Sökresultat

4 mars 2009 16:05
<p>Ibland är det en fördel att vara liten. Den nystartade medborgarpanelen i Kinda kommun skulle riskera att bli ett slag i luften i en kommun av Linköpings storlek, men Kinda är inte större än att de frivilliga deltagarnas synpunkter faktiskt kan göra skillnad.</p><p>Dessutom representerar de nuvarande 37 personerna i panelen ungefär en tredjedels procent av Kindas invånare. Skulle panelen växa till 100 deltagare är siffran en procent, och med 1 000 deltagare snackar vi 10 procent av Kindas befolkning.</p><p>Men en sak är trist. Kvinnorna utgör bara en tredjedel av medborgarpanelen, trots att de är nästan hälften (49,6 procent) av Kindas befolkning. Höj era röster, Kindakvinnor! Låt inte medborgarpanelen bli en herrklubb.</p>

Ledare Liten och naggande god

4 mars 2009 00:00
<p><b>Det är </b>en parallell mellan sopförbränning på Gärstad och Saab. Företagen har legat där långt före nybyggnationen.</p><p>Alla i kommunledningen har varit väl medvetna att utbyggnad ska ske.</p><p>Byggnadslov har getts utan att någon har upplyst om att det i framtiden blir en utökning.</p><p>Länsstyrelsens expert på avfallsförbränning Ola Lindén är tydligen helt utan kännedom om att Gärstadverken har ansökt om att få ansöka om utökad förbränning, eftersom han tar helt avstånd från detta nu, men inte har reagerat förut. Det kanske inte har varit några reportrar inblandade förut?</p><p>Varför inte ta avstånd, säga nej, starta diskussionen innan det är beslutat.</p><p>Varför inte säga nej till bebyggelse när alla inom kommunen vet att Gärstadverken inte går att flytta, eller vill alla Linköpingbor betala ännu mer för fjärrvärmen?</p><p>Gärstadverket ligger väldigt långt framme i avgasrening, så ni som har flyttat nära kan vara lugna, det är farligare att åka in till Linköping en vardag än att andas i Tallboda.</p><p><b>Sture Gustafsson</b></p>

Insändare Sopförbränning på Gärstad fanns före bebyggelsen

4 mars 2009 00:00
Göteborg

Stoppdagar hos Volvo Lastvagnar

4 mars 2009 00:00
<p>Angående bilkörning på Hövern.</p><p><b>Du som ondgjorde</b> dig över de som körde bil på Hövern, har du funderat på att det kan vara ett av deras fritidsintressen.</p><p>Är ditt fritidsintresse viktigare än deras? Kan det till och med vara så att de blev störda av din närvaro på isen.</p><p>Halkkörning på naturis är roligt och framför allt nyttig träning för oss bilförare.</p><p>Det måste gå att samsas om våra "lekplatser" och inte missunna andra deras fritidsupplevelser.</p><p><b>U Wahlberg</b></p>

Insändare Samsas om "lekplatserna"

Samsas om "lekplatserna"Samsas om "lekplatserna"
3 mars 2009 01:00
Krönika

Dilsa Demirbar-Sten: Uppmärksamma lidandet i Afrika

2 mars 2009 00:00
<p><b>I torsdags </b>kväll var jag på väg hem från lasarettet i Motala, efter att ha hämtat nyopererad make. Klockan var nästan åtta och det var kolsvart ute. Vi passerar Skänningerondellen och kommer in på väg 206 mot Mantorp.</p><p>Efter något hundratals meter skymtar jag en bil som ligger upp och ner i diket. Att bara fortsätta är otänkbart. Någon kan ju vara kvar i bilen.</p><p>Jag vänder bilen, åker tillbaka, på med varningsblinkers, över vägen mot bilen.</p><p>Men se där, polisen har visst redan varit här. En ynka liten plastremsa hänger på bilens underrede. Den var helt omöjlig att se förrän man nästan är ända framme.</p><p>Det skulle behövas någon sorts reflekterande band eller skylt så man på längre avstånd kan se att den här bilen redan är undersökt. Det är ju faktiskt inte helt ofarligt att stanna på en smal landsväg i kvällsmörkret, och om det dessutom är helt i onödan.</p><p><b>Christel</b></p>

Polisen måste markera olycksbilar tydligare

Polisen måste markera olycksbilar tydligarePolisen måste markera olycksbilar tydligare
2 mars 2009 00:00
<p><b>Snälla, kan </b>man inte flytta familjeparkeringarna utanför Ikano längre bort från ingången. Det kanske kan få lata människor att låta dem vara till förmån för oss som har småbarn.</p><p>Förstår ni inte varför de är bra för oss, det har vi sett argument på så många gånger här i Corren.</p><p>Orkar ni inte gå 100 m extra? Men sen kan ni gå inne på varuhuset i tre timmar utan problem.</p><p>Folk tar parkeringarna framför barnfamiljerna, utan att skämmas. Jag frågade en kvinna om hon inte hade sett skylten. Jag fick till svar att jag skulle tagga ner och inte lägga mig i.</p><p>Jag hoppas verkligen att man är mer respektfull mot handikapplats-erna som finns.</p><p><b>Anna</b></p>

Insändare Flytta familjeparkeringarna från ingången

2 mars 2009 00:00
<p>Med anledning av debatten kring tomträtterna i Linköping.</p><p><b>Tomträttssystemet </b>måste reformeras. Sedan tomträttsinstitutet instiftades 1907 har regelverket endast förändrats vid två tillfällen under 100 år.</p><p>Vi arbetade under hösten fram en motion (2008/09:C302) till riksdagen med en uppmaning att förändra tomträttssystemet så att priset för tomträttsavgälden ska kunna omräknas årligen istället för som nu, vart tionde år eller ännu mer sällan. I förlängningen vill vi även se en reformering av hela tomträttslagstiftningen. Ett sådant arbete tar tid och vi vill möjliggöra en kortsiktig förbättring i avvaktan på en sådan reform.</p><p>Att tomträttshavare får en kraftig uppräkning av tomträttsavgälden från en tioårsperiod till en annan kan slå mycket hårt. Det kan handla om en årlig kostnadsökning på 5 000 -15 000 kronor per år och ibland ännu mer.</p><p>Det är dock inte säkert att uppräkningen i sig är oskälig med tanke på den ekonomiska utvecklingen och inflationen under de minst tio år som förlöpt sedan föregående uppräkning.</p><p>Men uppräkningen slår igenom direkt när en tioårsperiod löpt ut och en ny påbörjas. En årlig justering skulle inte slå lika snabbt och hårt och vara mer förutsägbar.</p><p>Dagens system är illa fungerande och skapar oro och irritation hos villaägarna. Inte minst i de fall en ny avgäldsperiod närmar sig och en ägare kanske står i valet och kvalet att sälja sin villa.</p><p>Vilken total boendekostnad ska den potentiella köparen kalkylera med?</p><p>Vi vill att dagens tomträttslagstiftning ska ses över så att berörda parter kan få tydligare regler och större förutsägbarhet. Det tror vi är välkommet för såväl tomträttshavaren som för fastighetsägaren.</p><p><b>Finn Bengtsson (M) riksdagsledamot </b><b>från Östergötland</b><b /></p><p><b>Stefan Erikson (M) </b><b>ersättare i kommunstyrelsen i Linköping</b></p>

Insändare Tomträttslagstiftningen måste förenklas

2 mars 2009 00:00
<p><b>Åtvidabergs skolor </b>driver inte skolan för elevens skull. Man prioriterar personalen mera, man anser att det inte är så viktigt att ha behörig personal.</p><p>Tre års högskoleutbildning väger inte lika tungt som kompisskap med ungdomarna.</p><p>Kunskapen kan man lära sig lite pö om pö enligt förvaltningen.</p><p>Jag tycker synd om eleverna, de måste ju vara de som kommer att bli drabbade. Det borde ju finnas någon tanke varför ett jobb kräver tre års högskoleutbildning.</p><p>Skärpning, Åtvidabergs kommun. Jag trodde vi skulle satsa på ungdomarna och att vi ville kunna visa upp en bra och kompetent skola med bra och kompetent personal.</p><p>Men tyvärr hade jag tydligen fel.</p><p><b>Lennart Pettersson</b></p>

Insändare Åtvidaberg måste satsa på kompetens

28 februari 2009 13:33
Ledarkrönika

Håll igen på skumpa och diamanter

Håll igen på skumpa och diamanterHåll igen på skumpa och diamanter
28 februari 2009 01:00
Krönika

Ernst Klein: Dödsstraff har blivit för dyrt

28 februari 2009 00:00
<p><b>Frågan om </b>gränsöverskrid-ande värden inne i Linköping tas upp tid efter annan. Var kan man tillåta bebyggelse med upp till 90 decibel, när och var får man lov att överskrida 70 decibel? Frågan tycks tydligen vara svårlöst.</p><p>Längs Stångåns västra strand mellan Drottningbron och Stångebro kunde man bygga ett helt kvarter utan några som helst problem. På den östra sidan tycks det emellertid vara tvärstopp. 70 decibel råder på den sidan, men 25-30 meter längre västerut går det bra att bygga.</p><p>Nu aktualiseras åter frågan, då det finns planer att bebygga p-platsen vid Landstingshuset utefter S:t Larsgatan. Kan det verkligen vara en stor fråga? Det tilltänkta området ligger klart väster om Stångån och borde väl i så fall inte innefattas av några regler om 90 decibel.</p><p>Med det resonemanget borde man naturligtvis inte ens tänka tanken på att bygga nytt på Folkungavallen. Men där tycks det vara okej att bygga. Varför, undrar en äldre medborgare? Inflygningsstråket mot Saabfältet ligger trots allt en bra bit norrut i förhållande till det tilltänkta byggområdet.</p><p><b>Fritz Widqvist, </b><b>Linköping</b></p>

Insändare 90 eller 70 decibel inne i stan?

28 februari 2009 00:00
Göteborg

Säker seger för Frölunda

28 februari 2009 00:00
Göteborg

Osålda bilar fyller svenska hamnar

27 februari 2009 19:15
<p>För att vara så berest är jag dåligt berest - i Östergötland. Som Åtvidaberg, en ort jag besökt många gånger, men där jag ändå egentligen bara sett Kopparvallen, golfbanan och gamla fina Sandelius. Kamratföreningen veteranerna i Åtvidaberg har den här dagen bjudit in mig för att tala och jag ser fram emot ett möte med historien jag vet så lite om. ÅFF-historien. Visst, 70-talet kan jag en del om, tack vare förre kollegan <b>Rooney Jerrevångs </b>alla historier om Ralf och grabbarna, men det känns ändå som ett stort tomt hål. </p><p>Tar en promenad från torget till Kopparvallen, passerar Röda ladan, tar en titt i antikvariatets skyltfönster, oj, Polisskolan 4 på VHS, vilket fynd. Fortsätter ned till klubblokalen och möts där av ett 40-tal äldre män. Känner mig liten. I idrottshistorien i alla fall. Ändå är det jag som ska tala.</p><p><b>Berndt Alfredsson </b>och <b>Göran Åberg</b>, föreningens ordförande och sekreterare, hälsar mig välkommen. Knalin, eller <b>Lars-Göran Andersson</b> för de oinvigda, varnar mig för vad som väntar. </p><p>- Du vet inte vad du gett dig in på Christer, säger han.</p><p>Det visar sig inte vara så farligt. Vi bollar ÅFF och Corren ett tag och jag får bland annat försvara min vilja att vara obunden, varför jag inte vill bli medlem i ÅFF. Det går bra utan att någon välter några möbler.</p><p>Utanför passerar nutiden och för mig mer bekanta ansikten i tränaren <b>Andreas Thomsson</b> och spelaren <b>Kristian Bergström</b>. Genast känner jag mig mer hemma och förklarar bland annat att 2009 blir mitt första riktiga ÅFF-år, ett år då jag ska följa laget närmare än någonsin. Farbröderna ser måttligt förtjusta ut, tycker säkert att det vore väl fan annars.</p><p /><p><b>Jag lämnar sällskapet</b>, som enligt ordförande Alfredsson är unikt i sitt slag, imponerad över deras engagemang, att de sitter här en februarieftermiddag och brinner så för ortens stolthet.</p><p>På bussen hem läser jag <b>Mats Samuelssons </b>och <b>Christer Engströms </b>fina bok "Gladfotboll - hundra år med Åtvidabergs FF" och det känns minst sagt märkligt att precis när när jag når 20-talet i boken och Facitkungen <b>Elof Ericssons </b>intåg, så svänger bussen av upp mot just Facitbyggnaden, dagens Partnertech. Får en kick, sveper igenom boken och fascineras enormt av hur Ericsson, och senare hans son Gunnar, skapade ett storlag av ÅFF. Jag avundas alla som var med på den tiden, som satt längs sidlinjen och kände vinddraget när <b>Franz Beckenbauer</b> sprang förbi. </p><p>Som Linköpingskille har jag alltid fått resa för att se högklassig fotboll, och lär så få göra ytterligare ett bra tag. Det sägs att det inte går att resa i tiden, även om TV3 för ett tiotal år sen fick <b>Anders Limpar</b> att tro annat. Den här dagen håller jag med Limpar, det går absolut - det är bara att resa till Åtvidaberg.</p>

En resa till Åtvid är en resa i tiden

En resa till Åtvid är en resa i tidenEn resa till Åtvid är en resa i tiden
27 februari 2009 08:52
<p><b>IMPORTEN AV </b>amerikanska veteranbilar redovisade all-time-high 2007. Accelererationen fortsatte 2008. Från januari t o m september köptes 2 656 amerikanska veteranbilar av svenska privatpersoner. Det är fler bilar än som togs in under hela rekordåret 2007 (2 528). </p><p><b>UNDER HÖSTEN</b> bromsade importen in. Jag snackar med <b>Kenny Åkerberg</b>, Las Vegas Cars i Hjo, för att ta temperaturen på privatimporten. Kenny har järnkoll. Köpte sin första amerikanare 1968. Började importera 1983. Då hette företaget Hjo Autolack.</p><p>Kenny Åkerberg bekräftar att importen mattats. Orsakerna är flera:</p><p><b>+ Dollarpriset</b>, från under sex spänn i mars 2008 till drygt 8,80 kronor i dag</p><p><b>+ Amerikanarna</b> har höjt priset, den bil som tidigare gick loss på 9 000 dollar kostar i dag 12 000 dollar.</p><p><b>+ Allmän osäkerhet </b>om ekonomin p g a finanskris och lågkonjunktur.</p><p>Lagren är fulla hos Las Vegas Cars. "Vi ligger lågt med importen just nu." </p><p>- Den stora skillnaden i dag mot tidigare är att flera hör sig och vill sälja sin amerikanare.</p><p>Att det vänder är Kenny övertygad om. </p><p><b>NOSTALGIKVÄLLARNA </b>i Vadstena ligger bara tre månader bort. <b>Anders Blom</b> i Skänninge finputsar Tant Grön, den ärtigt pigga Chevatanten från 1954. Vi skrev om den våren 2008. En av dom som föll pladask för det charmiga fruntimret är landshövding <b>Björn Eriksson </b>- som rattar Tant Grön när <b>Hasse Bengtsson</b> och <b>The</b><b>Hub Caps</b> vevar i gång första upplagan av nostalgikvällarna 2009.</p><p><b>VÄRT ATT MINNAS</b> från 1959 (1): Ford lanserar Galaxiemodellen. Som Fairlane, fast flådigare.</p><p><b>VÄRT ATT MINNAS </b>från 1959 (2): Dodge öppna modeller i Custom Royal respektive Coronetserien. Komfort i lyxklass. Som allt i bilväg från USA det året.</p><p><b>MITT FORDON 1959:</b> Cykel. Limpa till sadel. Brett, snuddd på <b>Marlon Brando</b>-styre. Jag var Kung i kvarteret.</p>

Dollarprisetoch importenav veteranbilar

27 februari 2009 00:00
<p><b>Vi brukar </b>väl då och då träffa på den harmlöse "fikabordsproletären", i våra fikarum eller vid köksbordet och som vi måste stå ut med dagligen år efter år och vars liv cirkulerar mellan 1 maj, Mona Sahlin, sossepartiet och Aftonbladet.</p><p>Livet för denne är enkelt - alla politiska diskussioner avslutas med att det är "borgarnas" fel, man handlar på Coop, och Fonus sköter slutstädningen. Mer komplicerat behöver livet inte vara.</p><p><b>Birger Johansson</b></p>

Insändare Okomplicerad "fikabordsproletär"

27 februari 2009 00:00
Stcokholm/Trollhättan

Opel går samma väg som Saab

27 februari 2009 00:00
<p><b>Ännu en </b>brand i Tannefors. Jag funderar på att flytta. Det verkar vara farligt att bo där. Jag trivs i området, men tvivlar på att polisen kan lösa detta. Hoppas att kommunens säkerhetsavdelning agerar också</p><p><b>Tanneforsbo=rädsla</b></p>

Insändare Rädsla i Tannefors

27 februari 2009 00:00
<p>Svar till "20-årig nedvärderad städtjej", 26/2.</p><p>Jag tycker nog att det är du som nedvärderar dig själv!</p><p>Du skriver att "jag är ju 20 år och gör detta bara för att komma på vad jag ska göra av livet..." och "Jag skulle mycket hellre göra något annat."</p><p>Städjobbet verkar ju vara en sista utväg till inkomst för dig, så det är nog det du mår sämst av, inte andra människors syn på dig själv, utan din egen! Du har aldrig tänkt på att på ett företag har olika människor olika uppgifter?</p><p>Din uppgift är att städa, en nog så uppburen syssla, resultatet är ofta synligt!</p><p>Andra har till uppgift att sitta bakom ett skrivbord och sköta kundkontakter, fakturor, pappersarbete i största allmänhet och kanske inte kan ägna sig åt nåt annat just för den stunden som städningen ska skötas.</p><p>Den dag du kan inse att ditt jobb ändå är meningsfullt och att du med stolthet kan gå till ditt jobb är mycket redan vunnet!<b /></p><p><b>Bakom skrivbordet</b></p><p />

Insändare Var stolt över städjobbet

Var stolt över städjobbetVar stolt över städjobbet
Sida 447 av 500
Sida 447 av 500