Bernt Johansson vann inte bara OS-guld. Han körde bland annat Giro d´italia fem gånger också. 1979 vann han två etapper och blev trea totalt.

-- Att köra girot är lite som att köra Vätternrundan, säger han. Det är något man strävar efter att ha gjort, men det är med blandade känslor man ställer upp.

-- I början ser man inget slut på det, det är jättejobbigt när man håller på, men man är väldigt nöjd efteråt, säger han.

En skillnad finns dock. Den som är vältränad och vill kan göra Vätternrundan till något njutbart.

Men då krävs träning.

-- Regelbundenheten är viktig, träna helst tre gånger i veckan från och med nu, säger Bernt Johansson, när vi träffar honom i Alcudia på Mallorca.

Han slutade sin karriär som landslagscyklist för drygt 20 år sedan och satsade på löpning och mountainbike.

Men sedan fem år tillbaka är han tillbaka på racercykeln. Nu som ledare för olika cykelresor till Italien och Mallorca.

-- Det är jätteskoj att jobba med sin hobby. Även om jag har varit elitcyklist så vill jag förmedla mjuka budskap.

Numera är sporten bara ett extraknäck. Hans huvudsakliga levebröd är inredningsbutiken som han driver med sin fru.

Bland deltagarna vid årets träningsläger finns många som ska cykla Vätternrundan. Många mil i för det mesta lugnt tempo är vad de får tillsammans med olympiske mästaren.

Precis så tycker han att alla ska träna inför Vätternrundan.

-- Prioritera långa pass i lugnt tempo. Kör man lugn distans-träning kan man köra nästan hur långt som helst. Farten sliter betydligt mer, säger Johansson.

För den som ska göra debut i Vätternrundan, så rekommenderar han träning i väldigt lugnt tempo i mil efter mil.

-- Du ska inte ta i hårdare än att du kan prata utan problem. Motståndet får man ändå när det kommer en backe eller i motvinden.

Helst ska träningsrundorna vara fem, sex, sju mil långa.

-- Har du inte så mycket tid kan du välja att köra i 1--1,5 timme i lite hårdare tempo i stället.

För de som har kört förut och har som mål att förbättra sin tid kan det vara bra att lägga in några fart- och intervallpass i träningen.

Då ska långpassen ligga på 60 procent av din maxpuls, vanliga passen på 70 procent och fartpassen uppemot 85 procent.

Även om du kör första gången så är en racer bäst.

-- Det är det lättaste och roligaste sättet att ta sig runt. Det tar några träningsrundor att lära sig den, men det har du igen. Om du inte har en egen racer kanske du kan låna en.

Han föredrar även cykelskor som sitter fast på pedalerna, även om den ovane lätt kan vurpa när de glömmer bort att de sitter fast i cykeln.

-- Man har nytta av att sitta fast, eftersom fler muskler får jobba i och med att det blir ett rundtramp. Men det är absolut inget man måste att ha.

Om du väljer att cykla på din vanliga cykel är ett tips viktigare än alla andra.

-- Ha väl pumpade däck för att få rull på cykeln.

Många förstagångsåkare cyklar på för höga växlar. Johansson förespråkar minst 90 tramptag per minut.

-- Med lätta växlar kränger man inte så mycket och får en mer ekonomisk körstil.

Att bli lika sällskapssjuk som proffsen ser ut att vara är ett annat råd. Alltså: Lär du dig cykla i grupp, så blir det betydligt lättare att ta sig runt Vättern.

Till och med den som ligger först har nytta av det. Att ligga bakom tar bort upp till 40 procent av motståndet.

-- Ett proffs kan inte köra ifrån en någorlunda tränad motionär om det är platt, säger Johansson.

Kan du inte köra i grupp, så är det bara att börja öva med några kompisar.

-- Turas om att ligga först. Efter ett tag lär man sig att hitta lä. Ibland är det lä på ena sidan, ibland på den andra sidan. Övning ger färdighet, säger Johansson.

Att tänka på: Koppla bort bakhjulet på cyklisten framför, ha bara det i ögonvrån. Se framåt, ha blicken högt i rygg på den framför, så du ser vad som händer på vägen.

Att våga köra utför är också något som sparar kraft.

-- Man ser många som bromsar när det går utför. De blir svindlade av farten. Men har man slitit uppför en backe vill man gärna utnyttja nerförsbacken.

Det gäller att öva utförskörning och att bromsa.

-- Hitta en backe och kör den fram och tillbaka. Våga släppa på när det är helt fritt.

Effektivaste sättet att bromsa är att bromsa 90 procent med frambromsen och 10 med den bak. Men för att klara det krävs vana.

Bäst är att börja med 50--50. Och att du testar att bromsa hårdare och hårdare.

-- Om bakhjulet låser sig är du nära gränsen för hur hårt man kan bromsa utan att falla över, säger Johansson.

Sista veckan före Vätternrundan har det inte så stor betydelse vad du gör.

-- Du kan vila, men om du känner att du mår bra av att cyk-la kan du göra det. Bara du tar det lugnt.

Under loppet är det viktigaste att vara kall i början. Lockas inte med i ett för högt tempo, vilket är lätt då det är så roligt.

-- Tygla dig ner till Jönköping. Där börjar loppet. Kommer du dit fräsch har du alla möjligheter att klara resten bra. Det du har i dig får du ut i alla fall, säger olympiske mästaren.

Ständig påfyllnad av både mat och dryck är viktigt. Att slänga i sig massor av korv med mos i Jönköping är inget Johansson rekommenderar.

-- Då blir du bara trött och vill sova. Det är bättre att ta en korv med bröd och äta ofta i stället. Korv och mos kan du äta efter Vätternrundan, säger han.

Nu är det bara att börja träna och ser du Bernt Johansson under loppet: Häng på honom om det är platt, men försök inte hänga på uppför. Om du inte är väldigt bra tränad.