Skolchefen efter kritiken: "Följer regelbundet upp alla skolor"

Jag beklagar att du har upplevt brister i hur du har blivit bemött av oss på utbildningsförvaltningen, skriver Christel Horsak, avdelningschef grundskola.

Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att vi har höga resultat för helheten och att resultaten fortsätter att förbättras, skriver Christel Horsak, avdelningschef grundskola.

Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att vi har höga resultat för helheten och att resultaten fortsätter att förbättras, skriver Christel Horsak, avdelningschef grundskola.

Foto: Albin Winther/Agnes Ganestål

Insändare2025-06-01 11:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Mammans krav: Min dotter är inte trygg i skolan – ta ert ansvar" (27/5):

Även om många specifika frågor enbart kan besvaras av rektor, vill jag ändå förklara hur vi i Linköpings kommun arbetar för att våra skolor ska ge eleverna en trygg skolgång och goda förutsättningar för lärande.

1. Trygghet och studiero i skolan. Som du korrekt påpekar slår skollagen fast att alla elever ska ha en skolmiljö där utbildningen präglas av trygghet och undervisningen av studiero. Med studiero avses att det finns goda förutsättningar för eleverna att koncentrera sig på undervisningen. Det är också huvudmannens, det vill säga utbildningsförvaltningens, ansvar att säkerställa att skolan arbetar förebyggande för att skapa trygghet och studiero. 

Utbildningsförvaltningen följer upp detta regelbundet med alla skolor. Uppföljningen inkluderar även resultat från kommunens attitydundersökning (som elever svarar på och vårdnadshavare har möjlighet att besvara) och Skolinspektionens elevenkät (där elever och vårdnadshavare har möjlighet att svara på frågor om trygghet och studiero). 

Barn- och ungdomsnämnden beslutade dessutom om en handlingsplan för trygghet och studiero i grundskolan och gymnasieskolan i maj 2024. Planen är ett viktigt stöd i skolornas arbete och syftar till att stärka och tydliggöra styrning och uppföljning av trygghet och studiero på huvudmanna- och enhetsnivå.

Det är rektor som beslutar om exempelvis skolans ordningsregler och om åtgärder när dessa inte följs. I det arbetet får rektor och skolan stöd av utbildningsförvaltningen. Förutom stöd från rektors närmaste chef så ges rådgivning från exempelvis juridik och central elevhälsa. Vi arbetar kontinuerligt för att säkerställa att våra rektorer har de verktyg och den stöttning de behöver för att hantera komplexa situationer.

2. Lärares arbetsmiljö och utbildningsförvaltningens ansvar. Våra medarbetare är de personer som möter eleverna varje dag, och de behöver ha rätt förutsättningar för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Både elever och medarbetare står i centrum för allt det arbete vi på utbildningsförvaltningen gör.

Det innebär inte att vi saknar utmaningar och vi måste fortsätta att fokusera på de områden som behöver utvecklas. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att vi har höga resultat för helheten och att resultaten fortsätter att förbättras. Det finns också områden inom vilka vi behöver utveckla vårt arbete. Vad gäller arbetsmiljöansvaret så följer det chefsansvaret. Arbetsmiljöfrågorna följs upp regelbundet i vårt arbetsmiljöarbete inom förvaltningen. 

Våra medarbetare gör ett fantastiskt arbete för att ge barn och elever förutsättningar att utvecklas. Såväl chefer som stödfunktioner inom utbildningsförvaltningen arbetar dagligen med målet att förbättra våra medarbetares förutsättningar.