Sökresultat

13 december 2008 01:00
<p><b>NĂ€sta Ă„r kan ytterligare</b> 3 000 personer bli arbetslösa i Östergötland. Enligt Arbetsförmedlingens prognos kommer arbetslösheten dĂ„ att ligga pĂ„ 8,4 procent. </p><p>Det betyder minskade skatteintĂ€kter för lĂ€nets kommuner, som redan har det tufft i mĂ„nga fall. </p><p>För de individer som blir av med jobbet mitt i en lĂ„gkonjunktur kan situationen kĂ€nnas hopplös. </p><p>LĂ€get Ă€r bekymmersamt. </p><p>Men det Ă€r inte nattsvart. Det Ă€r viktigt att pĂ„peka nĂ€r tonfallet i medierna blir alltmer uppskruvat och socialdemokraterna gör vad de kan för att mĂ„la bilden i sĂ„ mörka fĂ€rger som möjligt. </p><p>Att sysselsĂ€ttningen berĂ€knas minska med 3 000 jobb 2009 bör stĂ€llas mot att den ökat med 7 000 jobb de senaste Ă„ren. Östergötland hör inte till de regioner som drabbas hĂ„rdast av varsel och lĂ€net gĂ„r in i lĂ„gkonjunkturen frĂ„n ett starkt lĂ€ge. </p><p>Det saknas inte heller handlingskraft. Det krispaket som Östsam och landshövding Björn Eriksson, lĂ€nets varselsamordnare, har tagit fram innehĂ„ller mĂ„nga goda förslag. Det flesta av dem Ă€r fullt genomförbara inom ramarna för den regeringspolitik som redan ligger. </p><p>Det handlar om fler utbildningsplatser till Linköpings universitet, förstĂ€rkt kompetenshöjning till arbetslösa i framför allt Motala, satsningar pĂ„ Norrköpings hamn. Med mera. </p><p><b>TonlĂ€get hos</b><b> de</b> kommunalpolitiker som Corren har talat med Ă€r allt annat Ă€n uppgivet. De vill förstĂ€rka investeringarna i stĂ€llet för att bromsa. UtmĂ€rkt. </p><p>Det finns en typ av kommunala projekt som bör skjutas upp. Att satsa pĂ„ omrĂ„den som styrs av kommersiella drivkrafter; företagsparker, köpcentra eller storstilade bostadsrĂ€tter - det kan gĂ€rna vĂ€nta. </p><p>PĂ„ andra omrĂ„den Ă€r det guld vĂ€rt att kommunerna gasar just nu. I en lĂ„gkonjunktur rĂ€cker medborgarnas skattepengar lĂ€ngre. Flera kommuner i lĂ€net siktar pĂ„ att bygga fler hyresrĂ€tter, Ă€ldreboenden, idrottsplatser och cykelbanor. </p><p>Det handlar om att tidigarelĂ€gga saker som Ă€ndĂ„ skulle göras. Kommunerna spar pengar, samtidigt som de stimulerar den krisdrabbade byggbranschen. </p><p><b>Samtidigt har kommunerna</b> ett behov av att dra ner pĂ„ driftskostnaderna. Det beror pĂ„ lĂ„gkonjunkturen - men ocksĂ„ pĂ„ att regeringen har fryst statsbidragen till kommunerna pĂ„ 2006 Ă„rs nivĂ„. Det fungerade under högkonjunkturen, dĂ„ kommunernas inkomster vĂ€xte. </p><p>Men nu Ă€r det snart tid att skriva upp statsbidragen, sĂ„ att de följer med kostnadsutvecklingen. Det Ă€r nĂ„got regeringen bör beakta i vĂ„rbudgeten 2009. </p><p>Annars riskerar kommunalpolitikerna att hamna i ett lĂ€ge dĂ„ man mĂ„ste förklara för vĂ€ljarna hur man kan ha rĂ„d att satsa pĂ„ stora byggprojekt, samtidigt som man sĂ€ger upp personal inom Ă€ldrevĂ„rden. Det blir tufft för borgerliga kommunalrĂ„d - medan s-mĂ€rkta sĂ„dana enkelt kan ta poĂ€ng genom att skylla pĂ„ regeringen. </p><p>MĂ„nga anser att konjunkturen kommer att vĂ€nda upp igen redan 2010 och att 2011 blir ett Ă„r med god tillvĂ€xt. Med tidigarelagda investeringar frĂ„n bĂ„de kommunerna och staten har Östergötland goda förutsĂ€ttningar att klara sig hyfsat fram till dess. </p>

Ledare Östergötland kan satsa sig ur krisen

Östergötland kan satsa sig ur krisenÖstergötland kan satsa sig ur krisen
13 december 2008 00:00
<p>Svar till "Öga för öga - Tand för tand" av "Big Knick 205", 10/12.</p><p><b>Jag har full </b>förstĂ„else för din ilska över mĂ€nniskor som gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng bryter mot lagen i trafiken, allt frĂ„n hastighetsövertrĂ€delser till att köra mot rött.</p><p>Dock mĂ„ste du förstĂ„ att ta lagen i egna hĂ€nder och blĂ€nda förare som du anser bryta mot lagen Ă€r inget klokt beslut, dĂ„ detta leder till tillfĂ€llig blindflĂ€ck pĂ„ ögat som i sin tur skulle sĂ€tta ditt "offer" i ett vĂ€ldigt farligt lĂ€ge. TĂ€nk om detta skulle ske i en svĂ€ng, eller precis innan ett övergĂ„ngsstĂ€lle, jag vill verkligen inte tĂ€nka vad skulle kunna hĂ€nda.</p><p>Man kan inte köra ifatt och stoppa fortkörare, heller inte vinka in bilar som missat ett övergĂ„ngsstĂ€lle. Nej, lĂ„t mĂ€nnen och kvinnorna i blĂ„tt hantera dessa vĂ„rdslösa förare.</p><p>Din ilska Ă€r förstĂ„dd, ditt agerande Ă€r det inte!</p><p><b>Ilsken, passiv förare</b></p>

InsÀndare BehÀrska ilskan i trafiken

12 december 2008 01:00
<p>Arbetslinjen Ă€r skĂ€let till att de borgerliga har stramat Ă„t a-kassan. Generösa ersĂ€ttningar kan göra att mĂ€nniskor stannar onödigt lĂ€nge i arbetslöshet. KĂ€nnbara skillnader mellan att jobba och att inte jobba skapar drivkrafter att hitta ett arbete. </p><p>Socialdemokraterna hĂ„nade denna tanke i valrörelsen 2006. "Att sparka pĂ„ de arbetslösa skapar inte fler jobb", var parollen dĂ„. </p><p>Nu har bĂ„de LO och s gjort helt om. De har erkĂ€nt att höga ersĂ€ttningsnivĂ„er i a-kassan kan bidra till att individer blir kvar lĂ€ngre i arbetslöshet. Och att sĂ€nkt a-kassa dĂ€rför höjer sysselsĂ€ttningen. </p><p>Enligt Konjunkturinstitutet har ungefĂ€r 70 000 mĂ€nniskor hamnat i sysselsĂ€ttning pĂ„ grund av den sĂ€nkta a-kassan. </p><p>Trots det vill Mona Sahlin chockhöja dagpenningen frĂ„n 680 till 950 kronor. </p><p>Varför? Hon vet ju att det skapar arbetslöshet. </p><p>Men Mona Sahlin vill vinna medelklassens röster, de som gick över till alliansen i valet 2006. Det Ă€r de som tjĂ€nar pĂ„ den höjning hon föreslĂ„r. Dessutom vill hon försvara inkomstbortfallsprincipen - att ersĂ€ttningen i de kollektiva trygghetssystemen bör motsvara den förlorade inkomsten. Hon har sagt att 80 procent av löntagarna ska fĂ„ 80 procent i a-kassa. </p><p>Inkomstbortfallsprincipen Ă€r sund. Men kan den försvaras om den skapar arbetslöshet mitt i en lĂ„gkonjunktur? Det Ă€r tveksamt. </p><p>Sahlin vill att den som tjĂ€nar 18 000 kronor i mĂ„naden ska bidra med mer skattepengar sĂ„ att den som tjĂ€nar 25 000 kronor ska kunna fĂ„ en a-kassa pĂ„ 20 000 kronor - mer Ă€n vad lĂ„ginkomsttagaren har i lön. Det Ă€r svĂ„rsmĂ€lt. </p><p>Arbetslösheten berĂ€knas stiga till cirka 9 procent Ă„r 2010. DĂ„ innebĂ€r Sahlins höjda a-kassa en extra kostnad för staten pĂ„ 10 miljarder eller mer. En kostnad som inte skapar jobb - utan arbetslöshet. Det Ă€r oansvarigt. </p><p>Inkomstbortfallsprincipen Ă€r svĂ„r att rĂ€dda - i dagens ekonomiska lĂ€ge sĂ„vĂ€l som i morgondagens. A-kassan bör i stĂ€llet ge en grundtrygghet. </p><p>Den som vill bör kunna öka tryggheten genom att teckna en inkomstförsĂ€kring hos facket. Det har mĂ„nga redan gjort. Alla fackförbund borde erbjuda medlemmarna denna möjlighet. </p><p>Den skattefinansierade a-kassan bör vara obligatorisk. Dagens lösning Ă€r en kompromiss som gynnar facken - inte medborgarna. </p><p>Regeringen har bara nĂ„tt halvvĂ€gs med sin förĂ€ndring av a-kassan. Det Ă€r beklagligt. Delvis beror det pĂ„ brister i analysen, delvis pĂ„ att oppositionen har piskat upp en folkstorm byggd pĂ„ rĂ€dsla och halvsanningar. </p><p>Dagens nivĂ„er i a-kassan Ă€r inte skrivna i sten. Kanske behöver dagpenningen justeras upp nĂ„got för att följa inkomstutvecklingen. </p><p>Men regeringens syfte - att sĂ€kra arbetslinjen - var det rĂ€tta. Arbetslinjen Ă€r dock inget sjĂ€lvĂ€ndamĂ„l. Om fler arbetar har vi rĂ„d med mer vĂ€lfĂ€rd. </p><p>Om Mona Sahlin fĂ„r öppna kranarna försvagas dĂ€remot det system som vĂ€lfĂ€rden bygger pĂ„ i stĂ€llet för att stĂ€rkas. </p><p>VINJETT ARTIKELSERIE</p><p><b>LĂ€s tidigare ledare i vĂ„r serie pĂ„ www.corren.se/asikter</b></p>

Ledare Stramare a-kassa stÀrker vÄr vÀlfÀrd

Stramare a-kassa stÀrker vÄr vÀlfÀrdStramare a-kassa stÀrker vÄr vÀlfÀrd
12 december 2008 00:00
<p><b>Som alla </b>vet Àr vintern strax hÀr med snö, kyla och halka. Detta leder som vanligt till att det blir svÄrare att ta sig fram.</p><p>Jag vill bara uppmana er alla otÄliga busspassagerare att inte klaga pÄ busschaufförerna nÀr snön kommer. Jag Àr en van bussÄkare som i Är har tÀnkt efter. Jag vet att nu nÀr vintern kommer blir det svÄrare för bussarna att ta sig fram ute pÄ landsbygden.</p><p>I vÀntan pÄ bussen stÄr jag ofta och fryser, för nÄgon busskur finns det ofta inte ute pÄ landet. NÀr jag ibland konstaterar att bussen Àr försenad brukar jag helt enkelt bli irriterad. Men jag har tÀnkt efter och bestÀmt mig för att hur uppretad jag Àn blir pÄ bussarnas förseningar sÄ ska jag inte klaga pÄ nÄgon busschaufför utan le och tacka för att de kommer.</p><p>Jag Àr övertygad om att busschaufförerna gör sitt jobb sÄ bra de kan. De kör inte fortare Àn vad de och bussen klarar i halkan. Vi mÄste tÀnka pÄ konsekvenserna.</p><p>TÀnk pÄ vilka hemska olyckor som skulle kunna intrÀffa om chaufförerna jÀktade för att hÄlla tidtabellen istÀllet för att sÀtta trafikanternas sÀkerhet frÀmst. Det Àr faktiskt beundransvÀrt att bussarna kör ut pÄ landsbygden i snö och halt vÀglag. Detta sker ofta Àven om vÀgarna Àr oplogade och osandade.</p><p>NÀr bilarna ligger i dikena pÄ vÀg in till staden tycker jag att det kÀnns tryggt pÄ bussen.</p><p>Jag tycker att alla ska göra som jag i vinter och inte klaga pÄ chaufförerna! De gör sitt jobb sÄ bra de kan för att vi ska fÄ sÄ bra och sÀker kollektivtrafik som möjligt! Le istÀllet för att klaga!</p><p><b>J W</b></p>

InsÀndare Vintern Àr hÀr - le och sluta gnÀll

Vintern Àr hÀr - le och sluta gnÀllVintern Àr hÀr - le och sluta gnÀll
12 december 2008 00:00
Leksand

AIK starkast i Leksand

11 december 2008 09:00
<p>Saab gick i gÄr ut med hÄrd kritik mot hur Norge agerat nÀr man valde det amerikanska stridsflygplanet Joint Strike Fighter, JSF, framför Jas Gripen. </p><p>Beslutet kom för ett par veckor sedan och föregicks av en utvÀrdering av de tvÄ planen. Den innehÄller en hel del mÀrkligheter enligt Saab (se Àven A16). </p><p>Avgörande faktorer ska ha Àndrats utan att Saab fÄtt veta det. Bland annat ska norrmÀnnen ha baserat kostnadskalkyler pÄ sina erfarenheter frÄn det amerikanska F16 i stÀllet för pÄ det underlag för Gripen, som svenska staten tillhandahÄllit. Mest anmÀrkningsvÀrd Àr kanske uppgiften att Norge ska ha berÀknat att hÀlften av Gripenplanen skulle störta under en period pÄ 35 Är. </p><p>Saab talar i egen sak nÀr de kritiserar Norges upphandling. Men det gör inte att kritiken kan avfÀrdas. Företaget har accepterat resultatet av andra lÀnders upphandlingar, men vÀljer denna gÄng att sticka ut hakan. Det Àr en stor risk att ta - om norrmÀnnen kan visa att Saab Àr ute i ogjort vÀder fÄr sig varumÀrket ytterligare en rejÀl smÀll. </p><p>Corren har redan tidigare pÄpekat att det finns goda skÀl att tro att beslutet att vÀlja JSF i första hand var politiskt och strategiskt. Norge vÄrdar sina relationer med USA sedan lÀnge. Amerikanska plan har man köpt sedan tiden efter andra vÀrldskriget. Och för Norge Àr naturtillgÄngar kring Arktis och Barents hav ett avgörande strategiskt intresse i framtiden. DÀr vÀntar förmodligen en styrkemÀtning mot Ryssland med USA och Kanada som allierade - dÄ Àr det en fördel om Norge flyger amerikanska plan. </p><p>Inget konstigt med det, egentligen. </p><p>Men om de verkliga skÀlen till beslutet Àr politiska Àr det orÀtt av Norge att iscensÀtta en upphandling, som sedan manipuleras, med resultatet att Saab och deras produkt Jas Gripen skadas allvarligt. </p><p>Norge har basunerat ut för hela vÀrlden att Jas Gripen inte klarar viktiga försvarsuppgifter och att planet Àr betydligt dyrare Àn ett av vÀrldens dyraste stridsflygplan. Det kan allvarligt pÄverka Saabs möjligheter att sÀlja Gripen till andra lÀnder. </p><p>Ett tÀnkbart scenario Àr att den norska regeringen har varit rÀdd för den inhemska opinionen. MÄnga norrmÀn Àr sÀkert skeptiska till att köpa frÄn USA om det finns billigare, likvÀrdiga alternativ. </p><p>En annan möjlighet Àr att krafter inom det norska försvaret pÄverkat upphandlingsprocessen mer Àn vad som Àr lÀmpligt. Det Àr allmÀnt kÀnt att Norges försvar gÀrna fortsÀtter att köpa amerikanskt. </p><p>Om det Àr sÄ det har gÄtt till har norrmÀnnen huggit en kniv i ryggen pÄ projektet Jas Gripen. </p><p>Och det Àr vÀrre Àn sÄ. Har upphandlingen manipulerats för att missgynna Jas Gripen vÀcker det frÄgor om hur det nordiska försvarssamarbetet ska kunna fungera. En vÀn som hugger dig i ryggen för att slippa stÄ för sina beslut Àr knappast nÄgon vÀn. </p><p>Försvarsminister Sten Tolgfors bör agera. NorrmÀnnen mÄste krÀvas pÄ förklaringar. Blotta misstanken om att upphandlingen var iscensatt riskerar att skada relationen mellan vÄra lÀnder. </p>

Ledare En norsk kniv i ryggen pÄ Saab

En norsk kniv i ryggen pÄ SaabEn norsk kniv i ryggen pÄ Saab
11 december 2008 01:00
Krönika

Tove Lifvendahl: Ta statsministern med en nypa salt

11 december 2008 00:00
<p>AngÄende "Modernt bondfÄngeri?" av signaturen "Lurad", 8/12.</p><p><b>Min bÀste "Lurad",</b> du undrar i din insÀndare varför dessa Fair trade-varor kostar mer nÀr de borde kosta mindre dÄ det ska vara fÀrre mellanhÀnder. Det du skriver Àr att Fair trade (rÀttvisemÀrkt) Àr ett bondfÄngeri för att varorna ÀndÄ kostar mer och att dÄ dessa mellanhÀnder roffar Ät sig extra - eller har jag fel?</p><p>Du kanske bör kolla upp exakt vad en rÀttvisemÀrkt vara innebÀr.</p><p>Ja, det Àr fÀrre mellanhÀnder. Varför kostar det dÄ mer? För att varje individ som jobbat med den varan ska fÄ rÀttvist betalt. Dessutom Àr det ett visst miljökrav vad gÀller tillverkning och frakt.</p><p>Dessutom gÄr ofta en viss summa av varorna till att förbÀttra bland annat tillgÄngen till rent vatten och medicin i omrÄdena varan kommer ifrÄn.</p><p>Ta ett besök pÄ VÀrldsbutiken pÄ Hospitalstorget i Linköping dÀr endast sÄdana varor sÀljs. Jag jobbar dÀr de kommande fredagarna, jag reder gÀrna ut dina frÄgetecken.</p><p><b>A</b></p>

InsÀndare RÀttvisemÀrkt = fÀrre mellanhÀnder

11 december 2008 00:00
<p><b>Regeringen vill </b>motverka arbetslösheten och satsar 8,3 miljarder för jobb och omstĂ€llning. En av de saker som ska omstĂ€llas och jobbas med Ă€r reparation, ombyggnader, tillbyggnad och underhĂ„ll av byggnader - sĂ„ kallade ROT-tjĂ€nster.</p><p>Det Ă€r vĂ€llovligt. Vad som bekymrar Ă€r att regeringen uppenbarligen inte ser hyresrĂ€tter som byggnader eftersom subventionen Ă€nnu en gĂ„ng endast riktar sig till egnahem och bostadsrĂ€tter.</p><p>Miljonprogrammet stĂ„r inför ett gigantiskt upprustnings- och omstĂ€llningsbehov och mĂ„nga jobb inom byggbranschen skulle kunna skapas dĂ€r. Men inte en krona av jobbpaketet gĂ„r dit.</p><p>DĂ€rmed fortsĂ€tter regeringen sin vĂ€g mot en allt större snedvridning som innebĂ€r stöd till villaĂ€gare och bostadsrĂ€ttsinnehavare, men inget stöd till hyresgĂ€ster.</p><p>HyresrĂ€tten var redan ekonomiskt missgynnad. Den subvention som villaĂ€gare och bostadsrĂ€ttsinnehavare har genom skattereduktionen för rĂ€nteutgifter fĂ„r inte hyresgĂ€ster - en skillnad som blev Ă€nnu större dĂ„ riksdagen tog bort det rĂ€ntebidrag som var avsett att Ă„tminstone till en del kompensera för detta.</p><p>Sedan kom de sĂ„ kallade "hushĂ„llsnĂ€ra tjĂ€nsterna" dĂ€r grĂ€sklippning och trappstĂ€dning betraktas som hushĂ„llsnĂ€ra och skattesubventioneras. Detta förutsatt dock att tjĂ€nsterna inte tillhör en hyresrĂ€tt för dĂ„ Ă€r de inte hushĂ„llsnĂ€ra lĂ€ngre utan ska beskattas fullt ut.</p><p>Det verkar som regeringen tror att hyresgĂ€ster till skillnad frĂ„n andra har en outsinlig plĂ„nbok att ösa ur. Som förtroendevald i hyresgĂ€stföreningen fĂ„r jag dagligen samtal frĂ„n oroade hyresgĂ€ster som förklarar det rakt motsatta!</p><p><b>Björn Johansson</b><b /></p><p><b>vice ordförande</b><b /></p><p><b>HyresgĂ€stföreningen</b><b /></p><p><b>Region Öst</b></p>

InsÀndare HyresgÀster behöver ocksÄ avdrag!

10 december 2008 13:24
<p>Drygt 2 300 fick i mĂ„ndags beskedet att de tvingas lĂ€mna sina jobb vid Volvo Personvagnar. Dagens Industri rapporterade samma dag att regeringen, enligt anonyma kĂ€llor, övervĂ€ger att starta ett gemensamt bolag för forskning och utveckling inom fordonsindustrin. NĂ„got förslag har Ă€nnu inte kommit.</p><p>Magnus Sundemo och HĂ„kan Danielsson, ordförande för Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars och Saab Automobiles, kritiserade i gĂ„r regeringen för att inte göra tillrĂ€ckligt för att underlĂ€tta en "nödvĂ€ndig omstart". (SvD 10/12) Deras förslag Ă€r att Saab och Volvo slĂ„s ihop. Kompetensen stannar dĂ„ kvar i Sverige.</p><p>Kreativa förslag behövs i diskussionen om hur fordonsindustrin ska komma pĂ„ fötter. Men det finns en fara med partsinlagor som Sundemos och Danielssons, och det Ă€r avsaknaden av helhetssyn. För det deras förslag gĂ„r ut pĂ„ Ă€r ju att sĂ€kra jobben för den grupp de företrĂ€der - bilingenjörerna. Vad som hĂ€nder med de som jobbar pĂ„ golvet framgĂ„r inte. Men deras förslag utesluter inte att produktutvecklingen sker hĂ€r i Sverige medan sjĂ€lva produktionen sker nĂ„gon annanstans i vĂ€rlden. </p>

Ledare Fordonskris hÀr

Fordonskris hÀrFordonskris hÀr
10 december 2008 12:56
<p>Amerikas regering och kongress tycks vara överens om ett krispaket. Det innebÀr nödlÄn pÄ cirka 15 miljarder dollar till GM och Ford, vilka Àger Saab respektive Volvo PV. </p><p>Enligt vad som tidigare framgÄtt om krisförhandlingarna kommer kongressen att stÀlla höga krav pÄ GM och Ford att rensa i verksamheten och gÄ mot lönsamhet i snabb takt, för att den ska bevilja krispaketet. Det gör det Àn mer troligt att Saab och Volvo PV sÀljs. </p><p>Problemet Àr att hitta en köpare. </p><p>Varför vissa vill att svenska staten ska ta pÄ sig den huvudvÀrken - till ingen uppenbar nytta dessutom - framstÄr som allt mer gÄtfullt. GM och Ford Àr sÀkerligen bÀttre pÄ att hitta rÀtt köpare Àn svenska staten. Risken för att svenska staten skulle bli sittande med Svarte Petter om man försöker ta över tillfÀlligt Àr överhÀngande. </p><p>Det framstÄr ocksÄ som klokt att regeringen inte har satt ner foten vad det gÀller ett svenskt krispaket. Först nÀr lÀget klarnar för de amerikanska Àgarna Àr det möjligt att sÀga vad som ens gÄr att göra pÄ svensk mark. </p><p>SÄ fort det finns klara papper bör regeringen agera skyndsamt. </p>

Ledare Fordonskris dÀr...

Fordonskris dÀr...Fordonskris dÀr...
10 december 2008 00:00
<p><b>Jag skulle </b>vilja uppmÀrksamma de lastbilschaufförer som ligger sÄ tÀtt inpÄ pÄ framförande bil sÄ man tror att de nÀr som helst ska braka in i bilen bakifrÄn. Man kÀnner sig inte sÄ stor framför er. Skulle man behöva bromsa för nÄgot fÄr ni vÀldigt mycket pÄ ert samvete dÄ lastbilen inte kan bromsa in lika fort och enkelt!</p><p>Jag var med om det en kvÀll och jag blev vÀldigt rÀdd chockad och ledsen nÀr jag tÀnker pÄ vad som nÀstan höll pÄ att hÀnda.</p><p>SÄ snÀlla hÄll avstÄndet och ha inte sÄ brÄttom. Det Àr dÄ det hÀnder olyckor!</p><p><b>En upprörd bilist</b></p>

InsÀndare SnÀlla - hÄll avstÄnd i trafiken

10 december 2008 00:00
<p>Svar till"Fritte", 28/11.</p><p><b>Ibland hÀpnar man</b> över vissa insÀndare och i detta fall gjorde jag det. Att i dessa tider, dÄ nÀstan ingen anvÀnder blinkers pÄ rÀtt sÀtt, klaga dÄ man rÄkat fÄ syn pÄ nÄgon som för en gÄngs skull anvÀnt sig av densamma lÄter helskumt.</p><p>Flumverket (VÀgverket) skriver exakt dessa ord "en cirkulationsplats Àr inte en korsvÀg, det Àr en vÀg med flera avfarter Ät höger" i sin folder. Men vad tusan Àr en rondell om inte en ombyggd korsning - det vet varenda kotte som har varit i trafiken.</p><p>Hur nÄgon kan tycka att det Àr fel att visa Ät vilket hÄll man Àmnar köra Ät övergÄr mitt arma förstÄnd. TyvÀrr Àr "Frittementaliteten" oerhört utbredd i vÄrt land - blinka om du har lust eller skit i detsamma - vilket de flesta gör.</p><p><b>Gubben</b></p>

InsÀndare Blinka lilla lampa dÀr . . .

9 december 2008 01:00
Krönika

Dilsa Demirbag-Sten: VÄldsromantik hotar demokratin

9 december 2008 01:00
<p><b>S, v och mp Ă€r överens</b> om att bilda en koalitionsregering om de vinner valet 2010. </p><p>Vid en första anblick kan det verka som om vĂ€nsterblocket har stĂ€rkt sin position. Men sĂ„ enkelt Ă€r det inte. </p><p>För Mona Sahlin Ă€r trepartisamarbetet en förlust. Hon har tvingats backa frĂ„n beskedet att socialdemokraterna skulle samarbeta med miljöpartiet inför 2010 - utan vĂ€nsterpartiet. Dessutom har hon förlorat matchen mot vĂ€nsterfalangen i det egna partiet. </p><p>Bandet till v kan bli ett strypkoppel om Sahlin vill röra sig in mot den politiska mitten. Och hon har definitivt inte rĂ„d att starta ett historiskt samarbete - som sedan spricker. Ett sĂ„dant misslyckande skulle leda till krav pĂ„ Sahlins avgĂ„ng frĂ„n hennes motstĂ„ndare inom partiet. </p><p>DĂ€rför Ă€r det ofrĂ„nkomligt att trepartisamarbetet innebĂ€r en vĂ€nstervridning av s-politiken. Det kan i sin tur skrĂ€mma marginalvĂ€ljarna, just samma grupper som i förra valet gick över till alliansen. Utan dem kan det bli mycket svĂ„rt att vinna valet 2010. </p><p><b>NĂ„gra klara besked</b> innebĂ€r inte heller trepartisamarbetet. Allt vĂ€ljarna vet Ă€r att s, v och mp vill bilda regering. Vilken politik de vill föra fĂ„r vĂ€ljarna besked om först vĂ„ren 2010. Det innebĂ€r att vĂ€nsterblocket gĂ„r in i ett 1,5 Ă„r lĂ„ngt vakuum. Varje besked frĂ„n partiledarna eller sprĂ„krören kommer hĂ€danefter att följas av frĂ„gan: Är ni överens om det hĂ€r inom blocket? </p><p>Om den frĂ„gan inte kan besvaras med ett ja riskerar beskedet att falla platt till marken. </p><p>Och det saknas inte omrĂ„den dĂ€r det kommer att bli mycket svĂ„rt för de tre partierna att komma överens. Skola, kĂ€rnkraft, försvarets budget, utrikespolitiken, EU-medlemskapet, skatterna, arbetsrĂ€tten, budgettaket - ja, det Ă€r bara en kort introduktion till de svĂ„righeter som vĂ€ntar vid förhandlingsbordet. </p><p>En annan svaghet Ă€r att de tre partierna inte bildar en allians med ett gemensamt valmanifest. Det man enas om ska formuleras i en separat regeringsplattform. Men dĂ„ blir det oklart vilken status de förslag fĂ„r som lĂ€ggs fram i valmanifesten men inte i regeringsplattformen. De blir ett extra garnityr ovanpĂ„ valflĂ€sket - en ren dekoration. </p><p><b>Lag vĂ€nster</b> kommer ocksĂ„ att jĂ€mföras med lag höger i ett slags politikens RobinsontĂ€vling. Vem brĂ„kar minst vid lĂ€gerelden? Vem ser snyggast ut nĂ€r hon Ă€r ute och fiskar röster? Vem bygger snabbast en hĂ„llbar plattform i de politiska vĂ„gorna? </p><p>Den matchen kommer att bli svĂ„r. Oavsett vad man tycker om alliansens politik har de borgerliga bevisat att de kan vara handlingskraftiga, klarar att kompromissa - och dessutom har kul ihop. </p><p>Det var ingen slump att Mona, Maria och Peter först inte ville ha med Lars i laget. Rent taktiskt har han mer att vinna pĂ„ att vara besvĂ€rlig Ă€n pĂ„ att vara medgörlig. Hans brinnande övertygelse kan göra honom svĂ„rhanterlig - och han har en garderob full av kĂ€pphĂ€star. Dessutom överglĂ€nser han de andra bĂ„de som taktiker och som debattör. </p><p>Mona Sahlin fĂ„r inget lĂ€tt jobb med att hĂ„lla ihop lag vĂ€nster. </p>

Ledare Politikens RobinsontÀvling har bara börjat

Politikens RobinsontÀvling har bara börjatPolitikens RobinsontÀvling har bara börjat
9 december 2008 00:00
<p>Tre nĂ€tter pĂ„ lyxhotell i Bangkok. Ja, man tar sig för pannan, nu har det hĂ€nt igen. En omdömeslös direktör i landstinget Ă€r helt oförstĂ„ende varför hennes agerande vĂ€cker frĂ„gor. </p><p>En frĂ„ga Ă€r vad fĂ„r sjukvĂ„rden och patienterna ut av sjukvĂ„rdsdirektörens konferens? En annan Ă€r vilka konferenser besöker de övriga nitton-tjugo direktörerna som finns i Östergötlands lĂ€ns landsting. </p><p>Enligt min Ă„sikt producerar direktörerna inte en millimeter sjukvĂ„rd.</p><p><b>Göran Jansson</b></p>

InsÀndare Man tar sig för pannan

9 december 2008 00:00
<p>AngĂ„ende insĂ€ndaren "Olika julklappar inom Linköpings kommun? undertecknad "Uskorna", 4/12.</p><p><b>Ett julbord kanske</b> hade varit trevligare Ă€n gröt och skinkmacka som ni fĂ„r pĂ„ Åleryd. Men var glada över att ni fĂ„r nĂ„got att Ă€ta i alla fall.</p><p>Jag jobbar inom ett av Linköpings kommuns största företag, Samhall, och förra Ă„ret fick vi en almanacka dĂ€r det stĂ„r Samhall med stora bokstĂ€ver pĂ„. En sak som jag anser ska ligga i en korg pĂ„ bordet som alla har möjlighet att ta gratis.</p><p>Undrar vad vi fĂ„r för julklapp i Ă„r? Kanske en nyckelhĂ„llare som det stĂ„r Samhall pĂ„?</p><p>Men vi kanske fĂ„r plats hos er i er samlingssalen i Åleryd?</p><p><b>Gunnar Andersson</b></p>

InsÀndare Kanske nyckelring som julklapp?

9 december 2008 00:00
<p><b>Tisdagen den </b>2 december sÀnde SVT2 "Rakt pÄ" med K-G Bergström. En av gÀsterna i programmet var Systembolagets vd Anitra Steen. I maj 2009 tÀnker hon lÀmna tjÀnsten som vd för det statliga Systembolaget. DÄ fyller hon 60 Är.</p><p>Men vad som irriterar mig mest var att hon dÄ ska fÄ 120 000 kr i mÄnaden, en enormt stor summa, alltsÄ 1,44 miljoner/Är till sin död och detta i pension. Hennes kommentar var, "jag tycker jag gjort mig förtjÀnt av pengarna".</p><p>I sÄ fall har vÀl alla som jobbat ett helt liv gjort sig förtjÀnt av en rejÀl pension. Vem fÄr 120 000 kr/mÄn i pension? Det Àr sannerligen inte mÄnga. Det Àr ett hÄn mot mÄnga pensionÀrer i dag och girigt sÄ det förslÄr.</p><p><b>Helene Andersson</b></p>

InsÀndare VÀlförtjÀnta pengar anser Anitra Steen

8 december 2008 01:00
<p>De borgerliga partierna fick 2006 svenska folkets mandat att bryta utanförskapet pĂ„ arbetsmarknaden. Sedan dess har det övergripande mĂ„let för regeringen varit att fĂ„ fler i arbete och öka sysselsĂ€ttningen. Utanförskapet har styrt politikens innehĂ„ll och dominerat den politiska debatten.</p><p>Det Ă€r dĂ€rför ingen kvalificerad gissning att valrörelsen 2010 kommer att handla om hur vĂ€l regeringen har lyckats uppfylla mĂ„let om ett minskat utanförskap. Inte heller att oppositionen - som nu ser ut att ha enats om budgetreglerna och dĂ€rmed kan bilda koalition - kommer att ta varje tillfĂ€lle i akt och försöka visa att regeringen har misslyckats.</p><p>De kommer med största sannolikhet att lyfta fram Riksrevisionens granskning Utanförskap och sysselsĂ€ttningspolitik - regeringens redovisning. Den kom i början av förra veckan och innehĂ„ller en rad invĂ€ndningar mot hur regeringen anvĂ€nder begreppet utanförskap i de ekonomiska propositionerna.</p><p>Riksrevisionen slĂ„r fast att definitionen av begreppet utanförskap Ă€r oklar. Det stĂ„r i strid med riksdagens och regeringens regler om politisk styrning av statliga verksamheter. Enligt dessa ska mĂ„l vara mĂ€tbara, specifika och tidsatta. Den oklara definitionen av utanförskapet uppges ocksĂ„ kunna leda till att politiken blir svĂ„rt att följa upp och till att felaktiga prioriteringar görs.</p><p>Riksrevisionen invĂ€nder Ă€ven mot hur regeringen redovisar siffror kring utanförskapet. Till skillnad frĂ„n exempelvis SCB:s Arbetskraftsundersökningar, AKU, utgĂ„r regeringen frĂ„n transfereringar inom trygghetssystem som ekonomiskt bistĂ„nd, sjuk- och aktivitetsersĂ€ttning och sjukpenning. Det gör att arbetslösa utan ersĂ€ttning hamnar utanför statistiken medan korttidsarbetslösa och studenter blir en del av den. Men Riksrevisionen pĂ„pekar samtidigt att avgrĂ€nsningsproblem som dessa Ă€r svĂ„ra att undvika oavsett berĂ€kningsmodell.</p><p>En tredje invĂ€ndning handlar om hur regeringen redovisar effekterna av sysselsĂ€ttningspolitiken. Även om det har blivit bĂ€ttre vill Riksrevisionen att den blir Ă€nnu mer enhetlig, överblickbar och tydlig.</p><p>SjĂ€lvklart mĂ„ste dessa invĂ€ndningar stĂ€mma till eftertanke i Rosenbad. Regeringen mĂ„ste göra vad den kan för att bli tydligare om utanförskapet och effekterna av sin politik. Framför allt i dialogen med vĂ€ljarna - men givetvis ocksĂ„ i budgetpropositionerna.</p><p>Att arbetsföra svenskar som vill jobba inte gör det Ă€r en förlust för bĂ„de den enskilda individen och samhĂ€llet. MĂ€nniskors potential tas inte tillvara och Sveriges möjligheter att möta utmaningar som globaliseringen och den demografiska utvecklingen försĂ€mras avsevĂ€rt.</p><p>Tydliga och mĂ€tbara mĂ„l Ă€r en förutsĂ€ttning för en trovĂ€rdig och effektiv politik mot utanförskapet. Och om det Ă€r nĂ„got valrörelsen 2010 kommer att handla sĂ„ Ă€r det alltsĂ„ trovĂ€rdighet och effektivitet nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ fler i arbete och bryta utanförskapet.</p><p>Riksrevisionen har satt fingret pĂ„ ett problem. Regeringen har inte rĂ„d att vĂ€nta med att ta itu med det. </p>

Ledare Ta Riksrevisionens kritik pÄ allvar

Ta Riksrevisionens kritik pÄ allvarTa Riksrevisionens kritik pÄ allvar
8 december 2008 00:01
<p>Men för fan, sÄ jÀvla illa!</p><p>Uttryck som detta förekommer idag överallt omkring oss. Vi hör svordomar hela tiden, i vanliga samtal, i media, och kanske vÀrst, bland smÄ barn. Man kan frÄga sig vart vÄrt sprÄk har tagit vÀgen. Svordomarna har nu blivit sÄ pass vanliga att mÄnga inte riktigt reflekterar över att vi anvÀnder dem.</p><p>Det lÄter inte trevligt med alla dessa svordomar. SÀrskilt synd tycker jag om de Àldre mÀnniskor som verkligen inte gillar kraftuttrycken, men trots det, dagligen matas med dem.</p><p>Att vi anvÀnder svordomar leder Àven till ett försÀmrat sprÄk. Det Àr lÀtt att ta till en svordom nÀr man inte riktigt vet vad man ska sÀga. PÄ sÄ sÀtt fÄr vi ett sÀmre ordförrÄd.</p><p>Ett stort ansvar för detta har media, frÀmst radio och TV. DÀr anvÀnds svordomarna flitigt, vilket leder till att mÄnga tar efter. Eftersom media har stor makt att förÀndra, tycker jag att de borde tÀnka mer pÄ vilka ord de anvÀnder sig av.</p><p>Men för att vi ska kunna förbÀttra vÄrt mÄste alla tÀnka pÄ sitt ordval. SÀrskilt viktigt Àr det bland mindre barn, eftersom de lÀtt tar till sig av Àldre personer. FÄr de för sig att det Àr okey att svÀra kommer vÄrt sprÄk ha försÀmrats Ànnu mer om nÄgra Är.</p><p>SÄ tÀnk till en extra gÄng pÄ vilka ord du, och de i din omgivning, egentligen anvÀnder er av. PÄ sÄ sÀtt kan du bidra till ett mer korrekt, och framförallt, trevligare sprÄk.</p><p>M </p>

InsÀndare Svordomar försÀmrar sprÄket

Svordomar försÀmrar sprÄketSvordomar försÀmrar sprÄket
Sida 108 av 139
Sida 108 av 139