Svar pĂ„ "Patienten: Jag nekas tid hos FolktandvĂ„rden â trots abonnemang" (18/1):
Liksom en annan insÀndarskribent Àr Àven jag drabbad av FolktandvÄrdens underliga rutiner.
Jag har i över 20 Ärs tid betalat en Ärlig premie för att fÄ tandvÄrd den dag behov uppstÄr. SÄ hÀnde det ...
I mellandagarna gick tvÄ lagningar sönder och jag behövde ha akut tandvÄrd. Jag fick en tid omgÄende dÀr man gjorde en tillfÀllig lagning och vÀlkomnade mig tillbaka att kontakta FolktandvÄrden efter helgerna för att boka tid för en riktig och lÄngsiktig lagning.
Döm om min förvÄning nÀr en receptionist vÀnligt men bestÀmt meddelade att jag inte var vÀlkommen för att fÄ önskad lagning. SkÀlet till detta var att man prioriterade barns dÄliga tÀnder. Min första tanke var hur svenska barn kan ha sÄ dÄliga tÀnder helt plötsligt som gör att inga andra patienter fÄr hjÀlp?
SÄ sent som i slutet av november betalade jag cirka 4 000 kronor för tandvÄrd för 2025. Troligen finns det mÄnga patienter/kunder i Linköping som ocksÄ betalat och som gÄr i god tro att man har tandvÄrd nÀr det behövs.
Jag önskar svar frÄn ansvariga personer pÄ FolktandvÄrden: Hur kan ni fakturera för en tjÀnst, tandvÄrd 2025, som ni vet att ni inte kommer att kunna uppfylla?
I min vĂ€rld kallas detta bedrĂ€geri â att lura nĂ„gon att betala för en tjĂ€nst som inte finns.
Jan-Eric Nylander
Svar frÄn FolktandvÄrden:
SÄ bra att du fick en tid omgÄende för att ÄtgÀrda de lagningar som gÄtt sönder.
Vi beklagar verkligen det bemötande du fick vid ditt telefonsamtal, sjÀlvklart ska du ocksÄ fÄ permanenta ersÀttningar pÄ dessa tÀnder.
I första hand pÄ din ordinarie folktandvÄrdsklinik, i andra hand pÄ nÄgon av vÄra övriga kliniker.
Annika Hurtig och Axel Dahlstedt, verksamhetschefer och chefstandlĂ€kare, FolktandvĂ„rden Ăstergötland