Med referens till mitt inlägg i Correns Ordet fritt den 20 maj om vårt gemensamma ansvar för Linköpings flyg- och kulturhistoriska värden, vill jag härmed fullfölja mina tankar genom att föreslå kort- och långsiktiga åtgärder, för att uppnå både politiska mål och varsamma ingrepp i samhällsstrukturen.
I Correns Ordet fritt kan man nästan dagligen läsa om synpunkter på dåligt och oplanerat gatuunderhåll i Linköping och oro över att man i panik försöker skapa krångliga ”naturcykelbanor” längs Stångån, trots att goda och omtyckta lösningar finns. Det framförs också kritik mot misshushållning med allmänna medel.
När Linköpings politiska ledning, där MP fått huvudansvar för tre nämnder: kultur- och fritidsnämnden, utförarstyrelsen samt bygg- och kulturnämnden, nu försöker genomföra sina vallöften, gäller det att inte planlöst lappa och laga tidigare misstag utan göra rätt från början och samtidigt hushålla med våra skattemedel.
Jag framför därför följande förslag för cykelvägar i östra Linköping:
Förläng nuvarande utmärkta cykelbana mellan Braskens bro och Spångerumsvägen, med en ny cykelbana mellan Brokindsleden och Ådala koloniområde, som kopplas ihop med befintligt cykelbanasystem i Hjulsbro/Uvberget. På så sätt uppnås på kort tid en snabb förbindelse mellan Hjulsbro och Tannefors/Saab och vidare in mot Linköping.
Under tiden kan man projektera en ”narturcykelbana” öster/norr om Stångån, som kopplas ihop med den nya cykelbanan mellan Hackefors och Spångerumsbron. Här får cyklister också möjligheten att välja att cykla längs Stångån eller att ta den snabbare vägen längs Brokindsleden.
Samtidigt undviks oönskade ingrepp i Emmalunds och Ådala koloniområden.
Thure Svensson
Emmalund