"Östgötatrafiken piskar oss med piska"

Färdstjänstleverantörerna vittnar om systemfel hos Östgötatrafiken. "Med deras schema skulle vi bryta kollektivavtalet", säger Niclas Aronsson, Vikbolands taxi.

Omöjliga scheman, trafikproblem och ett alldeles för högt tempo – tre faktorer som gör att färdtjänsten inte fungerar, menar Niclas Aronsson, vd för Vikbolands taxi.

Omöjliga scheman, trafikproblem och ett alldeles för högt tempo – tre faktorer som gör att färdtjänsten inte fungerar, menar Niclas Aronsson, vd för Vikbolands taxi.

Foto: Arkivbild/Mikael Svensson

Linköping2019-09-11 18:00

Vi har tidigare skrivit om att färdtjänsten inte fungerar som den ska.  Långa väntetider och trångt om utrymme i bilen är några av klagomålen som återkommer. Eva Gylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken, påstår att trafikföretagen inte uppfyller sina avtal med Östgötatrafiken. Niclas Aronsson är vd för Vikbolands taxi, en av leverantörerna som kör åt Östgötatrafiken. 

– Jag tycker uttalandet är olämpligt, och som företag känner vi oss felbehandlade. Mina chaufförer är ledsna och undrar vad de gjort för fel, säger Niclas Aronsson. 

Uppfyller ni ert avtal med Östgötatrafiken?

– Det gör vi till 100 procent. Varför färdtjänsten inte fungerar optimalt beror på Östgötatrafiken.

Niclas Aronsson pekar på tre problem. Det första är Östgötatrafikens schemaläggning som Vikbolands taxi ska följa. 

– Problemet är att flera scheman, runt 20 stycken, bryter mot kollektivavtalet. Mina chaufförer skulle få arbeta riktigt långa dagar och ha rast i fyra timmar mitt på dagen. Östgötatrafiken piskar oss med piska. 

För att lösa det här har Vikbolands taxi fått pussla ihop nya scheman.

–  Det tar tid. Sedan första juli har vi fått sätta ihop nya scheman två gånger. 

Det andra problemet, enligt Aronsson, är Östgötatrafikens trafikledningssystem, som även Vikbolands taxi anammat.

–  Systemet har brister. Vi blir anklagade för att Östgötatrafiken inte kan se våra koordinater i realtid och att inte till exempel skicka id på våra kunder, men det är ett systemfel och inte något vi som taxibolag kan ändra. Det måste Östgötatrafiken ta med leverantören bakom trafikledningssystemet. 

Det tredje problemet är det uppskruvade tempot, menar Aronsson. 

– Östgötatrafiken planerar en färdstjänstresa på 20 minuter, när det i verkligheten tar 45 minuter. Mitt råd till de på Östgötatrafikens kontor är att följa med i en bil en dag, för att se hur verkligheten fungerar. 

Östgötatrafiken påpekar förarbrist som ett problem.

– Jag har inga problem att hitta nya förare. Det ringer människor varje dag. Problemet är den bristande arbetsmiljön som blir av det vansinniga tempot. Nya förare slutar fort, för att körtiderna är alldeles för tuffa. 

Sätter ni för lågt bud till Östgötatrafiken i upphandlingen?

–  Nej, ekonomin är inget problem. Det är Östgötatrafikens system och tänk som är fel. 

Niclas Aronsson är vd för Vikbolands taxi, en av leverantörerna som kör åt Östgötatrafiken.
Niclas Aronsson är vd för Vikbolands taxi, en av leverantörerna som kör åt Östgötatrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!