Dagens Nyheter har granskat omsorgsföretaget Forenede Care, som bland annat driver vårdboendet Duvan i Linköping. I granskningen lyfts ett IVO-ärende där en äldre kvinna hittats brännskadad på sitt badrumsgolv på vårdboendet, med hett vatten rinnande över sig. Skadorna blev så svåra att ett av hennes ben behövde amputeras.
Linköpings kommun blev snabbt informerade om incidenten, som skedde i oktober 2024.
– Det ska inte kunna hända. Det får inte hända, men vi är väl medvetna om att det gjorde det. Det är ett oerhört misslyckande, säger Jonatan Hermansson (S), ordförande i vård- och äldreomsorgsnämnden till Corren.
Jonathan Hermansson menar att det är ett ärende som har utretts ordentligt, och att det var två olyckliga delar som låg bakom att det blev så illa. Dels var vattentemperaturen långt högre än den får vara på ett äldreboende, vilket enligt Hermansson är fastighetsägarens ansvar. Dessutom tog det för lång tid innan kvinnan, som ramlat i sitt badrum, hittades.
Incidenten är en av anledningarna till att Linköpings kommun under hösten och början av 2025 har gjort noga uppföljningar kring verksamheten, med både anmälda och oanmälda besök. Uppföljningarna har i sin tur lett till att kommunen krävt Forenede Care på 5,5 miljoner kronor på grund av bristande omsorg, vilket Corren har rapporterat om tidigare.
– Man kan säga att bristerna som vi gett vite för kan ha bidragit till att den här händelsen fick en så olycklig utgång, säger Hermansson.
Roy Sundvall, marknads- och kommunikationschef på Forenede Care, ställer inte upp på en intervju om händelsen.
"Det här är en mycket tragisk händelse som vi ser på med största allvar. Vi har genomfört en Lex Sarah-utredning för att förstå vad som gått fel och hur vi kan säkerställa att det inte händer igen", skriver han i ett sms, där det också framgår att fastighetsägaren nu har justerat så att vattentemperaturen inte når högre än 37,5 grader.
I Dagens Nyheters granskning framgår att Roy Sundvall inte ville delta i en intervju med dem heller, utan ska enbart ha gett ett skriftligt utlåtande.
Hur ser ni på att samarbeta med ett företag som inte vill svara på medias frågor och därmed är svåra att ställa till svars i en ansvarsintervju?
– Det tycker jag är väldigt dåligt. Jag tycker att man ska vara tillgänglig för att svara på frågor, och det förväntar vi oss att våra utförare också är, säger Jonatan Hermansson.