Erikson (M) svarar: "Oseriös debatt om P-husen i Linköping"

Till skillnad mot Linköpingslistan som vill begränsa möjligheten för bilister, så är inte vi emot vare sig parkeringshus eller andra lösningar såsom underjordiska garage, skriver Stefan Erikson (M) och Sandra Sannemo Bårman (M).

Det stämmer inte att parkeringshusen i Vallastaden och Folkungavallen har inneburit en förlust på drygt 15 miljoner kronor under 2024, skriver Stefan Erikson (M) och Sandra Sannemo Bårman (M).

Det stämmer inte att parkeringshusen i Vallastaden och Folkungavallen har inneburit en förlust på drygt 15 miljoner kronor under 2024, skriver Stefan Erikson (M) och Sandra Sannemo Bårman (M).

Foto: Corren/Åke Alvin

Debatt2025-04-15 13:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Kravet: Stoppa planerna på nya P-hus i Linköping" (10/4):

Linköping ska vara en tillgänglig stad för alla trafikslag. Samtidigt som Linköpingslistan föreslår att ta bort en av flera möjliga lösningar för parkeringar, så framförs svepande kritik som innehåller flera rena felaktigheter.

S+M-styret är inte mot några specifika parkeringslösningar utan vill att det ska gå att använda de lösningar som fungerar bäst givet varje områdes förutsättningar. Så bygger vi Linköping hållbart.

Det stämmer inte att parkeringshusen i Vallastaden och Folkungavallen har inneburit en förlust på drygt 15 miljoner kronor under 2024. Inte heller stämmer det att ett överskott eller underskott i ett av kommunens bolag direkt påverkar den kommunala budgeten för exempelvis skolverksamhet eller annan skattefinansierad välfärd. Det är olyckligt och oseriöst att Linköpingslistan väljer att fara med sådana osanningar. 

Till skillnad mot Linköpingslistan som vill begränsa möjligheten för bilister, så är inte vi emot vare sig parkeringshus eller andra lösningar såsom underjordiska garage. Alla lösningar behövs för att kunna lösa parkeringsbehoven när staden växer. Vid planering av ny bebyggelse är samlade områdesgemensamma parkeringslösningar ofta en förutsättning för att över huvud taget kunna lösa parkeringsbehovet för både befintliga och tillkommande bostäder. Förtätning sker nämligen ofta på befintliga parkeringsytor och underjordslösningar, såsom garage, täcker väldigt sällan det totala parkeringsbehovet för området utan endast för den egna byggnaden. 

Genom att bygga parkeringshus ovan mark skapas bättre förutsättningar för gröna boendemiljöer och ekosystemtjänster. Bostadsgårdar som inte är underbyggda möjliggör exempelvis att stora träd kan leva och frodas på bostadsgårdar och sådana gårdar klarar också av att hantera skyfall och lokalt omhändertagande av dagvatten på ett bättre sätt, något som bedöms bli allt viktigare i framtiden. Gröna och kvalitativa gårdar ger även ökad möjlighet för utevistelse, vilket är viktigt ur friskvårds- och barnperspektiv.

I de aktuella områdena Vallastaden, Djurgården och Ekholmen är samlade parkeringslösningar en viktig del av den framtagna strukturen och en viktig förutsättning för hållbar mobilitet. I Djurgården finns dessutom geotekniska förutsättningar som hindrar byggnation av underjordiska garage. Det som Linköpingslistan kallar “felaktigt och utan substans” är geotekniska utredningar som har tagits fram av en oberoende konsult där rekommendationerna är att inte bebygga området på ett sådant sätt att grundvattennivåerna riskerar att påverkas då detta kan ge sättningar, inte bara inom aktuellt område, utan även vid intilliggande bostadsområden. En sådan händelse skulle vara allvarlig och därför har kommunen valt att följa rekommendationerna om källarlös bebyggelse.

Parkeringshus ovan mark ger med andra ord flera fördelar och det är beklagligt att Linköpingslistan väljer att utesluta dessa som en av flera möjliga lösningar för framtiden.