Den 25 juni invigdes årets sommargågata på Storgatan mellan St:Larsgatan och Hamngatan. Kostnaden för gågatan blev 200 000 kronor dyrare än i fjol.
– Jag vet inte om det beror på kostnadsökningar eller ambitionshöjningar men det jag kan säga är att det är en låg kostnad i relation till värdet sommargågatan skapar i city. Det är välmotiverade kostnader för att skapa en mer attraktiv innerstadsmiljö, sa Stefan Erikson till Corren i en tidigare artikel.
Sträckan är ändrad från tidigare år, när sommargågatan gick från St:Larsgatan och upp förbi Stora torget. De stora skillnaderna i år (utöver sträckningen) är lekmöjligheterna i parken och att det är färre uteserveringar jämfört med tidigare år. Linköpingsbor som vi har pratat med pekar på att årets upplaga är en barnvänligare sommargågata och är i stort positiva till dess uppbyggnad. Samtidigt föredrogs den tidigare sträckningen, som ska bli permanent, av flera.
– Kul att det är en gågata över huvud taget. Jag personligen gillade nog bättre när den gick där uppe, säger Jacob Amann som sitter i skuggan med sin son.
Vad skulle du säga är de största skillnaderna?
– Jag tänker mest på uteserveringarna. Backen till exempel och däromkring. Han bryr sig nog inte så mycket. Än i alla fall, annars kanske han hade gillat de där käpphästarna, säger Jacob och pekar på sin son.
800 000 kronor, är det värt det?
– Ja.
Tuva Scott och Lycke Scott promenerar på sommargågatan. De har lagt märke till de grodformade soptunnorna.
– Jag tyckte det var lite konstigt, säger Tuva.
– Jag tycker att de är gulliga, säger Lycke.
De kommer överens om att grodorna passar in, eftersom de är färgglada.
Klas Johansson sitter på en av de gula bänkarna med blomlådor i. Han är positiv till en bilfri gågata, men är besviken på privatbilister som trotsar förbudet.
– Jag tyckte det var bättre när den låg där uppe faktiskt. Här, där jag har suttit idag, har jag sett en tio-femton bilar som kör ändå, fastän det är en sommargata. De har ju ingen respekt, säger Klas.
800 000 kronor, är det värt det?
– Jag struntar i den summan. Jag tycker det är skönt att ha en gågata fri från bilister, men då ska den vara det också, säger Klas.