Svar på "Vi väntar på svar om Furirgatan 17", Ordet fritt 2/3, och "Upphandling har skett utan respekt", Debatt 20/2.
Omsorgsnämnden har fått ett besparingskrav från kommunfullmäktige. Det innebär att nämnden under de närmaste åren behöver begränsa kostnadsökningen i de flesta verksamheter. Vid sidan om det kvalitetshöjande arbete som ständigt pågår så arbetar vi nu hårt för att kunna genomföra effektiviseringar utan att kvaliteten påverkas negativt. Det gäller oavsett utförare eller driftsform och har alltså inte påverkat beslutet att upphandla verksamheten. Inga kvalitetskrav har sänkts vid våra upphandlingar.
Linköping har under lång tid arbetat med upphandlingar av verksamhet inom vård- och omsorgsområdet, och erfarenheterna av detta är överlag positiva. Linköpings medborgare får ut mycket verksamhet och god kvalitet för sina skattepengar. Linköpings kommun har också en egen utförare, Leanlink, som håller mycket hög kvalitet och driver ett framgångsrikt utvecklingsarbete. Det är bland annat ett resultat av att verksamheten under många år har behövt konkurrera med andra utförare och ständigt vässa sig.
Avsikten är att utveckla verksamheten och få ut mer kvalitet av den budget som nämnderna har till sitt förfogande. Så har Linköpings kommun arbetat under många år. Vinnarna aär i slutändan de Linköpingsbor som är i behov av stöd och alla som betalar skatt.
Koalition för Linköping har som mål att utöver upphandlingar även introducera utvecklingsavtal i LSS-omsorgen. Det innebär att vi vill välja ut några boenden där den kommunala utföraren Leanlink får friare händer att under flera år utveckla kvaliteten på nya sätt utifrån såväl forskning som utifrån medarbetarnas kompetens och idéer. Om vi lyckas få det arbetssättet i hamn så ska det följas noga av forskning, så att lärdomarna kan spridas vidare.
Daniel Andersson (L)
omsorgsnämndens ordförande