Här köar de för att få hjälp med tekniken

Varje torsdagseftermiddag kan man få teknisk hjälp med sin dator, mobiltelefon eller surfplatta på Linköpings stadsbibliotek. "Till Teknikhjälpen kommer främst aktiva 75-åringar som redan är igång med sitt mobila liv", säger Mia Moberg, verksamhetsutvecklare inom teknik på biblioteket.

72-årige Owe Johansson har goda kunskaper om datorer, eftersom han jobbat på Datasaab. Men sin mobiltelefon använder han sällan, vilket är typiskt för personer ur hans åldersgrupp.

72-årige Owe Johansson har goda kunskaper om datorer, eftersom han jobbat på Datasaab. Men sin mobiltelefon använder han sällan, vilket är typiskt för personer ur hans åldersgrupp.

Foto: Lotta Hofström

Linköping2019-06-27 06:00

I Sverige har biblioteken ett särskilt uppdrag att stödja människor som behöver hjälp med digitala verktyg. Därför har stadsbiblioteket skapat Teknikhjälpen, som bemannas av bibliotekspersonal och håller till i soffgruppen i mitten av bibblan.

– Här är en neutral och icke-kommersiell plats för att fråga, så att man till exempel slipper fråga barnbarnen ännu en gång. Man kan också få en enskild timme, säger Mia Moberg och berättar att upp emot tio äldre kan stå och köa vid 14 då det drar igång.

– Vi provar oss fram tillsammans för det är viktigt att lära sig att försöka själv. Det viktigaste är att våga, säger teknikhjälparen och bibliotekarien Maria Engman.

De flesta som besöker kan använda datorn utan större bekymmer, men behöver hjälp med sin mobiltelefon.

– Det är ganska typiskt för Linköping. Det är en akademisk, resursstark och teknisk kunnig grupp som kommer hit, säger Moberg.

Läs mer: Han är Bibliotekarie på Linköpings stadsbibliotek

Besökarna har ofta med sig både sin utrustning och en lista på vad de behöver få hjälp med.

– Man kanske vill lära sig Skypa eller så är mobilen full av bilder och man behöver hjälp för att föra över dem till datorn. Med ålderns rätt eller av andra skäl kanske man vill börja med e-bok för att kunna ställa in storleken och ljuset på texten, säger Mia Moberg.

En utmaning är att den tekniska utvecklingen går så fort. Antalet tekniska lösningar inom biblioteket blir fler och fler, och ofta behöver besökare hjälp med datorn, wifi, kopiatorn eller skrivaren.

Ofta är Teknikhjälpen-besökarna frustrerade över sina teknikproblem.

– De blir jätteglada när de får hjälp och kan säga "Du räddar mitt liv!". Så viktigt är det för dem, säger Mia Moberg.

På stadsbiblioteket träffar vi Owe Johansson, 72 år, som tidigare var tjänsteman på Datasaab.

– Under min lilla livstid har teknikutvecklingen gått från en radiokanal till webbradio, och en tv-kanal till ett oändligt utbud. När jag var barn tog vi med oss transistorradion ut för att lyssna på Tio i topp och Kvällstoppen men nu har man musiken med sig i mobiltelefonen, säger han.

Personligen tycker han att den nya tekniken är enkel att hantera och spännande, men han ser ett problem.

– Att alla sitter och tittar i mobiltelefonen istället för att vara närvarande och prata med varandra!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!