Linda Jernberg bor i Stockholm och har egentligen ingen koppling till Linköping, bortsett från att hon tycker att det är en stad med ett trevligt kulturutbud. År 2019, när Festival of the midnight sun återuppstod och anordnades på Sjögestad motell, var hon på plats.
– Vi tyckte att det var ett jättefiffigt och kul event, så efter det har vi följt dem på sociala medier och gått på festivalerna som blivit av, säger Linda Jernberg.
När årets nu inställda upplaga av festivalen började marknadsföras nappade hon snabbt på att köpa förköpsbiljetter. Hon bokade hotell ganska omgående, men har därefter fått vänta på fler artistsläpp och mer information.
– De gick bara ut med ett band och sen blev det dödstyst.
Med tiden började Linda ana oråd, men det var först efter Correns artiklar som hon förstod att årets festival inte skulle bli av. Nu ifrågasätter hon varför hon och alla andra biljettköpare inte har fått någon information om läget och vad som händer nu.
– Jag tycker att de borde ha råg i ryggen nog att skicka ett meddelande till oss som köpt biljetter, men vi har inte hört något från deras håll alls. Det känns orimligt att vi som enskilda festivalbesökare ska betala deras skulder.
City to city, arrangörerna av årets festival, har sålt biljetter till evenemanget via evenemangsplattformen Tickster, men den försäljningen har stoppats. Johan Skogsberg, Ticksters försäljningschef, förklarar att de försöker nå arrangören via projektledaren Kaj Sivervik, för att få svar på om återköp av biljetterna kan ske.
– Det är inget beslut vi kan ta själva i nuläget, utan vi måste få svar från arrangören. Vi har inte lyckats nå dem än, säger Johan Skogsberg.
Exakt hur många festivalbiljetter som hann säljas vill han inte säga på grund av sekretess, men han berättar att det är under 200 stycken. En del av biljettintäkterna har, enligt honom, hunnit betalas ut till City to city, medan en mindre del finns kvar hos Tickster.
Kaj Sivervik har tidigare sagt till Corren att pengarna de fått in efter biljettförsäljningen redan har använts, och alltså inte längre finns kvar i organisationen. Vid det tillfället hade han inget svar på vad som kommer att hända för dem som köpt biljetter, och det har han inte heller nu. Han säger att det är en av många frågor de håller på att jobba med.
Att det finns biljettköpare som är besvikna över bristen på information bemöter han såhär:
– Jag förstår kritiken helt och hållet. Vi är väl medvetna om att vi inte uppfyller publikens krav på den informationen, men för tillfället är det en exceptionell situation där det händer väldigt mycket i hela det här arbetet. Vi ska försöka få till en bra kommunikation så snart som möjligt.
Även Tickster söker svar, men har inte fått tag på dig?
– Jag har sett att de mejlat, men det har inte hamnat högst upp på min prioriteringslista. Tyvärr har dygnet inte nog många timmar. Det är bara att beklaga.
Trots att organisationen bakom festivalen inte har en ekonomi som går ihop, har en konkursansökan ännu inte lämnats in.
Om det inte finns några pengar, varför väntar ni med att försätta organisationen i konkurs?
– För att vi håller på att försöka reda ut alla de här sakerna så bra som möjligt, för att konkursen ska bli smidig och enkel att genomföra och det inte finns lika många frågetecken där och då.