa, en nog så uppburen syssla, resultatet är ofta synligt!</p><p>Andra har till uppgift att sitta bakom ett skrivbord och sköta kundkontakter, fakturor, pappersarbete i största allmänhet och kanske inte kan ägna sig åt nåt annat just för den stunden som städningen ska skötas.</p><p>Den dag du kan inse att ditt jobb ändå är meningsfullt och att du med stolthet kan gå till ditt jobb är mycket redan vunnet!</p><p><b>Bakom skrivbordet</b></p>

Insändare Var stolt över städjobbet

26 februari 2009 18:30
ISHOCKEY/ÄNGELHOLM

"Jag är redo för slutspelet"

"Jag är redo för slutspelet""Jag är redo för slutspelet"
26 februari 2009 00:00
<p><b>Jag är </b>en tjej på 20 år, jobbar som städare på ett företag i Linköping. På en skala som talade om människans värde mellan 1-10, skulle jag hamna på 1.</p><p>Städar främst kontor och brukar alltid säga hej när jag kommer in i rummet. Personen som sitter där säger väldigt sällan hej tillbaka, de ignorerar en oftast totalt. Jag städar runt deras fötter så gott jag kan, en del går ut medan jag städar och en del låtsas som om de inte märker mig när jag kommer med moppen under deras bord.</p><p>Jag städar inte för att det är något jag tänker satsa på i mitt liv, jag är ju 20 år och gör bara detta för att komma på vad jag ska göra av livet och även för att ha råd med körkortet som jag håller på att ta.</p><p>Man borde inte se ner på oss som städar, vi, eller i allafall jag, försöker vara trevlig i alla lägen. Men man ska ju vara glad att man har jobb i lågkonjunktur. Tycker bara man kunde bli bemött lite bättre.</p><p>Man ska väl inte behöva vara knappt 20 år och gå ledsen från jobbet varje dag? För att man behandlas som skit. Inte av alla, men majoriteten av dem man städar hos ser en som någon slags robot utan känslor, som automatiskt går upp kl 5 varje morgon för att städa hos dem.</p><p>Denna robot åker sedan hem och är avstängd till nästa dag klockan 5 då hon går upp för att städa igen. Hon har inga känslor. Det är så man uppfattas i all fall. Men det har hänt både en och två gånger att jag åker hem med en klump i magen. Jag har känslor.</p><p>Jag skulle mycket hellre göra något annat. Men tog studenten precis när lågkonjunktur och finanskris började, så jag hade inte så mycket till val. Jag måste ju ha jobb. Kan ju inte gå hemma och dra. Allt jag ber er om är att behandla oss lite bättre och förstå att vi också är människor. Även om det verkar vara svårt för många att förstå det.</p><p><b>20-årig </b><b>nedvärderad städtjej</b></p>

Insändare Behandla städpersonalen bättre

Behandla städpersonalen bättreBehandla städpersonalen bättre
26 februari 2009 00:00
ISHOCKEY/ÄNGELHOLM

"Jag är redo för slutspelet"

"Jag är redo för slutspelet""Jag är redo för slutspelet"
26 februari 2009 00:00
Ängelholm

Kvalserien nästa för Rögle

26 februari 2009 00:00
<p>Angående insändarna om fordons- och dieselskatten, 23/2 och 25/2.</p><p><b>Dieselskatten är ett</b> sätt för staten att komma tillrätta med (svart tankning) se bara hur det tankas via gårdens eller entreprenadens dieseltankar. Tidigare betalade man bilskatt efter fordonsvikt!</p><p>Nej, tillsätt "färg" på all diesel som levereras till icke kontrollerbara tankställen.</p><p>Svensk bilprovning kollar enkelt upp detta, då kan vi slopa denna höga och orättvisa bestraffning, som nu slår blint på stor som liten.</p><p>Lägg skatten på bränslet, då betalar alla lika, som sliter på våra redan slitna vägar!</p><p><b>Martin</b></p>

Insändare Lägg skatten på bilbränslet

25 februari 2009 01:00
<p>En födelsedagspresent till bolaget som fyller 100 år. Så beskriver Vattenfalls vd Lars G Josefsson den största svenska företagsaffären i historien: Vattenfalls köp av Nuon, ledande energibolag i Holland. </p><p>Nuon har 2,7 miljoner kunder i hemlandet, Belgien och Tyskland. Det som främst lockar med bolaget sägs vara dess framsteg inom havsbaserad vindkraft. Men över 90 procent av elproduktionen hämtas från kolkraft och gas. Något som fått kritiker, med Miljöpartiet i spetsen, att opponera sig mot affären. Statligt ägda Vattenfall bör inte köpa på sig mer fossila energikällor utan investera sitt överskott i förnybar energi, menar man - en åsikt som näringsminister Maud Olofsson delade innan hon hamnade i regeringen. </p><p>Den kritiken håller dock inte. Vattenfall har långtgående klimatmål för sin verksamhet - bolagets energiförsörjning ska till exempel vara helt ren från koldioxid år 2050 - och får i och med köpet av Nuon och liknande affärer större möjlighet att påverka Europas elproduktion. Miljöfrågor är och förblir internationella. Kolkraften försvinner inte bara för att Sverige och Vattenfall skulle ignorera den. </p><p>Näringsministern ger affären sitt godkännande. Hon understryker Vattenfalls ambitioner att sänka Nuons koldioxidutsläpp genom att konvertera till biobränsle och investera i förnybar energi. Och ur miljösynpunkt är köpet troligtvis lyckat. Det är alltså inte Nuon som är kruxet med jätteaffären. Problemet ligger hos Vattenfall. </p><p>Staten bör inte äga bolag. Det är en uppfattning som även gäller Vattenfall och som inte förändras bara för att bolaget går bra och inbringar pengar till statskassan - till skillnad från Saab som skulle vara en ren förlustaffär för staten att köpa. </p><p>Sett ur ett konsumentperspektiv är Vattenfalls expansion ytterligare ett problem. På den svenska marknaden regerar tre elleverantörer: Vattenfall, Eon och Fortum. Ägarförhållandena skiljer sig bolagen emellan, men för konkurrenssituationen gör det varken till eller från. Eftersom nybyggen inom både kärnkraft och vattenkraft är förbjudet i Sverige är det omöjligt för mindre företag att slå sig in i dessa branscher. Enda sättet är genom förnybara energikällor som vindkraft. Men även på detta område dominerar de tre storbolagen.</p><p>Det finns knappast anledning att hoppas på pressade elpriser när Vattenfall nu stärker sin ställning ute i Europa (bolaget är redan en stark aktör på de danska, tyska och polska marknaderna). Staten skulle visserligen kunna sätta ett vinsttak och se till att en del går tillbaka till konsumenterna. Men det är långt ifrån det optimala scenariot. </p><p>Det vore i stället att fler mindre, privata aktörer fick konkurrera på en fri, konsumentstyrd elmarknad. Då skulle leverantörerna få tävla om kunderna genom låga priser och förnyelsebara energisatsningar. Det energioligopol som bildats i Sverige och sväller ut över Europas gränser gör tyvärr inte att det går i den riktningen.</p><p>Citat: <b>"Uppfattningen att staten inte bör äga bolag förändras inte för att Vattenfall går bra."</b></p>

Ledare Vattenfall stärker sin position i eloligopolet

Vattenfall stärker sin position i eloligopoletVattenfall stärker sin position i eloligopolet
25 februari 2009 00:00
<p><b>Kisa samhälle </b>förslummas av att genomfartstrafiken ökar och ökar år från år och trivsels faktorn sjunker i och med detta. Då försämras också möjligheterna för utveckling av handel, affärsliv, turism och industri.</p><p>Industrietableringen efterlyser rimliga kommunikationer och logistik. Kindasågens chef har påtalat vikten av att kunna planera för en framtida utveckling där riksvägen spelar en stor roll.</p><p>Ur en industri som Kindasågen kan avknoppning till nya företag ske. Nya företag och industrier har i alla städer och samhällen bildats runt förbifarter där det finns en utvecklingspotential. En sanning som upprepar sig överallt.</p><p>Får Kisa en ny pulsåder öster ut innebär detta utvecklingsmöjligheter. Är Kisa inte längre av intresse för att det saknas kommunikations möjligheter för tung trafik. Ska utvecklingen i Kisa stanna på grund av utebliven förbifart?</p><p>Det är snart 50 år sedan 34:ans byggstart och vi har hört samma argument ??Det blir kanske inom en tioårsperiod".</p><p>Nu har 34:an dessutom slagits samman med riksväg 23 mellan Helsingborg och Motala. Tung trafik från Europa, Skåne och Småland väljer 23:an före E:4:an, detta belastar genomfarten i Kisa väldigt hårt vilket är ohållbart i längden.</p><p>Nu har regeringen lovat skjuta till extra miljarder till ny och förbättrad infrastruktur. Dessa investeringar får kommunerna slåss om för att erövra.</p><p>Nu ser lågkonjunktur, varsel och arbetslöshet ut som den rätta tiden att snabbt komma igång med krävande väginvesteringar som kan bli en lycka för orter som Kisa.</p><p><b>Miljövän RA</b></p>

Insändare Kisa samhälle tar stryk av genomfarten

Kisa samhälle tar stryk av genomfartenKisa samhälle tar stryk av genomfarten
Sida 407 av 500
Sida 407 av 500