Hyresgästföreningen anmälde i våras Sören Petersson till hyresnämnden, något vi berättat om i en tidigare artikel. Föreningen ansåg att tre av Peterssons hyreshus är vanskötta och en lång lista på brister lämnades till nämnden. Bland annat var balkongerna på ett hus så dåliga att en hyresgäst fick en betongklump i huvudet.
Hyresnämnden slår nu fast att drygt 20 av bristerna måste åtgärdas – en del redan inom den närmaste månaden, andra senare i höst.
– Vi är jätteglada att beslutet kommit och dessutom med en så tydlig tidsram, säger Jenni Tervo, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Hyresgästföreningen ville också att hyresnämnden skulle kombinera åtgärdskraven med ett viteshot på flera miljoner kronor. Detta avvisades av nämnden med denna motivering: "Fastighetsägaren har visat vilja till förändring och flera brister har redan åtgärdats. Det har vidare framkommit att särskild personal anställts till att följa upp och åtgärda brister och att detta haft ett gott utfall."
Jenni Tervo håller med om den beskrivningen.
– De två personerna som Sören anställt har åtgärdat bristerna i en del av lägenheterna, och de hyresgästerna är tacksamma. Men det återstår mycket och vi hade gärna sett ett vitesföreläggande för att säkerställa att allt blir gjort, säger hon.
Sören Petersson är en av Linköpings större hyresvärdar. Han äger cirka 35 fastigheter med sammanlagt runt 500 lägenheter, en del själv och en del tillsammans med andra.
Alla hyresgäster är inte missnöjda. Efter Correns förra artikel om Peterssons fastigheter mejlade ett par hyresgäster som tyckte att bilden av honom var orättvis. "Jag uppskattar främst hans låga hyror i centrala delar av staden och hans vänliga bemötande", skrev en av dem.
Jenni Tervo bekräftar att hyrorna i Peterssons lägenheter är förhållandevis låga.
– Men lägenheterna måste uppfylla lägsta godtagbara standard. Om kyl och frys inte fungerar, badrummet är fullt av fukt och mögel, fönstren så otäta att det blåser rätt igenom, balkongen inte kan användas eller man måste ha ugnsluckan öppen för att få upp värmen i lägenheten... Då frågar sig hyresgästerna om det verkligen är så billigt, säger hon.
Vi har utan framgång sökt Sören Petersson. I den förra artikeln sade han bland annat så här:
– Det känns märkligt, det som Hyresgästföreningen håller på med. Överdrivet. Det handlar mest om småfel, kosmetiska grejer. Vi håller på och prickar av alltihop i de här tre fastigheterna.
Hyresnämndens beslut kan överklagas.